یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 06:04

کد خبر 636986

یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 12:05:00


روایت «بی‌بی‌سی» از حمله به پیجرها و بی‌سیم‌های حزب‌الله


اکو ایران/متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

 بی‌بی‌سی در گزارشی، رد پاها را از تایوان، ژاپن، مجارستان، اسرائیل و تا لبنان دنبال کرده است.
 
 پس از انفجار هزاران پیجر و دستگاه‌های رادیویی در دو حادثه جداگانه در لبنان - که هزاران نفر در آن مجروح شدند و حداقل 37 نفر کشته شدند - هنوز جزئیات در مورد چگونگی انجام چنین عملیاتی در حال جمع‌آوری است.
 
بی‌بی‌سی در گزارشی، رد پاها را از تایوان، ژاپن، مجارستان، اسرائیل و تا لبنان دنبال کرده است.

در اینجا برخی از سؤالات پاسخ داده نشده آمده است:

چگونه پیجرها مورد نفوذ قرار گرفتند؟
برخی گمانه زنی‌های اولیه حاکی از آن بود که پیجرها ممکن است هدف یک هک پیچیده قرار گرفته باشند که باعث انفجار آن‌ها شده است. اما این نظریه به سرعت توسط کارشناسان رد شد.

کارشناسان می‌گویند که برای ایجاد خسارت در مقیاسی که این پیجرها وارد کردند، احتمالاً قبل از اینکه به دست حزب الله برسند، مواد منفجره در آن‌ها کارگذاشته شده است.

تصاویری از بقایای پیجرها نشان یک شرکت سازنده کوچک تایوانی لوازم الکترونیکی را نشان می دهد: گولد آپولو

بی‌بی‌سی از دفاتر این شرکت در حومه تایپه بازدید کرد. بنیانگذار شرکت، هسو چینگ کوانگ، شوکه به نظر می‌رسید. او ارتباط این شرکت با این عملیات را رد کرد.

او به خبرنگاران در خارج از دفتر شرکتش گفت: «شما به تصاویر لبنان نگاه کنید. آن‌ها هیچ نشان ساخت تایوانی ندارند، ما آن پیجرها را نساخته‌ایم!»

در عوض - او به یک شرکت مجارستانی اشاره کرد: بی‌ای‌سی کانسالتینگ.

آقای هسو گفت که سه سال پیش مجوز علامت تجاری گولد آپولو را به بی‌ای‌سی داده است و به آن‌ها اجازه می‌دهد از نام گولد آپولو در پیجرهای خود استفاده کنند.

او گفت که انتقالات پولی از بی‌ای‌سی «بسیار غیرعادی» بوده است - و مشکلاتی در پرداخت‌هایی وجود داشته است که از خاورمیانه انجام شده است.

شرکت مجارستانی چه ربطی به این ماجرا داشت؟
بی‌بی‌سی به دفتر ثبت شده بی‌ای‌سی، واقع در یک منطقه مسکونی در پایتخت مجارستان، بوداپست، رفت. به نظر می‌رسد که این آدرس توسط 12 شرکت دیگر به اشتراک گذاشته شده است - و هیچ‌کس در ساختمان چیزی در مورد بی‌ای‌سی نگفت.

مقامات مجارستان می‌گویند که این شرکت که برای اولین بار در سال 2022 تأسیس شد، صرفاً یک «واسط تجاری بدون سایت تولیدی یا عملیاتی» در این کشور بود.

وب سایت بی‌ای‌سی یک نفر را به عنوان مدیر اجرایی و موسس آن معرفی کرده است - کریستیانا بارسونی-آرسیدیاکونو.

او با ان‌بی‌سی نیوز صحبت کرد و گفت: «من پیجر نمی‌سازم. من فقط واسطه هستم.»

 

پس ماجرای بی‌ای‌سی کانسالتینگ چیست؟

نیویورک تایمز گزارش داده است که این شرکت در واقع پوششی برای نهاد اطلاعات اسرائیل بوده است.

این روزنامه به نقل از سه مقام اسرائیلی گفت که دو شرکت صوری دیگر ایجاد شد تا هویت افرادی که واقعاً پیجرها را تولید می‌کردند مخفی بماند: افسران اطلاعاتی اسرائیل.

بی بی سی نتوانسته است به طور مستقل این گزارش‌ها را تأیید کند - اما ما می‌دانیم که مقامات بلغارستان اکنون تحقیق درباره شرکت دیگری مرتبط با بی‌ای‌سی را آغاز کرده‌اند.

شبکه تلویزیونی بلغارستان بی‌تی‌وی روز پنجشنبه گزارش داد که 1.6 میلیون یورو پول مرتبط با حملات به دستگاه‌ها در لبنان وارد بلغارستان شده و بعداً به مجارستان ارسال شده است.

بی‌سیم‌ها چگونه دستکاری شدند؟
منشأ دستگاه‌های رادیویی بی‌سیمی که در موج دوم حملات منفجر شدند، کمتر مشخص است.

می دانیم که حداقل برخی از آنهایی که منفجر شدند مدل IC-V82 تولید شرکت ژاپنی ایکوم بود.

به گفته یک منبع امنیتی که با خبرگزاری رویترز صحبت می کرد، این دستگاه ها پنج ماه پیش توسط حزب الله خریداری شد.

پیش از این، یکی از مدیران فروش در شعبه آمریکایی ایکوم به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که ایکوم منفجر شده در لبنان به نظر محصولاتی هستند که توسط این شرکت ساخته نشده‌اند - و اضافه کرد که یافتن نسخه‌های تقلبی آن‌ها در اینترنت آسان است.

ایکوم در بیانیه‌ای اعلام کرد که تولید و فروش این مدل را تقریباً یک دهه پیش، در اکتبر 2014 متوقف کرده است - و همچنین گفت که تولید باتری‌های مورد نیاز برای کار با آن را نیز متوقف کرده است.



این شرکت گفت که تولید را در خارج از کشور برون سپاری نمی‌کند - و همه بی‌سیم‌های آن در کارخانه‌ای در غرب ژاپن تولید می‌شوند.

یوشیکی انومویو، مدیر ایکوم گفت که عکس‌های آسیب‌دیدگی در اطراف محفظه باتری واکی‌تاکی‌های منفجر شده نشان می‌دهد که احتمالاً مواد منفجره در آن‌ها کار گذاشته شده است.

چاشنی‌های انفجار چگونه فعال شد؟
ویدئوها نشان می‌دهند که قربانیان در چند ثانیه قبل از انفجار دستگاه‌ها، دست به جیب‌های خود می‌زنند، انفجارهایی که باعث هرج و مرج در خیابان‌ها، مغازه‌ها و خانه‌ها در سراسر کشور شدند.

بر اساس نامه‌ای از سوی نمایندگی لبنان در سازمان ملل که توسط خبرگزاری رویترز مشاهده شده است، مقامات لبنانی به این نتیجه رسیده‌اند که این دستگاه‌ها توسط «پیام‌های الکترونیکی» ارسال شده برایشان منفجر شده‌اند.

نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی گفت که پیجرها قبل از انفجار پیام‌هایی دریافت کردند که به نظر می‌رسید از سوی رهبری حزب الله آمده است. این رسانه گزارش داد که در عوض به نظر می‌رسید که پیام‌ها انفجار را فعال کرده‌اند.

ما هنوز نمی‌دانیم چه نوع پیامی برای دستگاه‌های رادیویی ارسال شده است.

ممکن است در دستگاه‌های دیگر هم خرابکاری شده باشد؟
این سوالی است که بسیاری در لبنان اکنون می‌پرسند، که آیا ممکن است در دیگر دستگاه‌ها، دوربین‌ها، تلفن‌ها یا لپ تاپ‌ها نیز مواد منفجره کار گذاشته شده باشد؟

ارتش لبنان با استفاده از یک ربات خنثی کننده بمب کنترل از راه دور، مشغول پاکسازی خیابان‌های بیروت است.

یکی از شهروندان به بی‌بی‌سی گفت: «همه فقط وحشت زده‌اند... ما نمی‌دانیم که می‌توانیم در کنار لپ تاپ‌ها، تلفن هایمان بمانیم یا نه. الان همه چیز مانند یک خطر به نظر می‌رسد و هیچ کس نمی داند چه باید بکند.»

چرا حمله الان اتفاق افتاد؟
چندین نظریه وجود دارد که چرا این دستگاه‌ها در این هفته منفجر شدند.

یکی این که پس از تقریباً یک سال تشدید خصومت‌های فرامرزی و شلیک موشک‌های حزب‌الله به شمال اسرائیل یا اطراف آن، اسرائیل این زمان را برای ارسال پیامی ویرانگر به حزب‌الله انتخاب کرد.

دیگر این که اسرائیل قصد نداشت اکنون نقشه خود را به مرحله اجرا درآورد، اما پس از ترس از افشای نقشه مجبور به این کار شد.

به گفته نشریه آمریکایی آکسیوس، طرح اولیه این بود که حمله به پیجرهای جنگجویان حزب الله، حمله آغازگر برای یک جنگ همه جانبه باشد.

اما، پس از اینکه اسرائیل متوجه شد که حزب‌الله مشکوک شده است، تصمیم گرفت حمله را زودتر انجام دهد.

 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط