جمعه 30 شهریور 1403 - 13:05

کد خبر 635516

جمعه 30 شهریور 1403 - 10:29:19


جزئیات عفو رهبری/ تبدیل مجازات ۵۹ اعدامی به حبس؛ ۱۴۰ محکوم زن و ۳۹ محکوم امنیتی مشمول عفو شدند


میزان/ معاون قضایی قوه قضاییه جزئیات عفو رهبری به مناسبت ولادت رسول اکرم (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نامه‌ای به رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به فرارسیدن میلاد باسعادت پیامبر اسلام(ص) و امام صادق(ع) خواستار عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات «دو هزار و هشتصد و هشتاد و هفت» نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی شده بود که در آستانه‌ی سالروز میلاد حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و حضرت امام صادق(ع)، رهبر انقلاب اسلامی با درخواست رئیس قوه قضائیه برای عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات حدود سه هزار نفر از محکومان محاکم موافقت کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی معاون قضایی قوه قضاییه درباره جزئیات عفو و تخفیف مجازات محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی از سوی مقام معظم رهبری که به مناسبت ولادت رسول اکرم (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) انجام شد، اظهار کرد: در این مرحله اسامی ۲ هزار و ۸۸۷ نفر که شرایط استحقاق عفو و تخفیف مجازات را داشتند و پرونده آن‌ها در کمیسیون عفو و بخشودگی بررسی شده بود با تایید ریاست قوه قضاییه به محضر مقام معظم رهبری اعلام و در نهایت عفو آن‌ها مورد موافقت ایشان قرار گرفت.

وی افزود: از مجموع ۲ هزار و ۸۸۷ نفر مشمول عفو و تخفیف مجازات در این مرحله ۲ هزار و ۷۴۵ نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، ۱۱ نفر از محکومان سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و ۱۳۱ نفر مربوط به محکومان سازمان تعزیرات حکومتی است.

 معاون قضایی قوه قضاییه بیان کرد: از ۲ هزار و ۷۴۵ نفر محکومان محاکم عمومی و انقلاب که مشمول عفو و تخفیف مجازات شده‌‎اند، هزار و ۲۹۱ نفر مشمول عفو منتهی به آزادی و مختومه شدن پرونده و هزار و ۵۹۶ نفر باقیمانده مشمول تخفیف مجازات شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی در رابطه با محکومان دادگستری‌ها که مشمول عفو رهبری شده‌اند، گفت: ۵۹ نفر از افرادی که در این دوره مشمول عفو شده‌اند، مجازات قطعی آن‌ها اعدام بود که با یک درجه تخفیف، مجازات آن‌ها به حبس تغییر کرده است.

وی بیان کرد: ۷ نفر از افراد نیز شرایط اولیه عفو در کمیسیون مرکزی عفو را نداشتند که با درخواست رئیس قوه قضاییه از مقام معظم رهبری و در اجرای ماده ۲۰ آئین نامه عفو و بخشودگی مشمول عفو شدند.

معاون قضایی قوه قضاییه بیان کرد: در این مرحله ۱۴۰ نفر از محکومان مشمول عفو از محکومان زن، ۴۰ نفر اتباع بیگانه، ۳۹ نفر محکومان امنیتی و ۶ نفر زیر ۱۸ سال هستند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط