یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 16:52

کد خبر 637488

یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 12:21:35


متخصص تغذیه: دانش‌آموزان، خوردن صبحانه را فراموش نکنند


ایرنا/ رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: یکی از موارد تاثیرگذار در پیشرفت تحصیلی و یادگیری، تغذیه سالم است و مصرف صبحانه به عنوان یک گزینه مهم در این رابطه باید مورد توجه والدین و دانش آموزان قرار گیرد.

 یوسف نقیایی، رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اظهار کرد: با توجه به اینکه ذخایر قندخون بدن از نظر زمانی محدود است لذا طبیعی است که افراد در ساعات اولیه صبح به ویژه دانش آموزان فعالیت مغزی پایینی داشته باشند و مصرف صبحانه می‌تواند این مشکل برا برطرف کند.

این متخصص تغدیه تصریح کرد: برای اینکه یادگیری دانش آموزان در ساعات اولیه صبح از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد توصیه می‌شود ترجیحا مصرف صبحانه در دومرحله صورت گیرد، به طوری که با توجه به اشتهای پایین بچه در ساعات اول صبح، قبل از رفتن به مدرسه یک صبحانه سبک مانند نان و مربا و یا نان و عسل مصرف کنند و صرف صبحانه دوم را در ساعت استراحت اول در مدرسه انجام دهند که بهتر است شامل مواد غذایی حاوی پروتئین بالا باشد.

نقیایی خاطر نشان کرد: مصرف مواد غذایی دارای پروتئین منجر به رشد بافتی و مغزی و سیری پایدارتر در دانش آموزان می‌شود که مهمترین آنها مصرف نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ آب پز و یا نان و حبوبات پخته مانند عدسی و خوراک لوبیا می‌باشد.

وی با اشاره به نقش موثر مصرف میان وعده‌ها در افزایش یادگیری دانش آموزان افزود: مصرف میوه و آجیل (بادام و…) می‌تواند انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز را برای دانش آموزان فراهم کند و در نقطه مقابل، مصرف تنقلات غیر تغذیه‌ای و نامناسب (مانند چیپس، پفک، ساندویچ‌های حاوی سوسیس و کالباس و…)، نه تنها نیازهای تغذیه‌ای دانش آموز را برطرف نمی‌کند بلکه مانع از مصرف وعده‌های اصلی بعدی (مانند ناهار) در منزل می‌شود.

وی افزود: عرضه تنقلات در بوفه مدارس ممنوع است و این امر توجه ویژه والدین و مسئولان مدارس به مواد غذایی عرضه شده در بوفه مدارس را می‌طلبد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط