دوشنبه 02 مهر 1403 - 11:53

کد خبر 638308

دوشنبه 02 مهر 1403 - 08:04:09


بجنورد روی ویبره زلزله؛ شهروندان در استرس


ایرنا/ وقوع زمین لرزه های پیاپی روز گذشته در مرکز خراسان‌شمالی به ویژه زلزله ۵.۲ ریشتری باعث دلهره و استرس شهروندان شد به گونه ای که اغلب آنها در هوای سرد پاییزی، حضور در فضای آزاد و بوستان ها را به حضور در خانه ها ترجیح دادند.

بعد از هفت سال بار دیگر مرکز خراسان شمالی زلزله بالای چهار ریشتر را تجربه کرد و منجر به دلهره شهروندان این خطه از شمال شرق کشور شد.

نخستین زمین لرزه به بزرگی ۴.۱ ریشتر ساعت سه و ۲۱ دقیقه روز گذشته ثبت شد و به فاصله هفت دقیقه دومین زمین لرزه نیز با ۴.۷ ریشتر رخ داد.

بعد از آن مردم پس لرزه هایی نیز حس کردند اما اوج این زمین لرزه ها ساعت ۱۶ و ۱۳ دقیقه بود که مردم بجنورد بعد از هفت سال زلزله ۵.۲ ریشتری را تجربه کردند.

شدت این زمین لرزه به حدی بود که در دیگر مناطق خراسان شمالی نیز احساس شد و بسیاری از مردم بجنورد مجبور شدند شب گذشته با دلهره و استرس سپری کنند.

گرچه خوشبختانه این زمین لرزه تلفات جانی نداشت اما ۳۳ مصدوم داشت که بسیاری از آنها دچار استرس عصبی شده بودند و با حضور در فضای آزاد شب خود سپری کردند.

دل نگرانی ها به حدی بود که دستگاه های خدمات رسان استان نیز به حالت آماده باش درآمدند و تمامی مرخصی ها لغو شد تا در صورت بروز هرگونه حادثه ای به شهروندان خدمات رسانی کنند.

۳۳ مصدوم در بجنورد

رئیس سازمان اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث خراسان شمالی گفت: تعداد مصدومان زلزله ۵.۲ ریشتری روز (یکشنبه) بجنورد به ۳۳ نفر رسید.

تقی دولت آبادی افزود: از این تعداد مصدوم؛ ۱۸ نفر به شکل سرپایی در مراکز درمانی خراسان شمالی درمان شدند.

وی ادامه داد: افراد مصدوم دچار شکستگی و ترومای معمولی شده بودند که برخی از آنها تحت مراقبت های پزشکی هستند.

دولت آبادی بیان کرد همچنین ۱۰ نفر دچار استرس عصبی شدند که نیروهای اورژانس خدمات درمانی و مشاوره ای لازم را به این افراد ارایه دادند.

تعطیلی مدارس بجنورد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: مدارس شهرستان بجنورد در پی وقوع زمین لرزه های روز یکشنبه، امروز (دوشنبه) در تمامی مقاطع تعطیل شد.

غلامرضا شفیق اظهار کرد: مدارس تمام مقاطع و نیز کودکستان ها در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در شهرستان بجنورد تعطیل است.

وی ادامه داد: این اقدام در راستای حفظ آرامش روانی خانواده ها و دانش آموزان انجام شد.



 

 

 

بجنورد در حالت آماده باش

فرماندار بجنورد گفت: با توجه به زلزله ۵.۲ ریشتری روز یکشنبه در شهرستان، تمامی دستگاه های خدمات رسان مرکز خراسان‌شمالی در حالت آماده باش هستند.

باقر باقرپور افزود: مرخصی های نیروهای خدمات رسان مرکز استان نیز تا ۲۴ ساعت آینده لغو و تمامی دستگاه های امدادی در آماده باش هستند.

وی ادامه داد: مراکزی که امکان اسکان اضطراری دارند نیز باید سریعا آماده سازی شود.

باقرپور خاطرنشان کرد: شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان نیز این آمادگی را دارد تا به محض وقوع هر حادثه طبیعی نسبت به اعزام تیم های امدادی وارد عمل شود.

فرماندار بجنورد یادآور شد: تیم های ارزیاب جمعیت هلال احمر نیز اکنون به مناطق روستایی اعزام شدند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط