دوشنبه 02 مهر 1403 - 11:53

کد خبر 638480

دوشنبه 02 مهر 1403 - 10:32:00


فلاحت پیشه: بدون اختیار برای تنش‌زدایی در سفر نیویورک اتفاقی نمی‌افتد


نامه نیوز/ تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: امیدوارم در سفر نیویورک مقدمات یک دیپلماسی عملیاتی بزرگتر از میز عمان شکل بگیرد چون کلید حل بسیاری از تنش ها در آنجا پیدا خواهد شد.

سفر به نیویورک همواره یکی از میدان های مهم عرصه دیپلماسی به حساب می آید که روسای جمهور ایران تلاش داشتند از این سفر سکویی برای دستیابی به اهداف دیپلماتیک بسازند. نمونه بارز نخستین حضور حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل بود که بعد از تماس تلفنی او با اوباما استارت مذاکرات برجامی زده شد.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با خبرنگار نامه نیوز درباره نخستین سفر مسعود پزشکیان به نیویورک گفت: اگر رئیس جمهور بدون بدون اختیار کافی برای تنش زدایی به سازمان ملل رفته باشد، سفرش هیچ تفاوتی با سفر روسای جمهور گذشته نخواهد کرد. روسای جمهور قبلی اغلب با همراهان پرشمار سفری پرهزینه به نیویورک داشتند که در نهایت نیز این سفر فایده ای برای کشور نداشت.

کسی در سازمان ملل منتظر سخنرانی پزشکیان نیست
وی با بیان اینکه کل سفر روسای جمهور قبل به چند سخنرانی و دیدار محدود می شد، افزود: عصر سخنرانی های سیاسی سپری شده است. امروز ما در عصر اطلاعات به سر می بریم، فضای مجازی آنقدر گسترده شده که تمام دنیا از جزئیات افکار سیاستمداران کشورها اطلاع دارند بنابراین کسی در سازمان ملل منتظر سخنرانی روسای جمهور نیست.

استاد دانشگاه یادآور شد: آنچه در سفر به نیویورک اهمیت دارد رایزنی هایی است که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام می شود. معتقدم کلید تنش های امروز منطقه در روابط بین ایران و آمریکا گمشده است و آقای پزشکیان و طرف آمریکایی باید سازوکاری را برای تنش زدایی داشته باشند.

پزشکیان نه با گفتن «برادر» و نه با ادبیات پایداری‌ها نمی‌تواند تنش‌زدایی کند
وی ادامه داد: آقای پزشکیان نه با گفتن «برادر» به آمریکایی‌ها می تواند تنش زدایی کند و نه با ادبیات جبهه پایداری می تواند گشایش ایجاد کند. ایران و آمریکا باید در درجه اول میز عمان را فعال کنند و به سمت پایان دادن به تنش های مستقیم، غیرمستقیم و ثالث حرکت کنند.

این نماینده ادوار مجلس اظهار کرد: با وجودی که ایران و آمریکا دشمن محسوب می شوند، در یک موضوع مواضع شان به یکدیگر خیلی نزدیک است و آن اینکه هر دو مخالف گسترش تنش های منطقه ای هستند، بر همین پایه می توانند یک سازوکار تنش زدایی ایجاد کنند.

وی افزود: اگر از دل سفر نیویورک فقط یک سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل دربیاید، عملا این سخنرانی گره ای از مسائل سیاست خارجی ایران و تنش های منطقه ای باز نمی کند. امیدوارم در سفر نیویورک مقدمات یک دیپلماسی عملیاتی بزرگتر از میز عمان شکل بگیرد چون کلید حل بسیاری از تنش ها در آنجا پیدا خواهد شد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط