سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 01:50

کد خبر 639457

دوشنبه 02 مهر 1403 - 23:03:02


آیفون ۱۶ به ایران رسید؛ برای مدل پرو مکس حداقل ۱۰۵ میلیون کنار بگذارید


شهر سخت افزار/ با وجود تحریم‌های خارجی و ممنوعیت واردات و رجیستری گوشی‌های ساخت اپل، سری آیفون ۱۶ همزمان با بازار جهانی، وارد ایران شده است. اما نگاهی به قیمت‌های این محصولات نشان می‌دهد که با حباب قیمتی در ابتدای عرضه این محصولات رو به رو هستیم.

به نظر می‌رسد خانواده آیفون ۱۶، با وجود ممنوعیت واردات و عدم رجیستری، همچنان در ایران محبوب است. مشابه سال گذشته که آیفون ۱۵ به سرعت وارد بازار ایران شد، آیفون ۱۶، آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس نیز همزمان با عرضه جهانی وارد کشور شده و مورد استقبال قرار گرفته‌اند. با توجه به ممنوعیت ثبت سفارش و واردات گوشی‌های آیفون حتی به صورت چمدانی و مسافری، آیفون ۱۶های موجود در بازار به احتمال زیاد از مبادی غیر قانونی وارد کشور شده‌‌اند.

در اولین روز عرضه آیفون ۱۶ در ایران، قیمت‌ها بسیار بالاتر از مقدار واقعی بوده است. به عنوان مثال، آیفون ۱۶ نرمال با قیمتی حدود ۸۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده در حالی که مقایسه با گوشی‌های سایر برندها با قیمت دلاری مشابه، نشان می‌دهد که قیمت واقعی آن حدود ۴۵ میلیون تومان است.

آیفون ۱۶ پرومکس نیز در ظرفیت‌های مختلف بین 107 تا 125 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. این در حالی است که مدل پرو مکس آیفون ۱۳، آخرین گوشی ساخت اپل رجیستر شده در کشور، با حدود ۷۰ میلیون تومان قابل خریداری است.

وعده‌ها برای رفع محدودیت رجیستری آیفون
به نظر می‌رسد توجه به صحبت‌های اخیر مسئولین از جمله محمدمهدی برادران، معاون وزیر صمت و مصطفی پوردهقان، نماینده مجلس پیرامون رفع ممنوعیت گوشی‌های ساخت اپل، این امید در دل خریداران ایجاد شده است که ممکن است در آینده گوشی‌های آیفون ۱۶ خریداری شده رجیستر شوند.

با این حال در صورت تداوم وضع موجود و ادامه ممنوعیت‌ها، احتمالاً آیفون ۱۳ عنوان محبوب‌ترین آیفون در کشور را حفظ خواهد کرد.



توقف تولید آیفون ۱۳
خبر بد برای مشتریان ایرانی آیفون آنکه تولید آخرین مدل قابل رجیستر در ایران یعنی آیفون ۱۳ پس از معرفی سری آیفون ۱۶ متوقف شده است. امری که می‌تواند طی ماه‌های آینده به افزایش قیمت این گوشی‌ها و فراگیر شدن محصولات فیک و ریفر شده اپل بیانجامد.

نظر شما درباره آینده محصولات اپل در ایران چیست؟ آیا فکر می‌کنید امکان خرید قانونی مدل‌های جدید آیفون در کشور فراهم خواهد شد؟


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط