پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 09:52

کد خبر 60374

پنج‌شنبه 28 اردیبهشت 1402 - 14:45:00


احیای تالاب گاوخونی در دستور کار دولت قرار دارد


ایرنا/ وزیر کشور گفت: تالاب گاوخونی از لحاظ زیست محیطی بسیار اهمیت دارد و باید زنده نگه داشته شود و احیای آن هم در دستور جدی کار دولت قرار دارد.

احمد وحیدی، وزیر کشور با حضور در شهرستان ورزنه واقع در شرق اصفهان و پس از بازدید از تالاب بین‌المللی گاوخونی اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم راهکارهای مناسب و مُقتضی برای تحقق احیای تالاب گاوخونی را پیدا و دنبال کنیم.
وی ادامه داد: منطقه تالاب گاوخونی وسعت زیادی دارد و با ۴۷ هزار هکتار می‌تواند سه میلیارد مترمکعب آب را در خود جای دهد اما حفظ فعالیت‌ تالابی و اکوسیستم آن سالانه نیاز به حدود ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب دارد که در بازدید امروز از منطقه بررسی‌های لازم انجام شد و باید برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی کرد.
وزیر کشور گفت: مسئولان وزارت نیرو هم در تلاشند اما مشکل اصلی، کاهش نزولات آسمانی است و امیدواریم با مدیریت هرچه بهتر منابع بتوانیم راهی برای احیای تالاب گاوخونی پیدا کنیم.
وی خاطرنشان کرد: احیای تالاب ارومیه راهکارهای خاصی داشت اما برای احیای تالاب گاوخونی باید راهکارهای متفاوت دیگری پیدا شود اما بطور حتم، اصل انجام این کار مورد توجه دولت است و باید بکوشیم تا راهکارهای احیای این تالاب را هم پیدا کنیم.
وحیدی تصریح کرد: بخشی از این قضیه منوط به تامین آب است و در شرایط کنونی مشکل اصلی ما کمبود آب است و باید با اعمال مدیریت، بخشی از آب مورد نیاز را تامین کنیم که این موضوع جزو دستور کار دولت است.
وی گفت: ۹۰ درصد کار اهالی شهرستان ورزنه کشاورزی است اما مشکل آب در منطقه ناشی از کاهش نزولات آسمانی در سال‌های گذشته بوده است.

وزیر کشور اضافه کرد: در زمان حاضر کشاورزان شرق اصفهان کشت و زرع کرده‌اند اما برای کشت پاییزه خود نیاز به آب دارند که در این زمینه مطالبی مطرح شد و امیدواریم مسئولان وزارت نیرو این کار را سامان دهند و با مدیریت و تلاش شبانه‌روزی استاندار و فرماندار، این کارها دنبال شود.
وحیدی اظهار امیدواری کرد که خواست مردم منطقه محقق و مقدار آب مورد نیاز برای کشت کشاورزان تامین شود.
وی خاطرنشان کرد: اصلاح الگوی کشت هم در منطقه مطرح است و باید کشت با صرفه‌تر و با آب کمتر انجام شود که جزو طرح هایی است که در این منطقه روی آن کار شده و آماده است اما نیاز به مقداری منابع مالی دارد که امیدواریم با تامین منابع مورد نیاز بتوانیم اصلاح الگوی کشت را در این خطه انجام دهیم.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط