جمعه 30 شهریور 1403 - 00:36

کد خبر 635138

پنج‌شنبه 29 شهریور 1403 - 18:45:16


پیش‌بینی رشد ۳۰ درصدی تولید زعفران برای امسال


باشگاه خبرنگاران/عضو شورای ملی زعفران از برداشت نوبرانه زعفران از نیمه مهر خبر داد و گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال تولید زعفران ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.

علی حسینی از آغاز برداشت زعفران نوبرانه از نیمه مهر خبر داد و گفت: گرچه پیش‌بینی تولید خوب است، اما تا رسیدن به نیمه برداشت نمی‌توان برآورد دقیقی از تولید داشت.
او از ثبات قیمت زعفران در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون بازار در انتظار ورود محصول نو است، اما امیدواریم قیمت‌ها به نفع کشاورزان و توسعه صادرات تمام شود؛ چراکه نباید کاری کنیم که تولیدکنندگان راضی نباشند و صادرات را از دست بدهیم.

حسینی ادامه داد: با توجه به بارش‌های مناسب بهار برآورد اولیه تولید مبنی بر رشد ۳۰ تا ۵۰ درصدی تولید بود، اما به خاطر اثر منفی تنش‌های گرمایی بر تولید، افزایش ۱۰ تا ۳۰ درصدی محصول قطعی است.
عضو شورای ملی زعفران حداقل قیمت هرکیلو زعفران را ۶۵ میلیون تومان و حداکثر ۹۵ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: برآورد‌ها حاکی از آن است که تا اواخر مهر و اوایل آبان ثبات در بازار برقرار باشد.
او با اشاره به تاثیر خرید توافقی زعفران بر تنظیم بازار گفت: خرید توافقی زعفران باید به گونه‌ای باشد که سازمان تعاون روستایی با درصد جزئی سود به صادرکنندگان عرضه کند که در این صورت خرید توافقی در تعادل بازار و جلوگیری از التهابات نقش بسزایی دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط