سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 10:54

کد خبر 639620

سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 08:26:26


قصه تکراری ترافیک مهرماه در مشهد


ایرنا/ آغاز مهرماه و فصل بازگشایی مدارس، همواره با افزایش گره‌های ترافیکی همراه بوده است که این چالش در کلانشهرها، صدای والدین و شهروندان را درآورده است.

با پایان فصل تابستان، رسیدن ماه مهر و شوق دانش‌آموزان برای حضور در کلاس درس و آموختن، نشاطی به جامعه بخشیده است اما این حس خوب پاییزی با چاشنی ترافیک همراه شده و کلافگی و سردرگمی را در پی داشته است.
ترافیک، چالش همیشگی مهرماه و به خصوص نخستین روزهای بازگشایی مدارس است اما هیچگاه چاره‌جویی درخور و موثری برای جلوگیری از تکرار آن صورت نگرفته و همه ساله شاهد این معضل هستیم.
شناور شدن ساعت آغاز کار ادارات، زمان‌بندی‌های ساعات متفاوت برای آغاز کلاس‌های درسی در پایه‌های مختلف و تقویت حمل و نقل عمومی از راهکارهایی است که هر سال به عنوان مسکن موقتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که البته در برخی مناطق پاسخگو است و در برخی مناطق نیز دردی را دوا نمی‌کند.
شهروندان کلانشهر مشهد نیز هنوز از ترافیک تابستانی رهایی نیافته، گرفتار ترافیک مهرماه شده‌اند و نابسامانی‌های سرویس مدارس و ناگزیر شدن والدین به رساندن دانش‌آموزان به مدرسه بر دامنه این معضل افزوده است.
حامد عرفانی، یکی از شهروندان مشهدی ساکن در منطقه «قاسم‌آباد» با گلایه از حجم سنگین ترافیک مهرماه، اظهار کرد: ساعت هفت صبح پس از خروج از منزل به سمت محل کارم در بلوار خیام، بیش از ۴۵ دقیقه در مسیر بلوار استقلال و میدان آزادی در پشت ترافیک معطل می‌شوم.
عرفانی افزود: در برخی نقاط نیز قفل‌های ترافیکی وجود دارد که گاه تا ۲۰ دقیقه خودروها هیچ حرکتی ندارند.
وی ادامه داد: این ترافیک سنگین در حکم بازی با روان مردم است و از ابتدای صبح در آنان ایجاد کلافگی می‌کند.
حسین عباسی، شهروند دیگری که ساکن بلوار وکیل‌آباد است، نیز بیان کرد: در بازه زمانی ساعت هفت تا هشت صبح، حجم ترافیک در محدوده بلوار نمایشگاه تا میدان پارک پرحجم و نیمه‌سنگین است.
عباسی اضافه کرد: ساماندهی سرویس‌های مدارس باید در شهریور به صورت کامل انجام شود، اینکه در مهرماه هنوز والدین دنبال سرویس مدرسه باشند و گاه مجبور شوند که با خودرو شخصی دانش‌آموز خود را به مدرسه برسانند، از مهم‌ترین عوامل ترافیک است.
قاسم عطایی، شهروند دیگری که ساکن شهرک غرب است، گفت: عمدتا حدود ساعت هشت صبح برای رفتن به محل کار از منزل خارج می‌شوم و در کمتر از ۱۵ دقیقه به محل کارم در بلوار ارشاد می‌رسم اما از اول مهرماه و با ترافیک سنگینی که در این مسیر وجود دارد، پیمودن این مسیر بسیار طولانی شده است.
عطایی افزود: بیشترین حجم ترافیک مربوط به بزرگراه امام علی(ع)، خیابان سیدرضی، بلوار دانشجو و تقاطع آزادی است.
وی اضافه کرد: یک یا ۲ سرنشین بیشتر خودروهای شخصی دانش‌آموزان هستند و مشخص است که والدین مشغول رساندن فرزندان خود به مدارس هستند و این در حالی است که اگر از سرویس مدرسه استفاده شود، بخشی از این ترددها کاهش می‌یابد.

افزایش ۳۰ درصدی ترافیک در روزهای ابتدایی مهر
طبق آمار حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس استان خراسان رضوی نامنویسی کرده‌اند که ۴۵ تا ۴۷ درصد جمعیت دانش‌آموزی استان در مشهد ساکن است.
سرهنگ هادی امیدوار، رئیس پلیس راهور خراسان رضوی اظهار کرد: در نخستین روز مهر امسال، میزان ترافیک در کلانشهر مشهد ۳۰ درصد افزایش یافت که البته امسال شرایط ترافیکی خیلی بهتر از سال‌های گذشته بود.
امیدوار افزود: شناور کردن ساعات کاری ادارات و مدارس، نقش موثری در تعدیل میزان ترافیک ایفا کرده است.
وی اضافه کرد: در روزهای ابتدایی مهر به دلیل نابسامانی سرویس مدارس، گره‌های ترافیکی در مسیرهای منتهی به مجتمع‌های آموزشی وجود دارد که با همکاری شهروندان می‌توان این موضوع را به خوبی مدیریت کرد.
رئیس پلیس راه خراسان رضوی ادامه داد: برخی از والدین نیز اصرار دارند که مقابل در ورودی مدارس توقف کنند و این در حالی است که در هر مدرسه دست کم ۳۰۰ دانش‌آموز دارد و خیابان‌ها گنجایش توقف این میزان خودرو در یک ساعت خاص را ندارد.
امیدوار افزود: تمرکز مجتمع‌های آموزشی در مناطق خاص از جمله بلوار سجاد، خیابان فرامرز عباسی و بلوار دکتر حسابی از دیگر دلایل ترافیک خودروی مهرماه است.
وی ادامه داد: تا کنون به خوبی گره‌های ترافیکی مشهد مدیریت شده است اما اگر شهروندان همکاری لازم را داشته باشند، شاهد تسهیل تردد در نقاط مختلف شهر خواهیم بود.

استقرار ۱۰۰ گروه گشتی راهور در مشهد
رئیس پلیس راهور خراسان رضوی اظهار کرد: برای روان‌سازی ترافیک در ماه مهر، طرح ویژه پلیس راهور به اجرا درآمده است.
امیدوار افزود: در این طرح ۱۰۰ گروه گشت موتوری و خودروی پلیس راهور در محل‌هایی که مدارس و مجتمع‌های آموزشی وجود دارد، مستقر شده است.
وی ادامه داد: همچنین ۱۰۰ نفر نیروی پیاده در حوالی مدارس و مکان‌هایی که دارای گره ترافیکی باشند، مدیریت ترافیک را عهده‌دار هستند.
رئیس پلیس راهور خراسان رضوی افزود: این طرح دست کم تا نیمه مهر ادامه دارد و تلاش می‌شود در سطح شهر شاهد کمترین مشکل ترافیکی باشیم.

افزایش ۲۵ درصدی تقاضای سفر درون‌شهری از اول مهر
تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و ترغیب دانشجویان و دانش‌آموزان برای استفاده از این ناوگان از دیگر راهکارهای کاهش ازدحام و ترافیک خودروی است که البته این روزها مترو و اتوبوسرانی مشهد نیز خدمت‌رسانی پرازدحامی را تجربه می‌کنند.
به گفته پوریا محمدیان یزدی، معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، از ماه مهر با توجه به بازگشایی مدارس، ۲۵ درصد به حجم سفرهای درون‌شهری افزوده می‌شود و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تقویت ناوگان حمل و نقل درون‌شهری، سعی شده است تا ترافیک خودروهای شخصی مدیریت شود.
محمدیان یزدی افزود: مسیرهای میدان استقلال، بلوار سجاد، خیابان احمدآباد، بولوار بعثت و خیابان هفت تیر، با توجه به تمرکز مدارس در این مناطق، از نظر ترافیکی هنگام آغاز و پایان کار مراکز آموزشی، شلوغ‌ترین مسیرهای شهر است.
وی ادامه داد: با همکاری پلیس راهور سعی می‌شود تا با اقدامات در نظر گرفته شده، از بار ترافیکی این مناطق کاسته شود.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد افزود: با توجه به ازدحام دانش‌آموزان در ایستگاه‌های اتوبوس در مسیر ۳۳ مرکز آموزشی دخترانه هنگام تعطیلی، برای تسهیل در رفت و آمد دانش‌آموزان، اتوبوس ویژه در نظر گرفته شده است.
وی گفت: امسال با همکاری آموزش و پرورش و فرمانداری مشهد، کار سرویس مدارس به صورت ویژه انجام می‌شود، ۷۰ هزار دانش‌آموز در سامانه حمل و نقل دانش‌آموزی «سپند» ثبت نام کرده‌اند و 7 هزار خودرو نیز برای سرویس دانش‌آموزی در نظر گرفته شده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط