سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 12:40

کد خبر 639867

سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 11:00:00


دختر 5 ساله‌ام موقع خرید آبرویم را می‌برد


خراسان/ پدری هستم که یک دختر 5 ساله دارم. او درباره همه چیز نظر می‌دهد، به خصوص موقع خرید کردن. مثلا اگر بخواهم یک لباس برایش بگیرم، خیلی سخت‌گیری می‌کند. اگر هم طبق سلیقه‌اش نخریم، آن قدر غر می‌زند که آبروی‌مان می‌رود. راهنمایی کنید.
پاسخ مشاوره
مخاطب‌گرامی، برای این‌که هم به استقلال کودک خود احترام گذاشته باشید و هم به او کمک کنید که تحمل نرسیدن به خواسته‌هایش را داشته باشد، می‌توانید قبل از رفتن به خرید با نظر کودکتان فهرستی از وسایل مورد نیازش را تهیه کنید. این کار را می توانید به صورت بازی و نقاشی با او انجام دهید. در ضمن بازی‌تان می‌تواند قوانینی داشته باشد مثل این‌که کودک وسایلی را که نیاز دارد، نقاشی کند، از بین وسایلی که کودکتان نقاشی کرده است چند مورد از آن‌هایی را که بیشتر مورد نیاز است، همراه خود کودک انتخاب کنید و برای خرید آن‌ها به بازار بروید. کودک می‌تواند این فهرست را هنگام خرید با خودش داشته باشد چراکه این کار می‌تواند از شروع بحث و بهانه گیری‌های کودک جلوگیری کند.
فورا با خواسته‌هایش مخالفت نکنید
در مواقعی که کودکتان هنگام خرید خواسته‌ای دارد، ابتدا خواسته او را گوش کنید و فورا مخالفت نکنید. اگر مخالف بودید و قصد داشتید به خواسته او عمل نکنید، علت مخالفت‌تان را با او درمیان بگذارید. بعد از این‌که علت مخالفت را گفتید با کودک وارد بحث نشوید. سعی نکنید با گفتن علت‌های مختلف او را قانع کنید، این‌کار به بحث و تنش بیشتر با کودک منجر می شود.
تسلیم غر زدن‌های کودک‌تان نشوید
همان‌طور که در پیامک‌تان اشاره کرده‌اید، کودک ممکن است زیاد اصرار کند یا قشقرق به راه اندازد. اگر در این مواقع خواسته‌اش عملی شود، یاد می‌گیرد که از این راهکار بیشتر استفاده کند. به همین دلیل در این مواقع نباید تسلیم سر و صدا و قشقرق کودکتان بشوید. تا جایی‌که برایتان ممکن است، آن را ندیده بگیرید و با هر اصرار کودک، می‌توانید همان یک جمله‌ای را که اول گفتید، تکرار کنید، نیازی به توضیح بیشتر و دادن وعده‌هایی برای آینده یا پیشنهادی جایگزین نیست. اگر این رفتار تکرار می‌شود، می‌توانید از قبل با کودکتان قرار بگذارید که در صورت تکرار آن خرید را ادامه نمی‌دهید یا محروم کردن کودک از یک فعالیت مورد علاقه‌اش را به عنوان تنبیه استفاده کنید.

نویسنده : فهیمه ملکی | ‌ روان‌شناس‌بالینی دانشگاه علوم‌بهزیستی و توان‌بخشی


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط