یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 06:56

کد خبر 63987

یک‌شنبه 31 اردیبهشت 1402 - 18:43:23


خسارت چند میلیاردی مشاور و پیمانکار در موزه بزرگ سمنان!


ایسنا/ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با اشاره به اینکه بسیاری از آثار و بناهای تاریخی این استان در مالکیت نهادهای مختلف و از جمله اداره کل اوقاف و امور خیریه است، گفت: مالکیت اکثر کاروانسراهای تاریخی استان با دستگاه هایی نظیر اوقاف و امور خیریه، ستاد اجرایی امام و...است.

امیر کرم‌زاده، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان اظهار کرد: بیشتر آب انبارها و کاروانسراهای استان در مالکیت اوقاف و امور خیریه است از قریب ۳۰ کاروانسرای تاریخی استان، تنها مالکیت سه-چهار بنا با اداره کل میراث فرهنگی استان است و این در حالی است که میراث فرهنگی استان هر ساله اعتبارات زیادی به مرمت این بناها اختصاص می دهد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در ارتباط با تخریب بخش های زیادی از کاروانسرای سنگی آهوان و دیگر کاروانسرای شاه عباسی این منطقه گفت: کاروانسرای آهوان از جمله کاروانسراهای ششگانه استان است که کاندیدای ثبت جهانی است. مالکیت این کاروانسرا نیز با ستاد اجرایی است. البته میراث فرهنگی استان سال گذشته به منظور ثبت جهانی آن در قالب طرح مجموعه کاروانسراهای ایران، اقدام به مرمت بخش هایی از آن کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در پاسخ به پرسشی در ارتباط با به درازا کشیدن گشودن درب کاروانسرای شاه عباسی سمنان به روی مردم بعد از انتقال زندان مرکزی از این بنای ارزشمند تاریخی گفت: خوشبختانه فرآینده واگذاری مالکیت این بنا به اداره کل میراث فرهنگی استان به اتمام رسیده است. البته هنوز واگذاری ساختمان همجوار این بنا که در مالکیت دادگستری استان است انجام نشده و با وجود اعلام آمادگی ما برای خریداری بنا، با توجه به نوسانات قیمت مسکن در چند مرحله قیمت آن از سوی کارشناسان دادگستری تغییر کرد.

وی با بیان اینکه این ساختمان در ابتدا از سوی کارشناسان ۹ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شد و ما برای پرداخت بهای آن اعلام آمادگی کردیم ادامه داد: در مرحله دوم قیمت ۱۳ میلیارد تومان کارشناسی شد اما دوباره قیمت پیشنهادی را افزایش دادند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با بیان اینکه سرمایه گذار آماده آغاز به کار در کاروانسرای شاه عباسی و پرداخت بهای تعیین شده است اضافه کرد: اگر مشکل ساختمان دادگستری حل شود بلافاصله سرمایه گذار برای آغاز کار مرمت در کاروانسرا اقدام خواهد کرد.

موزه بزرگ سمنان و خسارات چند میلیاردی مشاور و پیمانکار!

کرم زاده در پاسخ به پرسشی در ارتباط با آخرین وضعیت پروژه موزه بزرگ سمنان گفت: این پروژه از اساس پروژه مشکل داری بوده و از همین رو اجرایی شدن آن نیز بارها به تاخیر افتاده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با بیان اینکه پیمانکار پروژه به تعهدات خود عمل نکرد افزود: از همین رو پیمانکار قبلی خلعیت شد. ضمن اینکه مشاور طرح نیز به تعهدات خود عمل نکرده بود.

وی با بیان اینکه این پروژه مجوز ساخت و مجوز کمیسیون ماده ۵ را نداشته افزود: بر اساس قانون هر پروژه ای که فاقد مجوز باشد، هرگونه هزینه کرد در آن نیز غیرقانونی و تخلف محسوب می شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان از واگذاری تمامی صورت های مالی مشاور قبلی طرح به کانون کارشناسان دادگستری خبر داد و گفت: کارشناسان تنها در یک قلم ۹۰۰ میلیون تومان از این صورت های مالی کم کرده و لذا ۹۰۰ میلیون تومان در بحث تعیین صورت های مالی پروژه، به بیت المال بازگشت.

وی با بیان اینکه مشاور طرح در این پروژه نظارتی انجام نداده بود گفت: در همین راستا شکایات و پیگیری های مربوطه انجام که ۷۵۰ میلیون تومان بعلاوه میزان خسارت های انجام شده که ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برآورد شده، مورد مطالبه قرار گرفته که پیمانکار و مشاور براساس قانون باید از خسارات را برگردانند.

وی ادامه داد: در این پرونده اگر در شورای فنی به توافق برسیم و طلب پروژه و میراث فرهنگی پرداخت شود، فرآیند کار انجام خواهد شد، وگرنه اداره کل میرزاث فرهنگی استان، از مسیر قانونی شکایت کرده و پیگیر بازگشت کامل خسارت ها به بیت المال خواهد شد.

این مدیر اجرایی از از سرگیری کار این پروژه در استان خبر داد و تصریح کرد: فرآیند بتن ریزی این پروژه از فردا آغاز خواهد شد.

کرم زاده با بیان اینکه این پروژه امسال هفت میلیارد تومان اعتبار دارد اضافه کرد: در نیمه دوم سال و ۳۱ مهرماه به بعد برای اخذ اعتبارات بیشتر در این پروژه برنامه ریزی خواهیم کرد. ضمن اینکه قرار است در سفر دوم رئیس جمهور به استان که در آینده نزدیک انجام می شود، به این پروژه به عنوان یک پروژه اولویت دار توجه شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط