یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 18:04

کد خبر 637480

یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 12:16:09


طرح استاد دانشگاه اصفهان برگزیده هوش مصنوعی


صدا و سیما/ طرح عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان برگزیده فراخوان تدوین سرفصل‌های هوش مصنوعی شد.

بنابر اعلام روابط دانشگاه اصفهان، طرح پیشنهادی دکتر احسان رئیسی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و مدیر گروه ترویج و کاربردی‌سازی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی، با عنوان «کاربرد هوش مصنوعی در علوم انسانی دیجیتال» بعنوان یکی از ۵۰ طرح برگزیده در حوزه فنی مهندسی، علوم پزشکی، علوم پایه، کشاورزی و علوم‌انسانی تجلیل شد.
این طرح سرفصل‌های یک درس سه واحدی را برای تدریس در رشته‌های علوم انسانی پیشنهاد می‌دهد و در آن کاربرد جدیدترین روش‌های هوش مصنوعی از جمله پردازش زبان طبیعی و هوش مصنوعی مولد در حوزه دیجیتال سازی علوم انسانی آموزش داده می‌شود.
دکتر احسان رئیسی درباره طرح پیشنهادی گفت: «علوم انسانی دیجیتال از حوزه‌های نو، بسیار مهم و بنیادین در زمینۀ فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی علوم انسانی به شمار می‌رود. علوم انسانی دیجیتال در دو دهۀ گذشته در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و حتی تجاری دنیا در کانون توجه قرار گرفته ولی متأسفانه در دانشگاه‌های ما چنان که باید و شاید از این امکان بسیار مؤثر و مثمر استفاده نشده است.
علوم انسانی دیجیتال زمین مشترک علوم انسانی و فناوری‌های نوظهور به شمار می‌رود که از یک سو به تسریع، تعمیق و توسعۀ فعالیت‌های علمی علوم انسانی کمک می‌کند و از دیگر سو می‌تواند مبانی نظری و روش‌های به کار گرفته شده در فناوری‌های نوظهور را ارتقا بخشد.
در این مسیر، گام نخست توانمندسازی استادان، دانشجویان و پژوهشگران رشته‌های مختلف در زمینۀ علوم انسانی دیجیتال و هوش مصنوعی است، طرح «کاربرد هوش مصنوعی در علوم انسانی دیجیتال» می‌کوشد به شکلی گام به گام، به‌روز و منسجم، مبانی نظری، روش‌ها و ابزار‌های این حوزه را معرفی و ترویج کند.
در تدوین این طرح دکتر محمد امینی، محقق دورۀ پسادکتری دانشگاه اصفهان و الهام جعفری، دانش‌آموخته زبان و ادبیات انگلیسی همکاری داشتند.
روز سه شنبه ۲۷ شهریورماه آیین تجلیل از برگزیدگان فراخوان «تدوین سرفصل‌های آموزشی هوش مصنوعی در رشته‌های دانشگاهی» در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط