سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 01:56

کد خبر 639480

سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 11:29:00


AI با اعمال شاقه؛ زندانیان فنلاندی چگونه به بهبود مدل‌های هوش مصنوعی کمک می‌کنند؟


شهر سخت افزار/ زندان‌های فنلاند در اقدامی خلاقانه، به زندانیان این امکان را می‌دهند که در ازای برچسب‌گذاری داده‌هایی که برای آموزش هوش مصنوعی به کار می‌روند حقوق دریافت کنند و از این طریق علاوه‌بر افزایش دقت مدل‌های هوش مصنوعی، مجرمان را نیز با این فناوری نوظهور آشنا می‌کنند.

برچسب‌گذاری داده‌های برای آموزش هوش مصنوعی
داده‌هایی که برای آموزش اغلب مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌شوند، باید از قبل برچسب گذاری شده باشند. به عنوان مثال اگر می‌خواهید یک AI پردازش تصویر برای تشخیص تصاویر گربه‌ها بسازید، باید از قبل تعداد زیادی عکس از اشیاء و حیوانات مختلف که نوعشان را می‌دانید در اختیار داشت باشید.



یکی از راه‌های متداول برچسب‌گذاری داده‌ها این است که از انسان‌ها بخواهید این کار را انجام دهند، اما همانطور که احتمالاً حدس می‌زنید، علامت‌زدن داده‌ها کاری یکنواخت و حوصله سر بر است.

استفاده از زندانیان برای برچسب‌گذاری داده‌های هوش مصنوعی
به گزارش یورونیوز، در یک اقدام پیشگامانه برای ارائه مهارت‌های مدرن به زندانیان و کاهش بازگشت به جرم پس از آزادی، برخی زندان‌های فنلاند وظایف مرتبط با برچسب‌گذاری داده‌های هوش مصنوعی را به زندانیان محول کرده‌اند. این طرح که با همکاری شرکت داده‌ فنلاندی «Metroc» انجام می‌شود، به منظور آماده‌سازی زندانیان برای آینده‌ای است که در آن سواد دیجیتال بیش از پیش اهمیت دارد.

شرکت Metroc که داده‌های مربوط به ساخت‌وساز عمومی را دسته‌بندی کرده و به مشتریان ارائه می‌دهد، با چالش یافتن سخنوران بومی برای برچسب‌گذاری داده‌ها، به‌ویژه در زبان فنلاندی، مواجه است چراکه این زبان تنها توسط حدود پنج میلیون نفر در جهان صحبت می‌شود و اکثر آنها هم شهروندان فنلاندی با درآمد سرانه بالا هستند که حاضر به انجام کارهایی از این قبیل نخواهند بود.



برای حل این مشکل، Metroc ایده استفاده از زندانیان برای برچسب‌گذاری داده‌ها را با اداره خدمات زندان و مراقبت فنلاند مطرح کرد خدمات زندان در میان گذاشت. این وظیفه شامل آموزش مدل‌های هوش مصنوعی برای فهم زبان فنلاندی و متون مرتبط با ساخت‌وساز است. زندانیان به لپ‌تاپ‌های ویژه‌ای مجهز شده و وظایف ساده‌ای مانند برچسب‌گذاری متن‌های مربوط به محصولات ساخت‌وساز را انجام می‌دهند.

یکی از زندانیان که به نام مستعار رابین شناخته می‌شود، در این فعالیت شرکت کرده و بیان داشته است که این وظیفه را «برای گذراندن زمان با فعالیت‌های معنادار» انتخاب کرده است. او اظهار داشت:

 هوش مصنوعی برای من یک موضوع جدید بود و علاقه‌ام را برانگیخت. و آن را برای گذان وقت با فعالیت‌های معنادار و همچنین برای کسب درآمد انتخاب کردم. با وجود اینکه این کار را کسل‌کننده است اما فهمیدم هوش مصنوعی چیست و به زندگی روزمره‌ام ریتمی داد.
پاداش زندانیان برای این کار مشابه سایر کارهای زندان است که ۴.۶۲ یورو در روز دستمزد دارد. این ابتکار نشان‌دهنده اصول گسترده‌تر سیستم زندان‌ها در کشورهای نوردیک است که به جای مجازات، بر بازپروری و آماده‌سازی زندانیان برای زندگی پس از زندان تمرکز دارد.

با این حال، استفاده از زندانیان برای برچسب‌گذاری داده‌ها باعث نگرانی‌های اخلاقی شده است. دکتر «Oğuz Alyanak»، انسان‌شناس فرهنگی در پروژه «Fairwork» موسسه اینترنتی آکسفورد، خاطرنشان کرد که کار برچسب‌گذاری هوش مصنوعی اغلب دارای دستمزد کم، کوتاه‌مدت، به شدت تحت نظارت و دارای خطرات سلامتی است. با وجود این نگرانی‌ها، مقامات فنلاندی بر این باورند که زندانیان حقوق منصفانه‌ای می‌گیرند و این برنامه بخشی از تلاشی بزرگ‌تر برای تجهیز زندانیان به مهارت‌های مدرن است.

این رویکرد نوآورانه نه تنها دقت مدل‌های هوش مصنوعی را بهبود می‌بخشد، بلکه به زندانیان تجربه ارزشمندی در زمینه سواد دیجیتال می‌دهد که می‌تواند شانس آن‌ها برای بازگشت به جامعه پس از آزادی را افزایش دهد.

نظر شما درباره فعالیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی در زندان چیست؟ آیا می‌تواند به مجرمان برای بازگشت سریع‌تر به جامعه کمک کند؟


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط