جمعه 30 شهریور 1403 - 02:41

کد خبر 634668

پنج‌شنبه 29 شهریور 1403 - 12:25:00


تولید ۴۹ مگاوات برق از انرژی خورشیدی در همدان


ایرنا/ مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: همدان با داشتن هشت نیروگاه خورشیدی با ظرفیت نزدیک به ۴۹ مگاوات یکی از استان‌های پیشرو در تولید برق از انرژی خورشید محسوب می‌شود.

علی سهرابی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان اظهار کرد: از مهمترین اقدامات انجام شده شرکت برق همدان، در راستای جذب سرمایه گذاری نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک، تاسیس و بهره برداری تجاری از هشت نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۴۹ مگاوات است.

وی افزود: نیروگاه‌های خورشیدی به عنوان منبع انرژی، نقش بسیار مهم و کلیدی در تولید انرژی پاک و پایدار دارند.

وی با بیان اینکه اهمیت این نوع نیروگاه ها به دلیل تجدیدپذیر و پایدار بودن، کاهش هزینه ها، سازگاری با محیط زیست اشتغالزایی و توسعه فناوری و استقلال انرژی است، تصریح کرد: امروز دستاوردهای شرکت توزیع برق استان در زمینه احداث نیروگاه های مقیاس کوچک چشمگیر است که این دستاوردها نه تنها نمایانگر پیشرفت‌های فنی و مهندسی است، بلکه نقش مهمی در توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست دارند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت‌ها نیز یکی از دستاوردها محسوب می‌شود، گفت: همزمان با ابلاغ نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک در سال ۱۳۹۵، اقدامات لازم در این شرکت برای جلب سرمایه گذاری نیروگاههای تجدیدپذیر و پاک انجام شد و با پیگیری‌های مداوم، نخستین نیروگاه هفت مگاواتی کشور در همان سال مورد بهره برداری قرار گرفت و تاکنون نیز جذب سرمایه گذاران در دستور کار است.

وی ادامه داد: نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک استان همدان شامل ۶ نیروگاه با سرمایه گذاری خارجی به مجموع ظرفیت ۴۶.۹ و ۲ نیروگاه با سرمایه گذاری ایرانی به ظرفیت ۲ مگاوات است.

سهرابی بیدار تصریح کرد: در راستای تشویق مشارکت مشترکان دارای انشعاب برق نیز در استان، شرکت توزیع نیروی برق با انعقاد قرارداد خرید تضمینی ۲۰ سال با مشترکان به نمایندگی از سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی(ساتبا) است.

وی ادامه داد: نیروگاه‌های خورشیدی برای کمک به ناترازی تولید و مصرف در پیک بار تابستان امسال وارد مدار تولید شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان عنوان کرد: برای رفاه حال خانواده‌های عشایر استان و دسترسی به انرژی برق، تاکنون تعداد قابل توجهی سامانه قابل حمل خورشیدی به آن‌هاتحویل شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت همه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک بهره برداری شده در کشور، نزدیک به پنج درصد از کل نیروگاه های تجدیدپذیر بهره برداری شده در کشور سهم استان همدان است، گفت: سهم نیروگاه خورشیدی استان نیز نسبت به همه نیروگاه‌های خورشیدی بهره‌برداری شده در کشور برابر ۱۱ درصد است.

سهرابی بیدار با اشاره به اینکه با توجه به همزمانی پیک تولید نیروگاه های خورشیدی با پیک بار شبکه سراسری، این نیروگاه ها نقش بسزایی در تولید برق در پیک بار شبکه دارند، گفت: تاکنون چهار نیروگاه مقیاس کوچک گاز سوز (DG,CHP) با محوریت تامین بار مراکز صنعتی با مجموع ظرفیت ۱۷.۷ مگاوات در سطح استان راه اندازی و بهره برداری شده است.

وی با بیان اینکه چشم انداز ما بر افزایش بهره وری، توسعه نیروگاه‌های خورشیدی و تجدیدپذیر تمرکز دارد، خاطرنشان کرد: با ادامه این تلاش‌ها و با همت همه کارکنان و همکاری با سرمایه گذاران در این حوزه، اعتقاد داریم که می‌توانیم به اهداف پایدار و موفقیت آمیزی برای توسعه پایدار انرژی خورشیدی در استان برسیم.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط