جمعه 30 شهریور 1403 - 03:03

کد خبر 635049

پنج‌شنبه 29 شهریور 1403 - 17:00:08


گوناگون/ فروش فراتر از انتظار یک خودنگاره پرابهام


ایسنا/ در جریان مزایده‌ای که اخیرا در حراج «هارگشایمر»‌ واقع در دوسلدورف برگزار شد، یک خریدار موفق شده است که بهترین قیمت ممکن برای خرید یک خودنگاره بسیار کمیاب از «آلبرشت دورر» نقاش نامدار آلمانی بپردازد یا اینکه برای خرید تابلویی که تا حدودی شبیه به یک اثر مشهور رنسانس آلمان است، قیمت معقولی را پرداخت کرده است.

«آرت‌نت» نوشت،‌ در جریان این مزایده، این خودنگاره به بیش از چهار برابر قیمت برآوردی آن و در نهایت به قیمت ۲۶۰۰۰ یورو (حدود ۲۸۹۰۰ دلار) فروخته شد. کارشناسان ارزش این نقاشی را پیش از برگزاری مزایده حدود ۶,۰۰۰ یورو برآورد کرده بودند. این خودنگاره در مزایده‌ای که برای فروش آثار هنرهای زیبا، عتیقه و جواهرات از یازدهم تا چهاردهم سپتامبر برگزار شده بود به هشتمین شیء‌ گران‌قیمت این مزایده تبدیل شد.

فروش فراتر از انتظار یک خودنگاره پرابهام

مسئولان حراجی درحالی این اثر را ارائه کردند که معتقدند، این خودنگاره تاریخچه قابل‌توجهی دارد چراکه پیش از آنکه در سال ۱۹۴۵ به یک مجموعه خصوصی راه پیدا کند از مجموعه‌های «دوک باکینگهام» در «استو هاوس» و «لرد فرانتون»‌ در لندن نگهداری شده است.

اما مهم‌ترین نکته درباره این خودنگاره برچسبی است که پشت این نقاشی چسبانده شده است و به گفته مسئولان حراجی روی آن نوشته شده است: «پرتره آلبرشت دورر توسط خودش».

با این حال تمام کارشناسان درباره صحت اصالت این خودنگاره هم‌رای نیستند.

فروش فراتر از انتظار یک خودنگاره پرابهام

یک کارشناس معتقد است که این خودنگاره کپی خودنگاره مشهور «دورر»‌ است که با عنوان «خودنگاره در ۲۸سالگی» شناخته می‌شود و در موزه «پرادو» نگهداری می‌شود.

خودنگاره‌ای که اخیرا به فروش رسیده است از جهاتی با نمونه «پرادو» قابل مقایسه است. در این خودنگاره نیز هنرمند در یک ردای سفید مشابه و شنل قهوه‌ای، با موهای بلند و مجعد، ریش پرپشت و کلاه سیاه و سفید به تصویر کشیده شده است.

اما تفاوت های اساسی وجود دارد. چهره در خودنگاره حراجی «دوسلدورف»‌ هیچ یک از ویژگی‌های بارز  چهره «دورر» را ندارد. در حالی که «دورر» در خودنگاره «پرادو» انگشتان خود را در پیش‌زمینه نقاشی کرده است، در خودنگاره‌ای که اخیرا فروخته شده است کاملاً از دست‌ها صرف نظر شده است.

در هر صورت خریدار اخیر این خودنگاره در مقایسه با سایر خریداران آثار «دورر» هزینه بسیار کمتری را پرداخت کرده است. رکورد گران‌ترین اثر فروخته‌شده «دورر» به نقاشی «پرتره مردی در مقابل پس‌زمینه سبز» تعلق دارد که در سال ۲۰۱۸ در حراجی ساتبیز لندن به قیمت ۱.۵ میلیون دلار فروخته شد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط