سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 19:00

کد خبر 640278

سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 14:23:04


پیش‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن پسته در استان یزد


ایرنا/ رئیس سازمان جهادکشاورزی یزد از آغاز برداشت پسته در این استان خبر داد و پیش بینی کرد: ۵۰ هزار تن پسته از سطح ۵۶ هزار هکتار از باغات بارور برداشت شود.

محمد علی حاتمی زاده، رئیس سازمان جهادکشاورزی یزد اظهار کرد: ۶۳ هزار هکتار از باغات استان به محصول پسته اختصاص دارد که از این میزان ۵۶ هزار هکتار بارور و هفت هزار هکتار آن غیر بارور است.

وی اظهار کرد: باغات پسته استان در مناطق کویری و خشک قراردارند که علاوه برایجاد درآمد اقتصادی دربدترین شرایط اقلیمی، با اجرای نقش کویرزدایی و تثبیت شن های روان به طریق بیولوژی تاثیر بسزایی در تعدیل اقلیم مناطق شهری و روستایی حاشیه ای کویر دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد با بیان اینکه متوسط عملکرد پسته در سال جاری ۹۰۰ کیلوگرم پسته خشک در هر هکتار است، تصریح کرد: سه شهرستان خاتم، ابرکوه و اردکان به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت استان را به خود اختصاص داده و دارای ارقام اکبری، کله قوچی و احمد اقایی هستند.

به گفته این مسئول، پسته استان یزد به دلیل رنگ و طعم منحصر به فرد دارای ارزش صادراتی بوده و حدود ۷۰ درصد آن به کشورهای همجوار صادر و ۳۰ درصد باقی مانده در بازار داخل به فروش میرسد.

حاتمی زاده خاطر نشان کرد: بهترین موقع برداشت پسته زمانی است که حدود ۷۰ درصد میوه آن رسیده باشد زیرا باعث حفظ سلامت درخت و کاهش آفلاتوکسین شده و در عین حال به دلیل تجمع چربی، میوه اونس و وزن قابل قبولی پیدا کرده و سنگینی خود را به دست می آورد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط