جمعه 30 شهریور 1403 - 01:43

کد خبر 635191

پنج‌شنبه 29 شهریور 1403 - 19:53:13


عجیب اما واقعی؛ هوش مصنوعی ChatGPT آب مصرف می‌کند!


شهر سخت افزار/ دفعه بعد که از چت‌بات ChatGPT استفاده می‌کنید، بهتر است بدانید افزون بر مصرف برق، مدل GPT-4 بکار رفته در آن آب هم مصرف می‌کند. برای نمونه نوشتن یک متن ۱۰۰ کلمه‌ای می‌تواند تا سه بطری نیم لیتری آب مصرف کند.

پژوهش انجام شده توسط دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید که توسط روزنامه واشنگتن پست منتشر شده است، به هزینه‌های بالای استفاده از هوش مصنوعی مولد پرداخته و نشان می‌دهد که این فناوری به مقدار زیادی آب نیاز دارد. این آب برای خنک کردن سرورهای مورد استفاده در تولید داده‌ها به‌کار می‌رود. با این اوصاف مصرف آب در کنار فشار شدید بر شبکه برق است که نگرانی‌های محیط‌زیستی در خصوص استفاده از ChatGPT را تشدید می‌کند.

مصرف بالای آب توسط فناوری هوش مصنوعی
بر اساس این پژوهش، میزان مصرف آب بسته به نزدیکی به مراکز داده متفاوت است. به‌عنوان مثال، در تگزاس، تولید یک ایمیل ۱۰۰ کلمه‌ای به حدود ۲۳۵ میلی‌لیتر آب نیاز دارد، در حالی‌ که این میزان در ایالت واشنگتن به ۱۴۰۸ میلی‌لیتر می‌رسد که معادل تقریباً سه بطری آب نیم لیتری است.

اگرچه ممکن است این اعداد ناچیز به نظر برسند، اما باید به یاد داشت که با استفاده مکرر از GPT-4، به‌ویژه زمانی که کاربران چندین بار در هفته یا حتی روزانه از آن استفاده می‌کنند، این ارقام به‌طور تصاعدی افزایش می‌یابد. شاید بد نباشد که بدانید متا برای آموزش مدل LLaMA-3 خود به ۲۲ میلیون لیتر آب نیاز داشت که تقریباً معادل میزان آبی است که برای رشد ۲۰۱۴ کیلوگرم برنج مصرف می‌شود یا معادل مصرف سالانه آب ۱۶۴ شهروند آمریکایی است.



مصرف برق GPT-4 نیز بسیار بالاست. اگر تنها یک نفر از هر ۱۰ کارمند در آمریکا، هفته‌ای یک بار به مدت یک سال از این مدل هوش مصنوعی استفاده کند، مصرف برق حاصل از آن ۱۲۱,۵۱۷ مگاوات‌ساعت برآورده شده که برابر با برق مصرفی تمامی خانوارهای واشنگتن دی‌سی به مدت بیست روز خواهد بود. این در حالی است که این تخمین برای یک سناریوی استفاده بسیار سبک است.

واشنگتن پست به نقل از نمایندگان شرکت‌های بزرگی همچون OpenAI، Meta، گوگل و مایکروسافت اظهار داشته که بیشتر این شرکت‌ها متعهد به کاهش فشار بر محیط‌زیست هستند، اما راه‌حل‌های مشخصی برای این منظور ارائه نشده است. نماینده مایکروسافت، کریگ سینکوتا، اعلام کرده که این شرکت به سمت استفاده از روش‌هایی برای خنک‌سازی مراکز داده بدون مصرف آب حرکت می‌کند، اما جزئیات دقیقی در این باره نیز ارائه نشده است.

می‌دانیم با توجه به انگیزه‌های مالی بالا برای توسعه هوش مصنوعی و رقابت شدید در این حوزه، برخی از اهداف محیط‌زیستی غول‌های فناوری هنوز در حد شعار باقی مانده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط