یک‌شنبه 25 شهریور 1403 - 17:47

کد خبر 616820

سه‌شنبه 13 شهریور 1403 - 20:18:00


انتقاد «وبسایت اصولگرا» از سخنان پزشکیان: نیروی انتظامی را تخریب کردید


جهان/متن پیش رو در جهان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

نباید برای مهم نشان دادن آموزش و پرورش، نیروی انتظامی را تخریب کرد. همانطور که نباید به بهانه دفاع از نیروی انتظامی، نه آموزش و پرورش و نه هیچ نهاد دیگری را تخریب کرد.
 
رئیس جمهور در آیین تکریم و معارفه وزیر آموزش پرورش گفته است: «محصولی که ما الآن در بیرون در رابطه با رفتارهای جوانان می بینیم، دختران می بینیم و بعد به نیروی انتظامی می گوییم که بیاید هدایت کند؛ او هدایت نمی کند، او تخریب می کند. این مدرسه است که درست می کند».

چند نکته اجمالی در مورد این سخنان رئیس جمهور وجود دارد: 

یک: اساساً هیچ دوگانگی ای میان وظیفه نیروی انتظامی و آموزش و پرورش وجود ندارد. نیروی انتظامی براساس وظیفه قانونی و شرعی خود، ضامن اجرای قانون در سطح جامعه است و إعمال قانون می کند؛ هر جرم و تخلفی هم باشد، فرقی ندارد. از طرفی، آموزش و پرورش هم از نامش پیداست؛ مسئول آموزش و پرورش دانش آموزان است. مسئول انسان سازی و هدایت جامعه است.

دو: طبیعی است که از نیروی انتظامی، انتظار نداریم که وظیفه آموزش و پرورش، حوزه علمیه، دانشگاه، صدا و سیما و یا سایر نهادهای فرهنگی و اجتماعی را انجام دهد. به عکس، از همه نهادهای فرهنگی و اجتماعی انتظار داریم که وظایف خود را به طور صحیح انجام دهند تا وقوع جرم، تخلف و آسیب های فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و... در جامعه کاهش یابد و به تبع آن، نیاز به ورود نیروی انتظامی، کمتر باشد.

سه: البته از آنجایی که پلیس در همه جای دنیا، قانون را اجرا می کند، در هر صورت، با همین اجرا و إعمال قانون، عده ای به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه به سمت رعایت قوانین جامعه هدایت می شوند. اما نفس وجود پلیس و کار پلیسی برای هدایت کردن و یا معتقدکردن مردم نیست. برای پلیس، رعایت قوانین و جلوگیری از آسیب به اجتماع و حفظ نظم، آرامش و امنیت عمومی در عرصه های گوناگون مهم است.

چهار: این نوع سخن گفتن رئیس جمهور به نوعی تخریب نیروی انتظامی محسوب می شود و چنین چیزی از رئیس جمهور یک کشور بعید و غیر قابل پذیرش است. نباید برای مهم نشان دادن آموزش و پرورش، نیروی انتظامی را تخریب کرد. همانطور که نباید به بهانه دفاع از نیروی انتظامی، نه آموزش و پرورش و نه هیچ نهاد دیگری را تخریب کرد. نیروی انتظامی مأمور برقراری نظم و امنیت یک کشور است و همیشه باید اقتدار آن حفظ شود، وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

پنج: رئیس جمهور در جریان رقابت های انتخاباتی مدام از لفظ کارشناس و رجوع به کارشناس سخن می گفت. اتفاقاً اخیراً در آیین تکریم و معارفه وزیر علوم هم به این موضوع اشاره کرده است که به عنوان یک پزشک نمی‌تواند در همه عرصه‌ها نظر کارشناسی بدهد و بیان کرده که: «یکی از مشکلات ما این است که تصور می‌کنیم در همه حوزه‌ها کارشناس هستیم و می‌توانیم نظر کارشناسی بدهیم». 

با توجه به اینکه رئیس جمهور بارها در مورد امور مربوط به پلیس اظهار نظر کرده است و از قضا نشان داده است که اشراف کافی و نگاه عمیق نسبت به مسائل این حوزه ندارد، بنابراین شایسته است که ایشان این کار تخصصی را به اهلش بسپارد. البته در آینده نزدیک قطعاً پیگیری خواهد شد که وزارت آموزش و پرورش دولت چهاردهم برای حل معضلات فرهنگی و رفتاری جوانان چه اقداماتی کرده و چه نتایجی حاصل شده است؟ در آن روز، دیگر رئیس جمهور نمی تواند به راحتی امروز سخن بگوید و باید به همه پاسخگو باشد!


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط