جمعه 30 شهریور 1403 - 02:27

کد خبر 634661

پنج‌شنبه 29 شهریور 1403 - 12:12:03


سنگ فرش کردن خیابان‌های تبریز و حاشیه‌هایی که به دنبال دارد


ایسنا/ سنگفرش کردن برخی از معابر پرتردد در تبریز اقدامی است که اخیراً توسط شهرداری در حال اجرا در مناطق مختلف بوده و موافقان و مخالفان زیادی دارد.

تجربه موفق سنگفرش در پیاده راه تربیت و ولیعصر تبریز موجب شده تا اجرای این طرح در سایر نقاط شهر هم دنبال شود اما ظاهراً دراین مناطق خیلی هم موفق نبوده است.
یکی از این اقدامات شهرداری طی سال‌های اخیر در خیابان شهریار شهرک باغمیشه، یکی از متراکم ترین مسیرها انجام شد و حتی مسیری اختصاصی برای تردد دوچرخه ایجاد کردند، اما این طرح نه تنها مردم منطقه را خوشحال نکرد بلکه موجب افزایش ترافیک شده و در مسیر دوچرخه سواری اش هم حتی سالی یک دوچرخه هم رد نمی‌شود.
دستفروشان هم با وجود افزایش بخش انسانی این خیابان، ترجیح می‌دهند بساط خود را در همان جای قبلی پهن کنند و بازهم محل پیاده راه پرتجمع می‌شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهند که وجود این سنگ‌فرش‌ها در شهر و طولانی بودن روند ساخت برخی از آن‌ها، مردم را اذیت می‌کند، بطوریکه هم عابران پیاده و هم رانندگان خودرو از نصب قلوه سنگ‌ها در کف خیابان گلایه دارند.
فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز در گفت‌وگو با ایسنا در این خصوص اظهار کرد: بحث کف سازی و پیاده راه معابر از جمله اقدامات متعارف بوده که در تمامی شهرها اجرا می‌شود، این اقدام در کشور ما به مراکز محلی و بافت‌های تاریخی مرکز شهر معطوف شده است.
وی با اشاره به سرگذشت سنگ فرش کردن معابر در تبریز بیان کرد: بحث سنگ فرش سازی معابر تبریز حدود ۳۰ سال قبل از خیابان تربیت آغاز شده و بعدها این اقدام در محلات ولیعصر و باغمیشه ادامه داشته و درحال حاضر نیز برخی از معابر شهر سنگ فرش می‌شود.
وی افزود: ماهیت سنگ فرش سازی معابر امری درست بوده و در اصل برای زیبایی بصری شهر انجام می‌گیرد اما اینکه نحوه‌ی نگهداری از آن چگونه باشد جای سوال دارد، تبریز در بحث نگهداری از سنگ‌فرش‌ها و ساماندهی معابر براساس آن ضعف دارد، نمونه‌ی آن در سنگ فرش شهریار شهرک باغمیشه است.
بابایی اقدم ادامه داد: باتوجه به اینکه سنگ فرش کردن خیابان شهریار شهرک باغمیشه و وجود تعداد زیادی از دستفروشان در آن منطقه موجب ترافیک و کمبود جای پارک برای خودروهای صاحبان اماکن تجاری این خیابان شده است، اگر محلی برای پارک خودروهای اهالی مجاور این سنگ فرش‌ها و تدابیری برای ساماندهی و نظارت بر دستفروشان این منطقه صورت می‌گرفت، می‌توانست بخش عظیمی از ازدحام این منطقه را بگیرد.
وی عنوان کرد: تعداد دستفروشان در شهرک باغمیشه برخلاف سایر شهرک‌های تبریز بسیار زیاد بوده و این درحالی است که تعدادی از آن‌ها برای این کار مجوز اخذ کرده‌اند.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: بافت خیابان شهریار شهرک باغمیشه به طور تجاری طراحی نشده بود از این رو این منطقه سنگ فرش شده و در آن مسیری برای عبور دوچرخه احداث شده است.
وی تاکید کرد: حوزه‌ خدمات شهری براساس قانون وظیفه دارد تا با نظر گرفتن تدابیری مشکلات بوجود آمده در این منطقه را حل کند.
وی اظهار کرد: وضعیت پیش‌رو آمده در این محله از قبل پیش‌بینی نشده و تصور براین بود که این خیابان مرکز محله‌ای شهرک است و شهروندان به آن فضایی برای تردد دوچرخه در این محل نیاز دارند. بعدها نیز نظارت لازم برای این کاربری‌ها صورت نگرفته و خروجی آن وضعیت پیش‌آمده است.
بابایی اقدم ضمن ارائه‌ راهکاری برای حل این معضل، خاطرنشان کرد: در این منطقه باید دقت کرد تا اگر تخلفی صورت می‌گیرد از آن جلوگیری شود و در صورت ادامه‌ مشکل مسیر احداث شده ابطال و به مسیر تردد خودرو تبدیل شود.
سنگ فرش کردن معابر تبریز با هدف ساماندهی، بهسازی و زیباسازی بصری شهر انجام می‌گیرد
سامان احمدزاده، معاون عمرانی شهرداری تبریز در گفت‌وگو با ایسنا در این خصوص گفت: سنگ فرش کردن معابر تبریز با هدف ساماندهی، بهسازی و زیباسازی بصری شهر انجام می‌گیرد، مطمئنم نتایج پروژه‌های عمرانی همه را خوشحال می‌کند.
وی در خصوص سنگ فرش خیابان شهریار، شهرک باغمیشه و ترافیک ایجاد شده در آن مکان، توضیح داد: سنگ فرش خیابان شهریار شهرک باغمیشه توسط شهردار اسبق تبریز انجام گرفته است.
وی افزود: ترافیک ایجاد شده در اثر پروژه‌های عمرانی مقطعی بوده و پس از یک ماه مردم از اینکه خیابان‌های شهر سامان گرفته و زیبا شده‌اند خوشحال خواهند شد.
احمدزاده با تاکید بر اینکه پروژه‌های عمرانی در سطح شهر مستلزم تحمل مردم است، خاطرنشان کرد: ما همواره از شهروندان درخواست کرده‌ایم تا با صبوری مارا در انجام پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ شهر، همیاری کنند تا همگی از لذت اتمام پروژه‌های عمرانی بهره‌مند شویم.
وی عنوان کرد: در ابتدای پروژه‌ای که در اتوبان پاسداران انجام گرفت، همه از ترافیک موجود گلایه می‌کردند اما در نتیجه‌ این پروژه رهایی از چاله‌های خیابانی و تردد آسان برای خودروها شد که اغلب شهروندان از ما بدلیل اجرای این پروژه تشکر می‌کنند.
معاون عمران شهرداری تبریز با اشاره به اینکه در اغلب شهرهای دنیا بحث سنگ فرش سازی معابر امر متداول است، تشریح کرد: در تمامی نقاط دنیا سنگ فرش و کف سازی معابر برای زیباسازی هرچه بیشتر شهر انجام می‌گیرد و دیگر خبری از خیابان‌های آسفالت شده نیست.
وی در خصوص نحوه‌ نگهداری از این سنگ فرش‌ها و نگرانی مردم از بابت تخریب سنگ‌فرش بدلیل نمک‌پاشی و.. خیابان‌ها در زمستان‌، گفت: در ساخت تمامی این سنگ‌فرش از سنگ‌های مقاوم استفاده شده است و همگی در برابر ترافیک و یخبندان مقاوم شده‌اند.
وی ادامه داد: سنگ فرش میدان بهشتی، ارتش شمالی، ولیعصر و حیدر تکیه سی از جمله پروژه‌های سنگ فرش سازی معابر در دست اجرای تبریز است.
احمدزاده گفت: پروژه‌ی حیدر تکیه سی و میدان بهشتی ۱۰ روز بعد به اتمام می‌رسد، اتمام پروژه‌ی سنگ فرش ولیعصر نیز چون تازه آغاز شده است حدود دو ماه طول می‌کشد.
وی اضافه کرد: سنگ فرش خیابان شهریار شهرک باغمیشه حدود ۵ یا ۶ سال در شهرداری دوره‌ی قبل احداث شده است، حتما با مصوبه و مجوز اجرا شده است.
وی با تاکید براینکه رضایت مردم، اولویت شهرداری تبریز است، ابراز کرد: اگر مردم از این موضوع گلایه دارند می‌توانند با درخواستی به شهرداری منطقه پنج تبریز این موضوع را با مسئولین در میان بگذارند برای ما رضایت مردم مهم است و این موضوع حتما پیگیری خواهیم کرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط