جمعه 30 شهریور 1403 - 18:21

کد خبر 635709

جمعه 30 شهریور 1403 - 13:56:47


استقلال و تراکتور سهمیه ۲+۱ را زنده نگه داشتند


ورزش 3/با پایان دور نخست مرحله گروهی لیگ نخبگان و سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا، و به لطف پیروزی‌های استقلال و تراکتور، سهمیه ۲+۱ ایران در سطح الیت حفظ شده است.
دور نخست از مرحله گروهی رقابت‌های لیگ نخبگان و همچنین سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا با نتایجی سینوسی برای نمایندگان ایران همراه بود. استقلال موفق شد در تهران با نتیجه سه بر صفر از سد الغرافه عبور کند، پرسپولیس با یک گل به الاهلی عربستان باخت، سپاهان نیز شکست دور از انتظاری را برابر الوحدات اردن تجربه کرد و تراکتور نیز با سه گل الوکره را مغلوب ساخت.
مسابقات امسال تأثیر مستقیمی روی سهمیه‌های کشور برای دو فصل بعد مسابقات آسیایی دارد. در لیگی که در جریان است، ایران در لیگ نخبگان سهمیه ۲+۱ داشت. استقلال و پرسپولیس به‌صورت مستقیم راهی مرحله گروهی شدند و سپاهان در پلی‌آف شرکت کرد که به دلیل شکست برابر شباب الاهلی، راهی سطح دوم لیگ قهرمانان شد و به تراکتور پیوست که تنها سهمیه ایران را در این پیکارها کسب کرده بود.
نتایج نمایندگان امارات در فصل گذشته و قهرمانی العین در آخرین نسخه لیگ قهرمانان قبلی باعث شد تا آنها گوی سبقت را از ایران بربایند و با کسب امتیازات بسیار بیشتر (۲۵.۵ امتیاز مثبت)، بالاتر از نمایندگان کشور قرار بگیرند که تنها ۹.۳ امتیاز مثبت به دست آورده بودند. از آنجایی که قطر نیز در مجموع امتیازات بیشتری نسبت به ایران کسب کرده بود، در نتیجه سهمیه ایران برای فصل آینده لیگ نخبگان یعنی ۲۰۲۵–۲۰۲۶ کاهش یافت و به ۱+۱ رسید.

اکنون و با توجه به اینکه اولین دوره لیگ نخبگان روی سهمیه‌های دو فصل بعد (یعنی ۲۰۲۶–۲۰۲۷) اثر مستقیمی دارد، نتایج دور نخست باعث شده تا ایران موقتاً به رتبه پنجم قاره و سوم غرب آسیا بازگردد و بالاتر از قطر قرار بگیرد. در واقع، دو پیروزی مهم استقلال و تراکتور برابر نمایندگان قطری باعث شد تا در حال حاضر، فوتبال کشور برای دو فصل بعد، سهمیه ۲+۱ را حفظ کند.
نحوه امتیازگیری در مرحله گروهی مسابقات لیگ نخبگان بدین صورت است که با هر پیروزی، تیم‌ها ۶ امتیاز مثبت به دست می‌آورند، هر تساوی نیز ۴ امتیاز به دنبال دارد و هر شکست نیز با ۳ امتیاز مثبت همراه خواهد بود. در سطح دوم لیگ قهرمانان شرایط متفاوت است؛ تیم برنده ۴ امتیاز مثبت به دست می‌آورد، در صورت تساوی ۲.۶۶۷ امتیاز به باشگاه مربوطه داده می‌شود و هر شکست نیز ۲ امتیاز مثبت خواهد داشت.
در نتیجه و با توجه به شرایط ذکرشده، پیروزی‌های استقلال و تراکتور و شکست‌های پرسپولیس و سپاهان در مجموع ۱۵ امتیاز مثبت را به همراه داشت که با تقسیم این امتیازات به تعداد نمایندگان ایران (چهار باشگاه)، عدد ۳.۷۵ به دست می‌آید. با احتساب ۰.۱۵ امتیاز مثبتی که سپاهان بابت حضور در دور پلی‌آف لیگ نخبگان به دست آورده بود، در کل، شمار امتیازات تیم‌های ایرانی در پایان دور نخست به عدد ۳.۹ امتیاز می‌رسد.

 مجموع امتیازات نمایندگان ایران در دور نخست لیگ نخبگان و سطح دوم لیگ قهرمانان، عدد 15 را نشان می دهد که با تقسیم آن بر تعداد باشگاه‌ها و حاصل جمع عدد به دست آمده با 0.15 امتیازی که سپاهان بابت حضور در دور پلی آف کسب کرده، عدد 3.9 را نشان می‌دهد که به جمع اندوخته‌های هفت سال قبل فوتبال کشور اضافه می‌شود.
باید این نکته را متذکر شد که نتایج هشت فصل گذشته کشورها در مسابقات آسیایی، سهمیه آنها را تعیین می‌کند. به عنوان مثال، عملکرد تیم‌ها از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴، سهمیه‌های فصل بعد یعنی ۲۰۲۵–۲۰۲۶ را مشخص می‌کرد. اما برای دو فصل آینده، یعنی ۲۰۲۶–۲۰۲۷، نتایج سال ۲۰۱۵ تأثیری در سهمیه کشورها نداشته و مبنای محاسبه از سال ۲۰۱۶ خواهد بود. ضمن اینکه نتایج سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و لغو برخی مسابقات، در امتیازدهی اثری نداشته و امتیازات آن سال به‌طور کلی حذف شده است.

 دو پیروزی مهم استقلال و تراکتور برابر نمایندگان قطر باعث شد تا آنها کمی از ایران جا مانده و در رتبه چهارم غرب آسیا قرار بگیرند. تیم‌های قطری در پایان دور اول 3.3 امتیاز به دست آوردند. تا پایان مسابقات راه طولانی در پیش است و باید دید که ماراتن کسب سهمیه 2+1 برای دو فصل بعد یعنی 2026 - 2027 به سود کدام دو کشور تمام می‌شود. رقابتی که بین ایران، امارات و قطر وجود دارد و یک کشور باید به سهمیه 1+1 قناعت کند.
علی‌ایحال، نتایج دور نخست باعث شده تا فوتبال ایران به‌طور کلی و برای دو فصل بعد، یعنی ۲۰۲۶–۲۰۲۷، بتواند شمار امتیازات کسب‌شده خود را به عدد ۵۹.۵۳۳ برساند و بالاتر از قطر قرار بگیرد که ۵۷.۹۲۵ امتیاز دارد. به نظر می‌رسد که دستیابی به امارات که ۶۲.۷۱۵ امتیاز دارد، کمی دشوار باشد، مگر اینکه نمایندگان ایران بتوانند نتایج بسیار خوبی کسب کنند و در مقابل، تیم‌های اماراتی عملکرد ضعیفی داشته باشند تا این فاصله جبران شود.
البته هنوز راه زیادی در پیش است و هر تیم در لیگ نخبگان حداقل هفت بازی دیگر پیش‌رو دارد و در سطح دوم لیگ قهرمانان نیز پنج مسابقه دیگر برای اتمام مرحله گروهی باقی مانده است. در نتیجه این جدول ممکن است بارها تغییر کند و جایگاه کشورها عوض شود. با این حال، با توجه به حضور چهار تیم پرقدرت فوتبال کشور در مسابقات آسیایی، می‌توان امیدوار بود که سهمیه ایران برای دو فصل بعد لیگ نخبگان به ۲+۱ بازگردد.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط