یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 05:29

کد خبر 63223

یک‌شنبه 31 اردیبهشت 1402 - 10:03:00


مناظره داغ اقتصادی غنی نژاد و علیزاده؛ کلید حل مشکلات کجاست؟


اکو ایران/ مناظره ای بر سر لیبرالیسم اقتصادی بین موسی غنی‌نژاد و علی علیزاده در برنامه شیوه برگزار شد. این مناظره با موضوع مکتب اقتصادی ایران و ارتباط آن با لیبرالیسم آغاز شد. کلمات بازار، اقتصاد و دولت و ارتباط بین این واژگان همواره در چند صد سال اخیر مورد بحث اندیشمندان در فضای اقتصادی بوده و نظرات متقابلی در این مباحث در فضای اندیشه ای وجود داشته دارد.

دکتر غنی‌نژاد بر این باور است که سرآغاز رشد و پیشرفت آزادی دادن به انسان است و دخالت های دولت ارمغانی جز فقر و فلاکت ندارد. در مقابل علیزاده از دخالت های دولت در اقتصاد دفاع می کند و معتقد است این دخالت های به منظور ایجاد برابری در جامعه لازم است. 


علیزاده با بیان اینکه تمامی دولت های در حال توسعه از صنعت های نوپای خود حمایت کرده اند تاکید دارد نمی توان از رقابت بین نوازد و یک فرد بالغ حرف زد. در مقابل غنی نژاد با رد این مقایسه وضعیت صنعت خودرو ایران پس از ۵۰ سال حمایت را شاهدی از بی نتیجه بودن سیاست های حمایتی می داند که هزینه آن را مردم می بپردازند. غنی نژاد اعتقاد دارد:چنانچه آزادی نباشد ما همچنان در اقتصاد و سیاست با مشکل مواجه خواهیم بود.


در مقابل علیزاده با اشاره به دستاوردهای نظامی از نقش دولت در توسعه اقتصاد دفاع می کند.

غنی نژاد، استاد اقتصاد در ادامه گفت: نتیجه اقتصاد دستوری این بود که در سال 67 سوپر مارکت‌ها به غیر از کنسرو چیز دیگری نداشتند. مسائلی که درباره سال 68 می‌گویند، بنده هیچ اعتقادی به بروکراسی‌های برخواسته از بانک جهانی و امثالهم ندارم.
در سال 68 مشکل چه بود؟ مشکل 10 سال اقتصاد دستوری بود که کشور را به خاک سیاه کشیده بود؛ سال 67 می‌رفتید سوپرمارکت‌ها به غیر از کنسرو چیز دیگری نبود، عملکرد اقتصاد دولتی این پدیده را بوجود اورده بود.


علی علیزاده، سیاست‌‎پژوه گفت: دو نوع لیبرالیسم داریم، اول مالکیت خصوصی محور است و دوم دموکراتیک است. لیبرالیسم مد نظر هایک برای دموکراسی غربی هم خطرناک شده است. طیف مورد نظر آقای دکتر همان «خودت بمال» دولت قبل هست. امروز اوباما می‌گوید لیبرالیسم هایکی دموکراسی غربی را به خطر انداخته است، لیبرالیسم مد نظر هایک اعتقادی به خیر بزرگتر ندارم. برای مثال این دیدگاه می‌گوید ما دارویی را کشف کردیم و به دیگران نمی‌دهیم به دلیل اینکه هزینه کرده‌ایم و می‌توانیم این کار را انجام دهیم. نئولیبرالیسم در حال به خطر انداختن دموکراسی و جوامع غربی است.

علیزاده: در جهان دکتر غنی نژاد بهداشت و آموزش رایگان نداریم


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط