سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 20:47

کد خبر 640425

سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 21:21:00


هر آنچه از «هوندا سیویک تایپ R» وارداتی می دانیم


/ هوندا سیویک تایپ R سدانی جذاب و اسپرت است که توسط شرکت آذریورد سال در سامانه خودروهای وارداتی مخصوص جانبازان عرضه می شود.

معرفی هوندا سیویک تایپ R
هوندا سیویک یکی از محصولات گروه هوندا است که در حال حاضر بیشتر در غالب سدان تولید می شود و تاریخچه و پیشینه بسیار زیادی دارد و به لحاظ ابعادی بین هوندا سیتی و هوندا آکورد قرار می گیرد. اولین نسل از هوندا CIVIC در سال ۱۹۷۲ به عنوان یک هاچ بک طراحی و تولید شده و تا کنون یازده نسل از این خودرو روی خط تولید رفته است.
 
تایپ R که به عنوان پسوند در کنار نام هوندا سیویک آماده است در اصل نشان دهنده نمونه ای ارتقا یافته برای کاربری اسپرت است که در نشان دهنده خودرویی سبک تر، چابک تر و قوی تر است. بج R در ابتدا برای خودرو های هوندا NSX و هوندا اینتگرا به کار رفته و هوندا سیویک سومین محصولی است با نشان TYPE R عرضه شده است. در واقع اولین تایپ R هوندا سیویک مربوط به نسل ششم هوندا CIVIC است که از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ میلادی تولید و عرضه شده و در حال حاضر آخرین نسخه ای که پسوند TYPE R را با خود به همراه دارد مربوط به نسل یازدهم هوندا CIVIC است که با کد FL5 عرضه می شود و عملا می توان این خودرو را یک شاهکار به شمار آورد چرا که این خودرو توانسته رکورد دار خودرو های دیفرانسیل جلو در پیست های نوربرگ رینگ و سوزوکی شود.

در ادامه بیشتر به بررسی این خودرو می پردازیم.

طراحی بدنه هوندا CIVIC TYPE R
به طور کلی آخرین نسل از طراحی چندان بروزی و خشنی ندارد و در نسل قبلی این خودرو می توان طراحی به مراتب خشن تر و اسپرت تری را مشاهده کرد با این حال نمی توانیم بگوییم که طراحی این خودرو دل چسب و جذاب نیست.

در نمای جلوی این خودرو می توان طراحی بسیار منطقی و عامه پسند را مشاهده کرد که این سبک طراحی بسیار نزدیک به نسخه معمولی هوندا CIVIC است و تنها بخش هایی از آن با نسخه پایه هوندا سیویک تفاوت دارد. یکی از این تفاوت ها ورودی هوای روی کاپوت در نسخه تایپ R است که باعث شده است تا این خودرو چهره ای عضلانی پیدا کند. تفاوت دیگر در لوگوی هوندا پیدا می شود. در نسخه های TYPE R لوگوی شرکت هوندا دارای پس زمینه قرمز رنگ است اما در نسخه های معمولی لوگوی هوندا با پس زمینه مشکی به نمایش در می آید. در قسمت سپر جلو نیز تفاوت های اندکی میان نسخه های پایه و نسخه تایپ آر دیده می شود که باعث شده نسخه R هوندا سیویک چهره ای اسپرت تر پیدا کند.

در نماهای جانی نیز می توان شباهت های بسیار میان این دو نسخه پیدا کرد چرا که طراحی بخش جلو و خطوط برآمده طراحی که در هوندا سیویک تایپ R دیده می شود در نسخه های معمولی نیز به کار رفته است اما در بخش هوندا سیویک TYPE R به دلیل طراحی اسپرت بخش عقب، سقف، شیب بیشتری پیدا کرده است. از طرفی در این خودرو طراحی رینگ های به مراتب اسپرت تر و جذاب تری نسبت به نسخه های پایه شاهد هستیم.

همانطور که گفته شد طراحی بخش عقب این خودرو به دلیل خواص آیرودینامیک طراحی کاملا متفاوتی نسبت به نسخه های معمولی هوندا سیویک دارد. در بخش عقب هوندا سیویک تایپ آر به دلیل استفاده از چراغ های به هم پیوسته و همچنین باله عقب چهره بسیار منحصر به فردی پیدا کرده است. از طرفی خروجی اگزوز های این خودرو که به صورت سه گانه طراحی شده بر جذابیت های طراحی این خودرو اضافه کرده و طراحی خوب هوندا سیویک TYPE R را تکمیل کرده است.

مشخصات فنی HONDA CIVIC TYPE R
قلب تپنده هوندا سیویک TYPE R یک پیشرانه ۲ لیتری توربو شارژ است که از فناوری اختصاصی گروه هوندا در زمینه پاشش سوخت با نام PGM-FI بهره می برد. پیشرانه این خودرو با کمک این فناوری می تواند تا ۳۲۵ قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر را تولید کرده و نیروی تولید شده را از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دستی به چرخ های جلو گسیل کند.

مزیتی که این خودرو را به خودرویی خاص در بازار ایران تبدیل کرده است شتاب هوندا سیویک تایپ R است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که شتاب صفر تا صد این خودرو ۵.۷ ثانیه است که در میان خودرو های موجود در بازار ایران بسیار قابل توجه است.

برندهوندا
مدلسیویک تایپ R
کلاس بدنههاچ بک
سال تولید۲۰۲۴
حجم موتور۱۹۹۶ سی سی
تعداد سیلندر۴
تعداد سوپاپ۱۶
فناوری موتورتوربو شارژر
قدرت۳۲۵ اسب بخار
گشتاور۴۲۰ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰۵.۴ ثانیه
حداکثر سرعت۲۷۵ کیلومتر بر ساعت
گیربکس۶ سرعته دستی
انتقال قدرتدیفرانسیل جلو
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبمولتی لینک
طول۴۵۶۴ میلی متر
عرض۱۸۹۰ میلی متر
ارتفاع۱۴۰۱ میلی متر
فاصله محوری۲۷۳۴ میلی متر
وزن۱۴۸۰ کیلوگرم
حجم باک۴۷ لیتر
مصرف سوخت۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر
ابعاد رینگ و لاستیک۲۶۵/۳۰R19
شرکت عرضه کنندهآذریودسال
برند نشان مادرهوندا
کشور سازندهژاپن

سیستم تعلیق به کار رفته در محور جلو این خودرو از نوع مک فرسون بوده و در محور عقب هوندا CIVIC TYPE R سیستم تعلیق مولتی لینک قابل مشاهده است. به همین دلیل است که در این خودرو می توان چسبندگی و پایداری بسیار خوب را در کنار سواری نرم داشت.

طراحی داخل کابین و امکانات
با ورود به داخل کابین هوندا سیویک تایپ R می توان روح اسپرت این خودرو را حس کرد و همان طور که در طراحی نمای بیرونی این خودرو یک طراحی زیبا، با اصالت و اسپرت را مشاهده کردیم، در داخل کابین هوندا سیویک تایپ آر نیز می توان چنین احساسی را تجربه کرد. حتی با این که طراحی بخش داشبورد طراحی آنچنان عجیب و غریبی ندارند اما به راحتی احساس رضایت را در مخاطب ایجاد می کند. همچنین نسخه R TYPE هوندا سیویک به دلیل استفاده از رنگ قرمز در بخش هایی نظیر صندلی ها، کلاستر دیجیتال و… می تواند احساس هیجان را در سرنشینان زنده نگه دارد و این دقیقا چیزی است که از خودرو ی اسپرت ژاپنی توقع داریم.

از طرفی فرم طراحی کنسول وسط و دسته دنده این خودرو باعث شده است تا جذابیت طراحی داخل کابین این خودرو به نهایت خود برسد و لذت رانندگی با این خودرو را دو چندان کند. در کنار این موارد استفاده از متریال با کیفیت و مناسب در کابین هوندا CIVIC TYPE R باعث شده است تا بتوان تجربه خوبی از خودرو های اسپرت ژاپنی داشت.

به لحاظ فضای داخل کابین، در HONDA CIVIC TYPE R می توان فضای بسیار خوبی را برای سرنشینان جلو مشاهده کرد اما در فضای عقب این خودرو، به دلیل شیب سقف و طراحی اسپرت بدنه این خودرو نمی توان انتظار فضای زیاد و راحتی را داشت و عملا فضای عقب این خودرو نهایتا برای دو نفر مناسب است که با توجه به کاربری اسپرت این خودرو نمی توان به آن خرده گرفت.

در این سدان اسپرت همانطور که انتظار می رود می توان امکانات بسیار خوبی را مشاهده کرد که از جمله آن ها می توانیم به؛ ۸ کیسه هوا، ترمز اضطراری، سنسور TPMS، رادار نقطه کور، سیستم هشدار حرکت بین خطوط، رادار خط خوان، کروز کنترل تطبیقی، فرمان کمکی برقی، حالت های مختلف رانندگی، پشت آمپر دیجیتال، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم ورود و خروج بدون کلید، آینه وسط الکتروکرومیک، سنسور پارک جلو و عقب و… اشاره کرد.

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنی۸ کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - رادار خط خوان - رادار نقطه کور - اخطار برخورد از جلو - ترمز اضطراری اتوماتیک
امکانات رفاهیتریم داخلی چرم و جیر - کلاستر دیجیتال - نمایشگر لمسی - کروز کنترل تطبیقی - رانندگی خودکار بین خطوط - تهویه اتوماتیک دو کاناله - رینگ آلومینیومی - فناوری LED چراغ ها - سنسور نور - سنسور باران - نور بالای اتوماتیک - رادار تابلوخوان - ترمز پارک برقی - اتوهلد - فرمان کمکی برقی - سنسور پارک جلو و عقب - دوربین عقب - استارت دکمه ای - شارژر بیسیم تلفن همراه - اپل کار پلی - اندروید اتو - نور پردازی کابین - آینه الکتروکرومیک

مزایا و معایب

مزایاکیفیت ساخت بالا - توان حرکتی مناسب - امکانات ایمنی مناسب - امکانات رفاهی مناسب
معایبخدمات پس از فروش نه چندان گسترده - عرضه به صورت محدود

رقبای هوندا سیویک تایپ آر
مسلما با توجه به مشخصات گفته شده بسیار سخت می توان رقیبی در خور هوندا سیویک تایپ R در بازار فعلی کشور پیدا کرد و برای این که مشخصاتی، مشابه به این خودرو را پیدا کنیم بعضا ناچاریم به سراغ خودرو های برقی برویم. البته در میان خودرو های اسپرت می توان به گلف جی تی اشاره کرد اما هوندا سیویک TYPE R شتاب و امکانات بهتری را در اختیار راننده قرار می دهد. در کل می توانیم بگوییم هوندا CIVIC TYPE R در حال حاضر بدون رقیب است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط