یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 15:08

کد خبر 637189

یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 09:27:45


بازگشایی مدارس در کرمان با ترافیک سنگین


ایرنا/ شهر کرمان صبحگاه شلوغی را امروز در اول مهر سپری کرد؛ همچون سال‌های گذشته، روز اول بازگشایی مدارس فرارسید و خیابان‌های مرکز استان مملو از خودرو والدینی شد که خودشان فرزندشان را به مدرسه می‌بردند و نتیجه آن ترافیک چندکیلومتر اضافه‌تر نسبت به روزهای قبل بود.

هرچند ماه مهر برای همه یادآور زیبایی های زیادی از دوران دانش آموزی خود یا فرزندانمان است اما با وجود همه این خاطرات و زیبایی ها نمی توان گرفتار شدن در حلقه نامشخص و ناپیدای ترافیک را آن هم زمانی که باید فرزندمان را در نخستین روز سال تحصیلی سر وقت به مدرسه برسانیم تا او هم مانند ما خاطرات زیبایی از آغاز سال تحصیلی برایش باقی ماند، را فراموش کرد.

همه والدین کرمانی می دانند هر سال اول مهر به دلایل مختلف از جمله هماهنگ نشدن سرویس مدارس، ناآشنا بودن با مسیر منزل برای رانندگان سرویس، کمبود سرویس و البته کم عرض بودن برخی خیابان ها و قرار گرفتن چندین مدرسه در یک محدوده باید شاهد ترافیک های سنگین در ساعات آغاز به کار و نیز تعطیلی ظهرگاهی مدارس هستند. ترافیکی که موجب بسیاری از تصادفات و راهبندان هایی مضاعف نیز می شود.

هرچند از ابتدای صبح حضور ماموران راهنمایی و رانندگی نیز در معابر پرتردد تر مشهودتر از روزهای گذشته شده اما آنطور که والدین دانش آموزان اذعان دارند با وجود مراجعه به مدرسه برای تعیین تکلیف سرویس رفت و آمد فرزندشان از مدرسه تا منزل هنوز این مهم برای بسیاری از محدوده ها محقق نشده است.

گرچه مسئولان مدیریت شهری و مدارس نیز معتقدند برخی والدین، خود، تعلل در انتخاب سرویس مدرسه داشته اند، مساله مهم اینکه روزهای نخست شروع فعالیت های مدارس شلوغی خیابان ها در مرکز شهر کرمان به عنوان یک دغدغه برای مردم و مسئولان وجود دارد.

اما برخی والدین نیز هزینه های سرویس مدارس را زیاد عنوان می کنند و اذعان دارند این هزینه ها را نمی توانند پاسخگو باشند در حالی که رانندگان نیز بااستناد به استهلاک و هزینه های بالای خودروها، تعرفه های تعیین شده را ناکافی تلقی می کنند.

آنطور که متولیان آموزش و پرورش می گویند در امر خطیر سرویس دهی مدارس فقط نظارت را بر عهده دارند و بقیه امور بر عهده شهرداری است.

شهرداری نیز با هماهنگی شورا نرخ سرویس مدارس را امسال حدود ۵۵ درصد افزایش داد تا بتواند گلایه های رانندگان را کمتر کند و اوضاع سامان یابد؛ حال آنکه به نظر می رسد سرانه استفاده از سرویس مدرسه در کرمان از برخی دیگر کلانشهرها کمتر باشد و معلوم نیست با این رشد قیمتی، وضعیت استقبال شهروندان چگونه خواهد شد.

پلیس کرمان نیز اذعان دارد قبل از آغاز ماه مهر نیروهایش را برای ساماندهی عبور و مرور در خیابان ها آماده باش می دهد اما باز هم تعدد زیاد خودروها و البته برخی بی قانونی ها مانند پارک دوبل و تخطی از سرعت مجاز حرکت نکردن بین خطوط و پارک مقابل مدارس مشکلات فراوانی را برای رفت و آمد خودروها در شهر کرمان موجب می شود.

خیابان های عمدتا کم عرض شهر کرمان، حضور چندبرابری خودروهای شخصی در ساعاتی مشخص را بگذارید در کنار بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی و نیز پارک خودروها در هر جای نامناسب اطراف مدارس؛ تصور کنید چه وضعیت ناهنجاری در شهر دامن زده می شود.

خیابان هایی مانند حافظ، مولوی، خواجو، شهید مطهری، شهید بهشتی، شریعتی، روگذر میدان آزادی، بخشی از بلوار جمهوری و بلوار شهید صدوقی از جمله گذرهایی هستند که در ساعات تردد دانش آموزان به مدارس دچار گره های کور ترافیکی بیشتری می شوند.

علاوه بر این خیابان‌ها، خیابان‌های فرعی هم به لطف مدارس غیرانتفاعی کوچک و بزرگ چنان در هم قفل می‌شوند که زندگی آرام ساکنان یک محله را بر هم می‌زنند، محله های مثل پروین اعتصامی سال هاست به سبب چندین مدرسه روزهای خوبی اوایل مهر و بعضا تا آخر سال ندارند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط