دوشنبه 02 مهر 1403 - 02:59

کد خبر 617477

چهارشنبه 14 شهریور 1403 - 17:45:00


قول صربستان به پوتین درباره ناتو


ایرنا/ الکساندر وولین معاون نخست وزیر صربستان نیز در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه به وی اطمینان داد که صربستان بی طرفی نظامی خود را حفظ خواهد کرد و هرگز به گفتمان ضد روسیه نخواهد پیوست.
وی خاطرنشان کرد:‌صربستان هرگز عضو ناتو نخواهد شد، هرگز تحریمی علیه روسیه وضع نخواهد کرد و هرگز اجازه نخواهد داد که از خاک خود برای عملیات علیه روسیه استفاده شود.
معاون نخست وزیر صربستان همچنین گفت: این کشور نه تنها یک شریک استراتژیک بلکه متحد روسیه است و فشار زیاد غرب بر بلگراد، گواهی بر این امر است.

رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار بر تداوم ایفای نقش مسکو در تامین منابع انرژی صربستان با شرایط مطلوب تأکید کرد.
پوتین همچنین گفت:‌ در خصوص تمدید قرارداد عرضه گاز روسیه به صربستان که در مارس ۲۰۲۵ منقضی می شود گفتگو خواهیم کرد.

پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، الکساندر ووچیچ رئیس‌جمهور صربستان در نطقی خطاب به مردم این کشور گفت که کشورش از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می کند اما تحریم هایی را علیه روسیه اعمال نخواهد کرد. وی گفت که کشور به طور موقت تمرینات نظامی و پلیس را با همه شرکای خارجی متوقف می کند. ووچیچ گفت صربستان روسیه و اوکراین را کشورهای برادر می داند و از آنچه در شرق اروپا اتفاق می افتد متأسف است.
بعدها، رهبر صربستان گفت که غرب علاقه ای به صربستان مستقل و خودمختار ندارد و به اعمال فشار فزاینده بر بلگراد ادامه خواهد داد تا این کشور به تحریم های ضد روسیه بپیوندد.
همچنین رئیس جمهور صربستان در گفت و گو با بوریس روگه دستیار دبیرکل ناتو در اواخر ماه اوت ۲۰۲۴، بار دیگر بر تعهد این جمهوری واقع در منطقه بالکان به بی طرفی نظامی خود تأکید کرد. رئیس‌جمهور صربستان خاطرنشان کرد که نیروهای مسلح صربستان در حال گذراندن روند تقویت قابل توجهی هستند که ناشی از لزوم تضمین دفاع مستقل به دلیل امتناع از پیوستن به ناتو است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط