سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 17:59

کد خبر 640389

سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 15:55:38


خودپالایی آلاینده‌ها در سرشاخه کارون و مخزن سد کارون ۴ انجام می‌شود


ایرنا/ معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: تحقیقات گسترده‌ای با هدف بررسی و خودپالایی آلاینده‌ها در سرشاخه کارون و مخزن سد کارون ۴ انجام می‌شود.

کاظم منزوی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری در کارگروه توسعه شیلات چهارمحال و بختیاری افزود: با توجه به طرح‌های شیلاتی و پرورش آبزیان انجام شده در سرشاخه کارون و مخزن سد کارون ۴ انجام این تحقیقات و خودپالایی آلاینده‌ها ضروری است.
وی اظهار داشت: انجام تحقیقات و خودپالایی آلاینده‌ها برای بررسی نهایی با همکاری شرکت آب منطقه‌ای، ادارات کل حفاظت محیط‌زیست و جهادکشاورزی انجام می‌شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت:این خودپالایی از سوی مشاوری که برای این کار انتخاب می‌شود و با استفاده از داده‌ها و مطالعات مستمر سال‌های اخیر انجام می‌شود.
منزوی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از طرح‌های شیلاتی طی ۲ سال گذشته نتوانسته‌اند مجوز فعالیت بگیرند افزود: تلاش می‌شود این درخواست‌ها در کمیته تخصصی بررسی و مجوزهای لازم صادر شود.
وی یادآور شد: همچنین تلاش می‌شود برای کاهش آلایندگی آب، ارتقای شرایط کیفی گوشت ماهی و پیشگیری از آلایندگی محیط‌زیست با حضور متخصصان، آیین‌نامه کاملی برای حفاظت محیط زیست تدوین شود.
معاون همانگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: بررسی ضوابط زیست محیطی و پیشگیری از ورود و انتقال هرگونه پساب و آلایندگی خطرساز به رودخانه و الزام پرورش دهندگان به رعایت این الزام‌ها از هدف‌های انجام بررسی‌ها و خودپالایی‌ها است.
وی همچنین در خصوص برخی حرکت‌های خودجوش مردمی در بخش پرورش ماهی افزود: با توجه به سرمایه‌گذاری‌ها انجام شده این واحدها باید با دریافت مجوزهای قانونی تعیین تکلیف شوند.
ساماندهی۸۶ واحد شیلاتی غیرمجاز در سبزکوه
رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: ۸۶ واحد شیلاتی غیرمجاز حوزه سبز کوه با همکاری ادارات کل دامپزشکی، حفاظت محیط زیست و شرکت آب منطقه‌ای ساماندهی شد.
حسین برزگر افزود: همچنین شیلات‌های مربوط به بخش بهشت‌آباد در غالب مجتمع شیلاتی بهشت‌آباد، مجتمع شیلات اردل و ارمند نیز ساماندهی و مجوز آن‌ها صادر و یا در مرحله صدور مجوز است.
وی اظهار داشت: براساس اقدامات انجام شده مشکل ۸۰ درصد مجتمع‌ها و واحدهای مشکل‌دار شیلاتی چهارمحال و بختیاری حل و فصل شد.
رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: همچنان کمتر از ۲۰ واحد در مجتمع سندگان، اردل، کیار و فارسان مشکل حرایم آن‌ها حل نشده و قرار شد که در قالب کمیته کارشناسی این موارد تعیین تکلیف شود.
وی با اشاره به شرایط توپوگرافی کوهستانی چهارمحال و بختیاری که ۲۰ درصد دشت و ۸۰ درصد کوهستانی است افزود: در استان‌های کوهستانی رعایت ضوابط حفاظت محیط زیست، حرایم دامپزشکی، راه‌ها و شهرها با استان‌هایی که دشت دارند بسیار متفاوت است.
برزگر اضافه کرد: با توجه به افزایش تقاضا برای غذا، الزامات و قوانین بالادستی برای ارتقای امنیت غذایی، محدودیت دشت‌ها، رشد تکنولوژی‌های نوین در بخش پرورش و کنترل بیماری‌ها ضرورت یک بازنگری جدی در حرایم واحدهای تولیدی، بهداشتی و شیلاتی الزامی است.
وی ادامه داد: در گذشته از ۲۰ درصد دشت‌های چهارمحال و بختیاری ۱۵ درصد دراختیار بخش کشاورزی بود و امروز با توسعه‌ای که در بخش‌های مختلف انجام شده این رقم به ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده است.
رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: از ابتدای انقلاب تاکنون ۳۵ هزار هکتار زمین در قالب کمیسیون‌های کشاورزی و شورای هیات واگذاری و ۱۸ هزار هکتار نیز در کمیسیون رفع تداخلات الحاق و واگذاری زمین به زمین‌های کشاورزی انجام شده است.
به گفته برزگر، همچنین تاکنون نیز بیش از ۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در محدوده شهرها و راه‌ها و طرح هادی روستاها قرار گرفته و از چرخه تولید خارج شده است.
وی ادامه داد: براین اساس برخلاف تصور عام، رشد کمی در توسعه زمین‌های کشاورزی در چهار دهه قبل در استان نداشته‌ایم.
پرورش ماهیان سردآبی به‌علت شرایط آب و هوایی مناسب، موقعیت جغرافیایی، تکمیل زنجیره تولید و بهره‌مندی از نیروی انسانی متخصص و ماهر مزیت نسبی چهارمحال و بختیاری در تحقق "جهش تولید با مشارکت مردم" به‌عنوان شعار سال‌جاری به‌شمار می‌رود.
چهارمحال و بختیاری علاوه‌بر شرایط طبیعی مناسب برای رونق صنعت شیلات، دارای یکی از بزرگ‌ترین کارخانه تولید خوراک آبزیان کشور است.
برای بهره‌گیری از ظرفیت چهارمحال و بختیاری در بخش صادرات ماهی باید زیرساخت‌های پایه‌ای و استاندارد ایجاد و تولیدکنندگان را در خصوص سرمایه در گردش حمایت کرد.
پرورش ماهیان سردآبی به‌علت شرایط آب و هوایی مناسب، موقعیت جغرافیایی، تکمیل زنجیره تولید و بهره‌مندی از نیروی متخصص و ماهر مزیت نسبی چهارمحال و بختیاری در این خصوص به‌شمار می‌رود که ۱۵ درصد از ماهیان سردآبی کشور را به خود اختصاص داده است و می‌طلبد در بهره‌گیری از این ظرفیت اقدامات بیشتری انجام گیرد.
چهارمحال و بختیاری با تولید سالانه بیش از ۳۰ هزار تن ماهی قزل‌آلا رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی کشور را به خود اختصاص داده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط