یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 01:07

کد خبر 636800

شنبه 31 شهریور 1403 - 19:55:23


رکورد حراج شمش طلا در مرداد ماه شکسته شد


ایسنا/طی شش ماهه نخست سال جاری، معادل ۸.۱ تن شمش طلا در ۳۶ جلسه حراج مرکز مبادله ارز و طلا، معامله و خریداری شد.

در سال ۱۴۰۱ بانک مرکزی به ‌منظور بهبود فرآیند سیاست‌گذاری، نظارت بهتر و رفع چالش‌های پولی و ارزی کشور، اقدام به راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران کرد و در این راستا، مرکز مبادله وظایفی از جمله تامین حداکثری نیازهای واقعی ارزی کشور، ابزارسازی در بازارهای ارز و طلا در شبکه رسمی و تحت نظارت بانک مرکزی، نهادسازی برای انجام معاملات ارز و طلا در شبکه رسمی و ایجاد مرجعیت رسمی قیمت در بازار ارز و طلا را بر عهده گرفت.

اولین جلسه حراج شمش طلا
در تاریخ ۲۷ دی ماه سال گذشته اولین جلسه حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران در راستای جلوگیری از قاچاق و برای تامین نیاز صنعت طلا و جواهر و در جهت ساماندهی و نظارت بر بازار معاملات شمش طلا که عرضه آن از سوی صادرکنندگان مکلف به رفع تعهد ارزی صورت می‌گرفت، نخستین جلسه حراج شمش طلا برگزار و تا پایان آن سال (۱۴۰۲)، ۱۵ جلسه حراج شمش طلا تشکیل و در مجموع ۱۸۳۹ کیلوگرم شمش طلای استاندارد مورد معامله قرار گرفته و خریداری شد.
متقاضیان و خریداران این شمش‌ها شامل تولیدکنندگان مصنوعات طلا، خرده فروشان طلای آبشده و عمده فروشان شمش طلا بوده که دارای مجوز و مدارک رسمی مربوط به رسته شغلی خود و قابل استعلام از درگاه ملی مجوزها هستند.

آمار حراج در نیمه نخست سال ۱۴۰۳
اولین جلسه حراج شمش طلا در سال جاری (جلسه شانزدهم) در تاریخ ۱۹ فروردین ماه برگزار و ۲۴۶ کیلوگرم شمش طلا در این جلسه خریداری و آخرین جلسه حراج شمش طلا روز سه شنبه ۲۷ شهریور ماه برگزار شد که طی آن ۱۶۸ کیلوگرم شمش طلا معامله شد. بنابراین، از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه، در مجموع ۳۶ جلسه حراج شمش طلا برگزار و هشت هزار و ۱۶۷ کیلوگرم (۸.۱ تن) شمش در این جلسات معامله و خریداری شده است.

شکسته شدن رکورد معاملات در حراج چهلم
رکورد بیش‌ترین میزان خرید شمش طلا از سوی متقاضیان در حراج‌های مرکز مبادله تا امروز مربوطه به حراج چهلم در تاریخ ۱۴ مرداد ماه سال جاری است که طی این جلسه ۵۶۷ کیلوگرم شمش طلا به ارزش دو هزار و ۶۷۶ میلیارد تومان (۲.۶۷ همت) از سوی متقاضیان، خریداری شد.

۵۱ حراج و معامله ۱۰ تن شمش طلا
گفتنی است؛ از زمان آغاز اولین جلسه حراج شمش طلا تا امروز، در مجموع ۵۱ حراج برگزار شده که طی آن ۱۰ هزار و ۶ کیلوگرم شمش طلای استاندارد با عیار ۹۹۵ در هزار و به ارزش بیش از ۴۴.۴ هزار میلیارد تومان (۴۴.۴ همت) ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور بازگشته اشت.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط