سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 12:49

کد خبر 639593

سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 08:12:59


کشت پاییزه گندم و جو در استان اردبیل آغاز شد


ایرنا/ کشت پاییزه گندم و جو در مزارع آبی و دیم مناطق گرمسیری و سردسیری استان اردبیل با آغاز سال جدید کشاورزی و در پی بارندگی مختصر روزهای اخیر آغاز شده است.

غفور آقایی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با پیش‌بینی کشت گندم در حدود ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی این استان، اظهار کرد: در سال زراعی جاری طبق برنامه و الگوی کشت ارائه شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، حدود ۵۴ هزار هکتار از اراضی آبی و ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان گندم کشت می‌شود.
آقایی با اشاره به کشت محصول گندم و جو در حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی استان در روزهای اخیر از پیش‌بینی کشت جو در ۱۲۷ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل خبر داد و افزود: امسال در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم و ۲۷ هزار هکتار از اراضی آبی، محصول جو کشت می‌شود.
وی تأمین بذر گواهی شده و نیز نهاده‌های لازم برای کشت گندم و جو را مهم‌ترین دغدغه کشاورزان استان اردبیل عنوان و بیان کرد: کشت محصول گندم و جو در این استان طبق الگوی کشت اعلام شده جریان دارد و نهاده‌های کشت از جمله کود و بذر مورد نیاز کشاورزان تأمین شده و در اختیار تعاونی‌های کشاورزی قرار گرفته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، اضافه کرد: کشت گسترده گندم و جو پس از نخستین بارش گسترده پاییزی در همه شهرستان‌های استان انجام می‌شود و برای این امر، حدود ۲۰ هزار تن بذر گندم و کود مورد نیاز کشاورزان تأمین شده است.
وی با اشاره به مشخص شدن و پهنه‌بندی مزارع گندم استان برای نظارت مهندسان کشاورزی و تشکیل کمیته‌های فنی و کارشناسی کشت گندم در استان، افزود: کشاورزان کشت گندم را به تاخیر نیندازند چرا که هر روز تاخیر در کشت، موجب کاهش و افت تولید یک درصد از میزان محصول نهایی می‌شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط