جمعه 30 شهریور 1403 - 16:17

کد خبر 635687

جمعه 30 شهریور 1403 - 13:35:29


آغاز نخستین جشنواره ملی «انگور» در لاهرود مشگین‌شهر


تسنیم/ نخستین جشنواره ملی «انگور» در شهر لاهرود مشگین‌شهر (داغلار باغی) آغاز شد.

ایمانعلی ایمانی، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشگین‌شهر در مراسم آغازین جشنواره ملی انگور لاهرود اظهار داشت: در این جشنواره یک روزه 30 غرفه برپا شده و علاوه بر مشگین‌شهر و سایر شهرهای استان اردبیل، غرفه‌هایی برای تولیدکنندگان استان‌های فارس، زنجان و آذربایجان غربی در نظر گرفته شده تا محصولات خود را عرضه کنند.

ایمانعلی ایمانی تصریح کرد: برای اولین بار این جشنواره به صورت ملی برگزار می‌شود تا توانمندی استان اردبیل در تولید محصولات باغی و سایر محصولات صنایع دستی، بخش هنری و فرهنگی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گیرد.

وی گفت: تلاش خواهیم کرد تا در قالب غرفه‌های متنوع در این جشنواره یک روزه شایسته‌ترین خدمات را به گردشگران، میهمانان و مسافران ارائه کنیم تا بستر معرفی توانمندی‌های مشگین‌شهر به عنوان شهر «ترین‌ها» فراهم آید.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشگین‌شهر به جغرافیای منحصر به فرد، تنوع فرهنگی، جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری مشگین‌شهر به عنوان یک ظرفیت منحصر به فرد اشاره کرد و افزود: «شیروان‌ دره‌سی» سرآمد دره‌ها، «حاتم مشه‌سی» سرآمد جنگل‌ها در محدوده ارسباران و وجود 60 چشمه آبگرم و سرد از دامنه‌های سبلان از زیبایی‌ها و موهبت بی‌نظیر الهی است که در این منطقه وجود دارد.

ایمانی در ادامه خاطرنشان کرد: 17 مجتمع آبدرمانی در این شهرستان سرمایه‌گذاری شده که 14 مجتمع مدرن‌سازی شده و در کنار آن محوطه باستانی شهریری را در مشگین‌شهر با قدمت 12 هزار ساله شاهد هستیم که بیش از 537 سنگ افراشته در این منطقه نشان از تمدن و تاریخ کهن مشگین‌شهر است که جز سایت‌های منحصر به فرد شمالغرب کشور محسوب می‌شود.

وی وجود 45 نوع صنایع دستی را در مشگین‌شهر با همت و تلاش صنعتگران و هنرمندان این شهرستان یادآور شد و اضافه کرد: مشگین‌شهر دارای ظرفیت‌های بی‌نظیر در حوزه‌های مختلف است که مرتفع‌ترین دریاچه جهان و داغ‌ترین چشمه آبگرم نیز به عنوان «قینرجه» در مشگین‌شهر واقع شده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشگین‌شهر بیان کرد: آهنگی‌ترین آبگرم در «موئیل» و گوگردی‌ترین آب معدنی در «قوتورسویی» واقع شده و به دلیل تلاقی مشگین‌شهر در میان 2 رودخانه تمدن‌ساز و کهن قره‌سو و اهرچایی توانسته زمینه رشد و توسعه شهرنشینی را در اطراف این دریاچه فراهم آورد.

ایمانی در ادامه یادآور شد: از 30 هزار هکتار باغات استان، 15 هزار هکتار در مشگین‌شهر با تولید محصولات متنوع نظیر انگور و سیب در این محدوده واقع شده که دومین جشنواره فصلی را نیز هفته آینده در قصابه مشگین‌شهر شاهد خواهیم بود که با عنوان جشنواره سیب همزمان با هفته گردشگری برگزار خواهد شد.

وی به سابقه کشت انگور در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در آثار تاریخی و باستانی شهریری مشگین‌شهر خوشه گوشواره‌ای انگور شکلی به دست آمده که نشان از الهام ساکنان این منطقه از محصول انگور است که کشت آن به قرن‌های متوالی بر می‌گردد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشگین‌شهر افزود: این گوشواره خوشه انگور در موزه باستان‌شناسی مشگین‌شهر نگهداری می‌شود که امیدواریم با راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی دائمی مشگین‌شهر در بقعه شیخ حیدر، زمینه معرفی و بازدید علاقه‌مندان از این مجموعه نیز فراهم آید.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط