چهارشنبه 04 مهر 1403 - 12:04

کد خبر 641012

چهارشنبه 04 مهر 1403 - 10:22:00


تورم در استان سمنان، ۳۵/۴ درصد؛ جایگاه‌های خوب از دست رفت!


مهر/ مرکز آمار کشور تورم استان سمنان را ۳۵.۴ درصد اعلام کرد و این یعنی سمنان در رده نوزدهم استان‌های دارای کمترین تورم قرار دارد.

مرکز آمار کشور اعلام کرده که سمنان در رتبه نوزدهم تورم کشور قرار گرفته است تورم در این استان در آخر شهریورماه ۳۵.۴ درصد اعلام شده و سمنان از بسیاری استان های دیگر مانند تهران، خوزستان، خراسان شمالی، هرمزگان، قم، گلستان، لرستان و … گران تر شده است!

از سوی دیگر تورم در استان سمنان نسبت به قزوین، خراسان رضوی، کرمان، ایلام و اردبیل و خراسان جنوبی و و اصفهان در وضعیت بهتری قرار دارد و در این آمار ها اصفهان با ۳۷.۹ درصد بدترین عملکرد را در بین ۳۱ استان کشور داشته است.

قبل از هر چیز باید گفت که تورم در آذرماه سال قبل ۴۲ درصد بود و حالا که به ۳۴ و ۳۵ درصد رسیده به خودی خود شاهد عملکرد خوب مسئولان هستیم و تورم به صورت نقطه ای کاهش خوبی پیدا کرده است.

موضوع اما این است که مسئولان استان سمنان اردیبهشت امسال اعلام کرده بودند که تورم خوراکی‌ها در استان سمنان ۳۲.۸ درصد بوده است یعنی در این شاخص سمنان بعد از استان قزوین دارای دومین استان با کمترین میزان تورم خوراکی و آشامیدنی است و تنها چهار استان کشور از بابت تورم سالانه از استان سمنان بالاتر هستند.

از سوی دیگر تورم غیرخوراکی ها و خدماتی‌ها هم در استان سمنان ۳۹.۲ درصد از سوی مرکز آمار کشور اعلام شده در صورتی که میانگین کشوری نزدیک بیش از ۴۰ درصد است.

حالا در فاصله سه ماه از همین صحبت ها یکباره سمنان در رده نوزدهم تورم کشور قرار گرفته و این یعنی سقوط آزاد استان سمنان در شاخص هایی که دست کم برای مسئولان ارشدش بسیار اهمیت دارد زیرا هر زمان سمنان در بین چهار الی پنح استان برتر کشور بود داوطلب شده و درباره آن مصاحبه می کردند اما حالا که سمنان به لحاظ تورم با ۱۵ پله سقوط روبرو شده شرایط متفاوت است.

در آمار اعلامی از سوی مرکز آمار کشور تورم در استان سمنان همزمان با شهریورماه سال جاری ۳۵.۴ درصد بوده است در صورتی که در تهران این آمار ۳۲.۶ درصد، در زنجان ۳۰.۵ و مثلاً در گلستان ۳۴ درصد بوده است و در آماری جالب تورم در سیستان و بلوچستان ۲۴.۴ درصد اعلام شده است و این یعنی تورم در سمنان نسبه به برخی استان های دیگر فاصله فاحش دارد.

از سوی دیگر رده نوزدهم تورم خوراکی ها حاکی از بدترین عملکرد تورم استان سمنان در سال های اخیر است.

نشان می دهد که باید در برخی سیاست های تنظیم بازار این استان تغییرات و اصلاحاتی اعمال شود. در شاخص نرخ تورم سالانه کشور منتهی به شهریورماه امسال نیز تورم در استان سمنان ۱.۲ درصد بالاتر از میانگین کشوری بوده است و این یعنی تنها مشکل در خوراکی ها نیست بلکه خدمات هم درگیر تورم بیشتر نسبت به دیگر استان های کشور شده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط