شنبه 31 شهریور 1403 - 16:21

کد خبر 636324

شنبه 31 شهریور 1403 - 11:07:07


پولیتیکو: آمریکا از جنگ بین اسرائیل و حزب الله می‌ترسد


باشگاه خبرنگاران/ واشنگتن با توجه به انفجار تجهیزات ارتباطی در لبنان و حمله اسرائیل به حومه جنوبی بیروت نگران جنگ تمام عیار میان اسرائیل و حزب الله است.

مقامات ایالات متحده پیش بینی می‌کنند که درگیری بین اسرائیل و حزب الله در روز‌های آینده به طور قابل توجهی افزایش یابد و به طور بالقوه آتش جنگ همه جانبه بین دو طرف برافروخته شود.

مقامات آمریکایی از مدت‌ها قبل گفته اند که هم اسرائیل و هم حزب الله می‌خواهند از جنگ اجتناب کنند. اما تنش‌ها به دنبال حملات پی در پی اسرائیل به حزب الله لبنان در این هفته به بالاترین حد خود رسیده است. به گفته دو مقام ارشد آمریکایی، آخرین تحلیل در دولت بایدن این است که کاهش تنش برای هر دو طرف دشوار خواهد بود.

نگرانی‌های فزاینده در داخل دولت بایدن پس از آن به وجود آمد که اسرائیل سه شنبه و چهارشنبه این هفته پیجر‌ها و دستگاه‌های ارتباطی در لبنان را منفجر کرد و دیروز یک ساختمان مسکونی در جنوب بیروت را بمباران کرد که بر اساس گزارش‌ها ابراهیم عقیل، فرمانده ارشد حزب‌الله را به شهادت رساند.

به گفته مقامات، این حملات اخیر آغازگر یک عملیات نظامی گسترده‌تر اسرائیل برای کاهش توانایی‌های جنگی حزب‌الله در جنوب لبنان است و واشنگتن در حال مذاکره با اسرائیل و متحدان منطقه‌ای آن است تا از رویارویی مستقیم بین دو طرف جلوگیری کند. 


برت مک گورک هماهنگ کننده کاخ سفید برای خاورمیانه و شمال آفریقا، در کنفرانس شورای اسرائیلی-آمریکایی در واشنگتن ضمن تملق گویی برای صهیونیست‌ها مدعی شد: «ابراهیم عقیل که بامداد امروز کشته شد، مسئول بمب گذاری سفارت بیروت در ۴۰ سال پیش بود؛ بنابراین هیچکس برای او اشک نمی‌ریزد.»

با این حال، نماینده آمریکا در خاورمیانه اعلام کرد واشنگتن با اسرائیلی‌ها در مورد تاکتیک‌ها و نحوه اندازه‌گیری تشدید خطر اختلاف نظر دارد و واشنگتن ترجیح می‌دهد از طریق دیپلماسی، از طریق بازدارندگی و سایر ابزارها، به این تنش‌ها پایان دهد.

به عبارت دیگر ارزیابی‌های خصوصی دولت آمریکا مبنی بر اینکه دیپلماسی همچنان می‌تواند از خونریزی بیشتر جلوگیری کند با آنچه رخ می‌دهد در تضاد است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا دیروز جمعه به خبرنگاران گفت: «ما هنوز معتقدیم که زمان و فضا برای راه حل دیپلماتیک وجود دارد. ما فکر می‌کنیم که این بهترین راه پیش رو است. جنگ در آنجا در خط آبی اجتناب ناپذیر نیست و ما به انجام هر کاری که می‌توانیم برای جلوگیری از آن ادامه خواهیم داد.».

اما اسرائیل به واشنگتن گفته است که قصد دارد حزب‌الله را - از طریق اقدام نظامی - تحت فشار قرار دهد تا با یک راه‌حل دیپلماتیک که خودش دیکته می‌کند موافقت کند تا اسرائیلی‌ها را به خانه‌هایشان در شمال بازگرداند. در واکنش به این طرح اسرائیل، مقامات آمریکایی به پولتیکو گفتند که انتظار دارند در روز‌های آینده وضعیت بدتر و تنش بیشتر شود.

یکی از مقامات آمریکایی گفت حملات ممکن است در لبنان، به ویژه در جنوب بیروت ادامه یابد، و ایالات متحده انتظار دارد که حملات تلافی جویانه حزب الله علیه اسرائیل، در قالب حملات هواپیما‌های بدون سرنشین باشد. 

یک مقام آمریکایی دیگر که به نام او نیز اشاره نشده است، گفت که انتظار می‌رود این جنگ شامل ترور‌های هدفمند فرماندهان حزب‌الله، حمله به انبار‌های تسلیحاتی حزب‌الله و هدف‌گیری بیشتر زیرساخت‌های ارتباطی حزب‌الله باشد.

به گفته او، حملات تلافی جویانه به احتمال زیاد باعث درگیری مستقیم فوری در مرز شمالی اسرائیل نمی‌شود - جایی که هر دو طرف از ۷ اکتبر به طور فزاینده‌ای تبادل آتش داشته اند. با این حال، درگیری خارج از آن منطقه - در لبنان و اسرائیل - نگران کننده است و فقط تنش‌ها را افزایش می‌دهد.

این تفکر تحلیلگرانی است که می‌گویند وضعیت در نقطه شکست است. هر دو طرف فکر می‌کنند که می‌توانند سرعت حملات و فشار را افزایش دهند در حالی که هنوز آن را زیر آستانه یک جنگ تمام عیار نگه می‌دارند. اما در این مرحله، هیچ چیز تضمین شده نیست.

ترس دولت بایدن از یک جنگ منطقه‌ای تمام عیار است که در نهایت می‌تواند پای آمریکا را نیز وسط بکشاند و مقامات ایالات متحده تمام تلاش خود را برای جلوگیری از چنین سناریویی انجام داده اند. زیرا در پی جنگ اسرائیل و حماس که در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد، دولت‌ها و گروه‌ها از ایران و عراق گرفته تا انصارالله یمن در مقاطع مختلف از حماس حمایت کردند.

از ۷ اکتبر، مقامات آمریکایی به سخنرانی‌های سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله، به عنوان نشانه‌ای از تمایل این گروه برای جنگ با اسرائیل نگاه کرده اند. روز پنجشنبه، دبیرکل حزب الله آنچه را که برخی از مقامات به عنوان قوی‌ترین اظهارات او توصیف می‌کنند، ارائه کرد و گفت که حملات به پیجر‌ها و دستگاه‌های ارتباطی لبنان توسط اسرائیل می‌تواند به منزله «اعلام جنگ» باشد.

وی گفت: دشمن از تمام خطوط قرمز عبور کرده است و تاوان سختی خواهد پرداخت.

مقامات اسرائیلی نیز علنا ​​اعلام کرده اند که وارد مرحله جدیدی از جنگ شده اند. یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل در ویدئویی در ایکس گفت: «توالی اقدامات نظامی ادامه خواهد داشت».

به گفته یک مقام آمریکایی که روی مسائل خاورمیانه کار می‌کند، دولت آمریکا در تلاش برای حل و فصل این موضوع در روز‌های آینده است. اسرائیل و حزب الله در سال گذشته چندین بار در آستانه درگیری شدید قرار گرفته اند. هر بار، از طریق فشار دیپلماتیک، ایالات متحده و دیگر شرکای منطقه‌ای آن از مناقشه جلوگیری کرده‌اند.

به گفته یک فرد آشنا با تفکر اسرائیل، با متوقف شدن مذاکرات آتش بس در غزه، اسرائیل می‌خواهد درگیری با حزب الله را در مرز شمالی خود حل و فصل کند تا امکان بازگشت هزاران اسرائیلی به خانه‌های خود را فراهم کند.

این فرد گفت: «همه چیز در مورد بازدارندگی است».

اما اپوزیسیون اسرائیل با این اقدام مخالف و معتقد است اسرائیل در چنین شرایطی قادر بر کنترل سه جبهه غزه، کرانه باختری و حزب الله لبنان نیست. از سوی دیگر، آمریکا در حال حاضر، درگیر جنگ اوکراین و تامین هزینه‌های سرسام آور شکست‌های اوکراین مقابل روسیه است و بروز جنگ‌های دیگر چه بسا در خاورمیانه یا شرق دور، بیش از پیش باعث تخلیه زرادخانه‌های تسلیحاتی آمریکا شده است.

پیشنهاد بایدن  برای آتش بس  هم شکست خورد و این موضوع بیشتر به هراس آمریکا از بروز جنگی دیگر افزوده است.

مذاکرات غزه برای هفته‌ها متوقف شده است، زیرا هم اسرائیل و هم حماس یکدیگر را متهم کرده‌اند که به اندازه کافی برای موافقت با شرایط اقدام نمی‌کنند. افزایش جنگ بین اسرائیل و حزب الله احتمالاً مانع از پیشبرد مذاکرات آتش بس غزه در آینده نزدیک خواهد شد. اخیرا جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز علنا اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در ایجاد آتش بس و مبادله اسرا اقدامی انجام نمی‌دهد.

اما رهبران حزب‌الله گفته‌اند که تنها راهی که این گروه برای کاهش تنش با اسرائیل موافقت می‌کند، توافق آتش‌بس در غزه است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط