جمعه 30 شهریور 1403 - 00:41

کد خبر 633534

چهارشنبه 28 شهریور 1403 - 13:49:00


میزان تولید گندم در استان اردبیل به ۵۷۰ هزار تُن رسید


ایرنا/ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: طبق پیش‌بینی انجام شده، میزان تولید محصول راهبردی گندم در این استان به ۵۷۰ هزار تن در سال زراعی جاری رسیده است.

غفور آقایی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: این میزان تولید با اجرای موفق طرح جهش تولید در دیمزارها، مدیریت اصولی و فنی مزرعه توسط گندمکاران و با همکاری کارشناسان جهاد کشاورزی، تعدیل قیمت خرید تضمینی محقق شده است.
وی با اشاره به بروز پدیده آفات و خسارات مزارع گندم استان اردبیل در سال زراعی جاری از جمله شته روسی، سرمازدگی و پدیده خشکسالی، تولید این میزان گندم در استان اردبیل را یک رکورد دانست.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین افزود: این میزان تولید گندم از طریق کشت محصول در سطح ۶۰ هزار هکتار از اراضی آبی و حدود ۲۳۰ هزار هکتار اراضی دیم استان محقق شده است.
وی از خرید حدود ۳۷۰ هزار تن محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با نرخ تضمینی خبر داد و ارزش این میزان محصول خریداری شده را حدود ۶۳ هزار میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: تاکنون بالغ بر ۵۴ هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال از مطالبات خرید تضمینی محصول گندمکاران استان اردبیل پرداخت شده است.
آقایی همچنین با اشاره به خرید حدود ۲۰ هزار تن بذر مرغوب در سال زراعی جاری از شروع سال زراعی جدید و کاشت محصول گندم در استان اردبیل از اول مهرماه بر اساس تقویم مرسوم خبر داد.
وی افزود: حدود ۲۰ هزار تن بذر مورد نیاز کشاورزان و ۸۰ درصد نیاز گندمکاران استان اردبیل به کودهای ازته، فسفاته و پتاسه تأمین شده و بر این اساس، ۸۷ هزار تن کود ازته، ۱۷ هزار تن کود فسفاته و 3 هزار و ۵۰۰ تن کود پتاسه یارانه‌ای برای کشت محصول گندم در استان اردبیل اختصاص یافته است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط