جمعه 30 شهریور 1403 - 20:18

کد خبر 635894

جمعه 30 شهریور 1403 - 18:09:00


مادرهای زرنگ هیچ وقت این کارها را انجام نمیدهند!


نمناک/برای تربیت و پرورش یک فرزند مودب و باشخصیت مادران نیازمند رعایت یک سری نکات رفتاری هستند که در شکل گیری شخصیت فرزندشان در آینده نقش زیادی خواهد داشت.
رفتار درست مادر با فرزند؛ کاری که نباید انجام دهیم
تربیت کودک امری ویژه و حساس بوده و بر شکل‌گیری شخصیت کودک تاثیر مستقیم دارد. مهارت تربیت فرزند یک مهارت اکتسابی است که با مطالعه و تجربه تقویت می‌شود.معمولا والدین نمی خواهند در تربیت فرزند خود اشتباه کنند اما گاهی مرتکب برخی اشتباهات می شوند که آسیب فراوانی به کودک وارد می کند. در این بخش از نمناک در مورد تربیت کودک و کارها و رفتارهایی که باید والدین در مقابل دیگران انجام ندهند، صحبت می کنیم.
تعوض لباس کودک پیش دیگران
والدین گرامی هیچگاه لباس و پوشک فرزند خود را در مقابل دیگران تعویض نکنید، فرزند شما از همان سنین پایین باید بیاموزد که کسی نباید قسمت های خصوصی بدن او را ببیند و لمس کند، تعویض لباس کودک در مقابل همه پیام مراقبت از بدن و اینکه «بدن هرکس حریم دارد» به کودک منتقل نمی‌کند.
اجازه دادن به فرزند برای دخالت در امور بزرگترها
برخی از کودکان به جای بازی کردن و قرار گرفتن در دنیای کودکانه خود پیش بزرگترها می نشینند و به حرف آنها گوش می دهند و حتی متاسفانه در امور مربوط به بزرگترها دخالت می کنند و در بحث بین پدر و مادر هم دخالت می کنند، از همان کودکی نزد کودک خود بحث نکنید و از کسی بد نگویید و اجازه دخالت در امور دیگران را به او ندهید و بگذارید کودکان دنیای رنگی و شاد بچگانه خود را داشته باشد.
تنبیه کودک رو پیش دیگری
اگر کودک شما در جمع و مقابل دیگران رفتار ناشایستی انجام داد، او را تنبیه نکنید و از کتک زدن او اجتناب نمایید. وقتی احساس کردید ممکن است واکنش نامناسبی به فرزندتان نشان دهید، توقف کنید، نفس عمیق بکشید و رفتار درستی در پیش بگیرید. کودکان یا نوجوانانی که کتک می‌خورند و تنبیه بدنی و جسمانی می‌شوند معمولا رفتارهای خصمانه و انتقام جویانه را از خود نشان می‌دهند.
تعریف کردن بیش از اندازه از کودک
این روزها روانشناسان کودک براهمیت شیوه صحیح تشویق کودکان در فرزندپروری تاکید می‌کنند. از کودک خود بیش از اندازه تعریف نکنید و هنگام تشویق کودک، صادق باشید و اغراق نکنید. تنها کافی‌ است که صادقانه و واقعی از کارش تعریف کنید. فراموش نکنید که کودکان متوجه می‌شوند که تشویق‌های شما چقدر واقعی است. تشویق‌های اغراق‌آمیز سبب می شود کودک دیگر تحسین‌کردن‌های شما را باور نکند و انتظارهای کاذب را در ذهن او برای دریافت تحسین و تشویق به ازای هر کار کوچک شکل دهد.
این نکته را هم در نظر بگیرید که تعریف های بی اندازه از شیرین زبانی کودک در مقابل خانواده ای که بچه دار نمی شود و تعریف بی اندازه از توانایی های کودک در مقابل خانواده دارای کودک ناتوان اشتباه است.
در اختیار قرار دادن گوشی همراه
امروزه استفاده از موبایل در هر سنی تبدیل به رویه‌ای عادی و معمول گشته است و متاسفانه برخی از والدین برای فرار از وقت گذرانی با کودک، گوشی تلفن همراه یا تبلت خود را به کودکشان می دهند تا بازی کند. استفاده از گوشی همراه در سنین مختلف آسیب های مختلفی بر جای می گذارد. عدم رشد مهارت های اجتماعی، اعتیاد به موبایل، اختلالات خواب، اختلال در بینایی و... از آسیب های دادن گوشی همراه به کودکان هستند.
نادیده گرفتن فرزند
کودکان اشتباه می‌کنند و این کار جزء ماهیت سنی و رفتاری آنهاست، شما به عنوان والد نباید کودکتان را نادیده گرفته و از این روش به عنوان راهی برای ابراز نارضایتی استفاده کنید. نادیده گرفتن کودک سبب می شود احساس صمیمیتش با شما از بین برود و تنها فاصله شما با او را بیشتر می‌کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط