سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 07:52

کد خبر 639558

سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 12:10:00


تصمیم هسته‌ای مهم پوتین


اکو ایران/متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

مسئول سیاست کنترل تسلیحات روسیه گفت:«همانطور که رئیس جمهور فدراسیون روسیه تعریف و تدوین کرده است، ما می‌توانیم چنین آزمایشاتی را انجام دهیم، اما اگر ایالات متحده از چنین اقداماتی خودداری کند، آن‌ها را انجام نخواهیم داد.»
 
در پی گمانه.زنی‌ها مبنی بر این‌که کرملین ممکن است از تعلیق آزمایش‌های هسته‌ای دست بکشد، روز دوشنبه مسئول کنترل تسلیحاتی روسیه گفت: «تا زمانی که ایالات متحده از آزمایش خودداری کند، روسیه سلاح هسته‌ای آزمایش نخواهد کرد.» 

هیچ چیز تغییر نکرده
همزمان که ایالات متحده و متحدان اروپایی آن در حال بررسی دادن اجازه به اوکراین برای حمله به عمق روسیه با موشک‌های غربی هستند، صحبت‌ها در مورد از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای روسیه افزایش یافته است.

به نوشته رویترز، روزنامه دولتی روسی روسیسکایا گازتا هفته گذشته مصاحبه‌ای با آندری سینیتسین، رئیس سایت آزمایش هسته‌ای روسیه در نوایا زملیا منتشر کرد و گفت این سایت برای ازسرگیری آزمایش‌های بزرگ آماده است.

پوتین، تصمیم‌گیرنده نهایی بزرگترین قدرت هسته‌ای جهان، هرگونه از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای روسیه را به اقدامات مشابهی از سوی ایالات متحده مرتبط دانسته و گفته است که برای پیروزی در جنگ اوکراین نیازی به استفاده از چنین سلاح‌هایی ندارد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه که مسئول سیاست کنترل تسلیحات روسیه است، در مورد این گمانه‌زنی که آزمایش هسته‌ای می‌تواند پاسخ روسیه به حملات موشکی به عمق روسیه باشد، به خبرگزاری‌های روسی گفت: «هیچ چیز تغییر نکرده است». ریابکوف گفت: «همانطور که رئیس جمهور فدراسیون روسیه تعریف و تدوین کرده است، ما می‌توانیم چنین آزمایشاتی را انجام دهیم، اما اگر ایالات متحده از چنین اقداماتی خودداری کند، آن‌ها را انجام نخواهیم داد.»

ریابکوف گفت که اقدامات در سایت آزمایش هسته‌ای نوایا زملیا روسیه برای «آماده‌سازی کامل آن» در پاسخ به اقدامات ایالات متحده انجام شده است که به گفته او زیرساخت‌های آزمایشی خود را بهبود داده است،.

سی‌ان‌ان گزارش داد که روسیه، ایالات متحده و چین همگی در سال‌های اخیر تأسیسات جدیدی را در سایت‌های آزمایش هسته‌ای خود ساخته و تونل‌های جدیدی حفر کرده‌اند.

روسیه پس از فروپاشی شوروی آزمایش هسته‌ای انجام نداده است. اتحاد جماهیر شوروی آخرین بار در سال 1990 و ایالات متحده در سال 1992 آزمایش هسته‌ای انجام دادند. هیچ کشوری به جز کره شمالی، در قرن جاری آزمایشی شامل انفجار هسته‌ای انجام نداده است.

آزمایش هسته‌ای؟
جنگ دو و نیم ساله اوکراین منجر به بدترین رویارویی بین روسیه و غرب از زمان بحران موشکی کوبا در سال 1962 شده است، زمانی که دو ابرقدرت جنگ سرد به یک جنگ هسته‌ای نزدیک شدند.

در سال 2023، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، رسماً مشارکت روسیه در معاهده جامع منع آزمایش هسته‌ای (CTBT) را لغو کرد، کاری که ایالات متحده پیشتر کرده‌ بود.

از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای آغازگر یک دوره جدید و پرمخاطره هسته‌ای خواهد بود، درست زمانی که روسیه، ایالات متحده و چین برای مدرن‌سازی سلاح‌های هسته‌ای خود رقابت می‌کنند.

اتحاد جماهیر شوروی با آزمایش اولین بمب هسته‌ای خود در سال 1949 در قزاقستان، غرب را شوکه کرد. ایالات متحده در جولای 1945 با آزمایش یک بمب هسته ای 20 کیلوتنی در آلاموگوردو، نیومکزیکو، عصر هسته‌ای را آغاز کرد، سپس یک ماه بعد برای پایان دادن به جنگ جهانی دوم، بمب‌های اتمی را بر روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن انداخت.

برای بسیاری از دانشمندان و فعالان، گستره آزمایش‌های بمب‌های هسته‌ای در طول جنگ سرد، راه رفتن احمقانه روی لبه پرتگاه جنگ هسته‌ای است که می‌تواند در نهایت بشریت را نابود کند و سیاره را برای صدها هزار سال آلوده کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط