سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 14:48

کد خبر 639892

سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 12:00:00


دام لجبازی در آستانه طلاق


خراسان/ معاون دادگستری تهران گفته بسیاری از اختلافات‌خانوادگی منجر به طلاق ناشی از هیجانات زودگذر یا لجبازی‌های زوجین است؛ از رفتار اصولی با همسر لجباز گفتیم
یکی از آفت‌هایی که می‌تواند ریشه زندگی‌مشترک را بخشکاند، لجبازی زوجین است. لجبازی در زندگی‌مشترک همان جنگ قدرت‌هاست که هرکدام از زوجین قصد به کرسی‌نشاندن حرف خود را دارند. در چنین شرایطی زندگی به میدان مسابقه تبدیل می‌شود و هریک دنبال برنده‌شدن است و در نتیجه زندگی به شدت تلخ و ناامیدکننده خواهد شد. به‌تازگی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران گفته: «بسیاری از اختلافات خانوادگی منجر به طلاق، ناشی از هیجانات زودگذر یا لجبازی‌هاست. در حداقل ۱۵ درصد این اختلافات، ارائه خدمات مشاوره مطلوب می‌تواند از بروز طلاق پیشگیری کند». در ادامه از نشانه‌های افتادن زوجین در دام لجبازی و اصول رفتار با همسر لجباز خواهیم گفت.

 بن‌بستی به نام لجبازی
لجبازی جریانی است که مربوط به دو طرف است و از خصوصیات اخلاقی اکتسابی محسوب می‌شود که فرد از محیط پیرامون خود یاد گرفته و ربطی به ژنتیک ندارد. در حقیقت  تعاملات معیوب بین افراد در خانواده این حالت را شکل می‌دهد. اگر مرزها، محترم و به رسمیت شناخته شود، این خصوصیت لجبازی از بین می‌رود زیرا دیگر هیچ جایی برای قدرت نمایی وجود نخواهد داشت. در واقع رابطه زناشویی باید رابطه برنده-برنده باشد و هر دو طرف به یکدیگر احترام بگذارند. لجبازی زوجین با یکدیگر در نهایت زندگی‌مشترک را به بن بست می‌کشاند. یکی از شایع‌ترین عوامل اختلافات خانوادگی همین امر است که منجر به نابودی خانواده می‌شود.
 
 نشانه‌های افتادن در دام لجبازی
اما زن و شوهرها چگونه می‌توانند متوجه شوند که درگیر لجبازی شدند؟ زمانی که بحث‌های تکراری چند ساله و بگو مگوهای قدرت‌نمایی و زورگویی در رابطه زوجین از حد می‌گذرد، علامت خطر سقوط زندگی مشترک بر اثر لجبازی‌هاست که اگر مشکل را حل نکنند، حتما کانون زندگی از هم پاشیده خواهد شد. زمانی که زوجین شناخت کاملی از یکدیگر ندارند و همچنین از لحاظ فرهنگی، خانوادگی، تحصیلی و ... هم‌کفو نیستند، امکان بروز لجبازی بین آن‌ها بیشتر می‌شود.
 
 ویژگی‌های فرد لجباز
عزت‌نفس پایین و نداشتن اعتمادبه‌نفس جزو ویژگی‌های شخصیتی افراد لجباز است. خودخواهی و احساس حقارت هم از جمله علایم رایج افراد لجباز است. این افراد احساس می‌کنند به عقایدشان احترام گذاشته نمی‌شود. آن ها نمی‌خواهند مخالفت‌ها را بپذیرند و اگر خواسته‌های آن ها به هر دلیلی انجام نشود، تلافی می‌کنند.
 
 راهکارهای مناسب برای از بین‌بردن لجبازی
با همسر لجباز مدارا کنید| سعی کنید با همسر لجباز مدارا کرده و با وی کنار بیایید. اصلا به فکر استفاده از کلمات کنایه‌آمیز نباشید. این کلمات تنها به شدیدتر شدن لجبازی می‌انجامد. سعی کنید از کلمات مثبت و لحن آرامش بخش استفاده کنید.
به دنبال قانع‌کردن نباشید| با او بحث نکنید و سعی نکنید هنگام لجبازی او را قانع کنید. او را به آرامش دعوت کنید و یاد بگیرید چطور باید از کسی انتقاد کنید و چطور باید ویژگی‌های منفی همسرتان را به اوبگویید تا او آن‌ها را اصلاح کند. همچنین در زمان مناسب مشکلات و ویژگی‌های منفی او را بگویید. تا زمانی که همسرتان به حالت متعادلی نرسیده و هنوز در حالت‌های عصبی است راجع به موضوع لجبازی صحبتی به میان نیاورید و بحث را از نو شروع نکنید.
از او تعریف کنید| یاد بگیرید با تعریف کردن از ویژگی‌های مثبت همسرتان به او اعتماد به نفس بیشتری بدهید. در زمان لجبازی اگر همسرتان زمان زیادی را به حرف زدن و بحث‌های طولانی می‌پردازد، صبور بودن را یاد بگیرید و اجازه بدهید خودش را تخلیه هیجانی کند و حرف‌هایش را کامل بزند. مهارت‌های گفت‌وگوی خودتان را تقویت کنید و از روش‌های مناسبی که به لجبازی نرسد، استفاده کنید.
جملات را با «تو» شروع نکنید| در حرف زدن سعی کنید لطافت بیشتری داشته باشید و مستقیم جملات خود را با تو شروع نکنید. استفاده از ضمیر مستقیم باعث می‌شود حس مقصر بودن یا سرزنش کردن در او افزایش پیدا کند. توصیه بهتر این است که جملات خود را با من یا ما شروع بکنید. 

نویسنده : فریبا البرز | کارشناس‌ارشد مشاوره‌خانواده
 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط