دوشنبه 02 مهر 1403 - 03:00

کد خبر 638244

دوشنبه 02 مهر 1403 - 11:15:00


هزینه‌های هنگفت ماندن در لیست سیاه


شرق/متن پیش رو در شرق منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

ایران همچنان در لیست سیاه گروه اقدام ویژه مالی قرار دارد و تحت تأثیر گرداب تبعات آن، برای انجام مبادلات مالی و بانکی حتی با کشورهای دوست و همسایه با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند. از سوی دیگر، خبری نیز از بررسی مجدد دو لایحه بلاتکلیف در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست. این شرایط بهترین اتفاق برای کاسبان تحریم است، چون منافع آنان را تضمین خواهد کرد. به گفته فلاحت‌پیشه، نماینده ادوار مجلس: «در نتیجه عدم تصویب پالرمو ۳۰ درصد ارزش پول ملی ایران از بین رفت. این ۳۰ درصد، پولی است که به جیب دلالان می‌رود؛ دلالانی که بعضی از آنها عملا در کشورهای چین، ترکیه، عراق و امارات حضور دارند و برخی از دولت‌ها شریک دلالی آنها شد‌ه‌اند‌». این در حالی است که یکی از وعده‌های مهم رئیس‌جمهور حل مشکل پیوستن ایران به‌ اف‌ای‌تی‌اف بوده و حتی بعد از پیروزی در انتخابات بر شعار خود تأکید داشته و در نشست خبری خود اعلام کرد: «در رابطه با رفع تحریم‌ها ما چاره‌ای نداریم جز اینکه بحث FATF را حل کنیم. نامه‌ای هم به تشخیص مصلحت حتما خواهم نوشت، برای اینکه دوباره بحث FATF را به جریان بگذارند تا بتوانیم حلش کنیم و باید حل شود‌».

‌البته فلاحت‌پیشه، نماینده ادوار مجلس، درباره وقفه بررسی این لوایح‌ گفته است: «‌با ارسال این لوایح، مجمع تشخیص مصلحت نظام باید‌ بعد از سه ماه نظر خود را در مورد کنوانسیون‌های پالرمو و CFT اعلام می‌کرد، اما امروز وارد پنجمین سال تأخیر شده‌ایم و بیش از پنج سال است که نظر نداده است.» او در گفت‌وگو با منیبان، افزوده است: «دلیل نظر ندادن مجمع تشخیص در مورد FATF این بود که اگر این پرونده را به رأی می‌گذاشتند، رأی نمی‌آورد. در بازه‌ای که به نمایندگی از کمیسیون به مجمع برای پیگیری مراجعه می‌کردم، FATF حدود 9 رأی بیشتر نداشت به همین دلیل رأی‌گیری انجام نمی‌شد». فلاحت‌پیشه گفته است: «‌قرارداشتن در لیست سیاه یعنی تحریم‌های آمریکا به‌راحتی جهانی شود و چین، عراق، ترکیه و روسیه و خیلی از بانک‌های دیگر در دنیا از ترس گرفتار‌شدن در مقررات پول‌شویی حاضر به همکاری با ایران نشوند‌». او گفته است: «پزشکیان پیش از اینکه نامه بنویسد باید تلاش کند راه کاسبان تحریم را پشت پرده سد کند و منافع آنان را به صفر برساند‌».

غلامرضا تاجگردون‌ هم در‌این‌باره اظهار امیدواری کرد: دکتر پزشکیان هرچه‌زودتر موضوع پیوستن به FATF را مورد پیگیری قرار دهد. رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار کرد پیوستن بهFATF تسهیل‌کننده مبادلات بانکی ما در عرصه بین‌المللی است و مشکلات پیش‌روی ما را در این حوزه برطرف می‌کند. او افزود: پیوستن ما به FATF باعث می‌شود‌ مبادلات بانکی ما با سهولت بیشتری انجام شود و در نتیجه تجار ما از این حیث شرایط بهتری را تجربه خواهند کرد.
 
مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم درباره مواضع مجمع در این روزها نسبت به این لوایح گفته است: «آقای پزشکیان خودشان عضو مجمع تشخیص مصلحت هستند و در جلسات حضور پیدا می‌کنند، از FATF دفاع خواهند کرد و مجمع هم آن را تصویب می‌کند‌». این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیح داد‌: «‌موضوع FATF در مجمع متوقف است و این توقف بررسی‌ها مربوط به امروز نیست‌». مصباحی‌مقدم درباره علت توقف بررسی‌های پیوستن به FATF هم گفته است: «‌FATF (کار‌گروه ویژه اقدام مالی) ۴۱ توصیه است که ۳۹ توصیه را به اجرا رساندیم و در‌حال‌حاضر دو موضوع CFT و پالرمو به اجرا نرسیده و متوقف شده‌اند، منطقش این بود که این خود منشأ تحریم داخلی بود‌».


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط