دوشنبه 02 مهر 1403 - 15:47

کد خبر 638897

دوشنبه 02 مهر 1403 - 13:47:09


افزون بر یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر رودخانه در لرستان مطالعه و ساماندهی شد


ایرنا/ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: یک هزار و ۲۱۵ کیلومتر از رودخانه های لرستان طی سال مالی منتهی به شهریور امسال، مطالعه، بهسازی، ساماندهی، لایروبی، ثبت سند و ثبت کاداستر شده است.

داریوش حسن نژاد، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان اظهار کرد: این اقدامات از شهریورماه ۱۴۰۲ تا شهریور امسال در راستای حفظ رودخانه های استان و صیانت از منابع ملی صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: در این خصوص مطالعات مرحله اول تعیین حد بستر و حریم ۸۱۳ کیلومتر و مطالعات مرحله دوم ساماندهی ۱۴ کیلومتر از رودخانه های استان انجام شد.
وی تصریح کرد: همچنین با توجه به آغاز فصل سرد و شروع بارندگی ها کار لایروبی و ساماندهی رودخانه های شهری و برون شهری در راستای کاهش آسیب های سیل و آب گرفتگی صورت گرفت و در این خصوص ۳۶ کیلومتر لایروبی انجام شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان با اشاره به انجام لایروبی حدود هشت کیلومتر از رودخانه شهر خرم آباد گفت: همچنین بیش از ۲ کیلومتر از رودخانه ها در محدوده چم انجیر، معمولان، چم مهر، گاوکای، چم سنگر، دردیا و شمال خرم آباد نیز ساماندهی شده است.
حسن نژاد با بیان اینکه اعلام عمومی ۳۷۳ کیلومتر از رودخانه های دورود، بروجرد، خرم آباد و دلفان انجام شده است ادامه داد: در این راستا پس از اتمام مطالعات رودخانه، این امر از طریق روزنامه ها اعلام می شود تا قبل از تثبیت سند نهایی رودخانه، چنانچه افرادی ذی نفع هستند برای ثبت اعتراض به آب منطقه ای مراجعه کنند.
وی بیان کرد: طی یکسال منتهی به شهریور امسال ۲۲۳ کیلومتر از رودخانه های خرم آباد و بروجرد ثبت کاداستر(حدنگاری) و سند مالکیت ۶۵ هکتار از بستر رودخانه دربند ازنا نیز اخذ شده است.
وی افزود: طول کل رودخانه ها دائمی و فصلی لرستان ۹ هزار کیلومتر است و اولویت صدور سند برای مناطقی همچون رودخانه های اصلی و آبراه ها، مناطق با تراکم جمعیت بالا و زمین های با ارزش بالا و نقاط گردشگری مانند کهمان، رودخانه خرم آباد، مادیان رود، کشکان بزرگ، درند ازنا و تیره رود دورود می باشد.
ممنوعیت ساخت و ساز درحریم و بستر رودخانه
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: هرگونه ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه ها مستلزم اخذ استعلام از وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای می باشد.
حسن نژاد تصریح کرد: مطابق آیین‌نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه‌ها، هر نوع تصرف در بستر و حریم‌ منوط به موافقت کتبی و قبلی وزارت نیرو است.
وی ادامه داد: تمامی دستگاه های اجرایی وابسته به دولت مکلف هستند مطابق ماده ۱۳ آیین نامه تعیین حد بستر و حریم رودخانه ها و مسیل ها قبل از اجرای طرح های‌عمرانی و صدور پروانه، نسبت به استعلام حدود بستر و حریم رودخانه‌ها، انهار، مسیل ها، مرداب ها و برکه‌های طبیعی از شرکت آب منطقه ای اقدام نمایند.
وی افزود: حفاظت از رودخانه‌ها به‌ عنوان سرمایه‌ های ملی و یکی از منابع مهم آبی کشور یک ضرورت است که با همکاری همه افراد جامعه برای دستیابی به اهداف مشترک درزمینه‌های کشاورزی، شرب، صنعتی، بهداشتی و اقتصادی باعث صرفه‌جویی بیشتر در هزینه‌ها و زمان خواهد شد.




پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط