چهارشنبه 04 مهر 1403 - 13:50

کد خبر 641298

چهارشنبه 04 مهر 1403 - 11:50:43


بقایای یک بنای دوره ساسانی در گیلانغرب کشف شد


ایرنا/ بررسی‌ها و گمانه زنی های باستان شناسی جهت تعیین عرصه و حریم محوطه ساسانی روستای ملاط آباد درحاشیه جنوبی شهر گیلان غرب با مجوز اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری باعث کشف بقایای یک بنای تاریخی مربوط به دوره ساسانی شد.

ناصر امینی خواه، سرپرست پروژه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم محوطه ملاط آباد با اشاره به کشف بقایای یک بنای تاریخی در این محوطه که مربوط به دوره ساسانی و اسلامی اظهار کرد: در این محوطه در کنار برجستگی بزرگ تر به نام یاو کل در زبان کردی به معنی اسب کوتاه که پیش تر کشف شده بوده یک برجستگی کوچکتر در فاصله ی ۳۰۰ متری به نام یاوکل۲ به معنای اسب کوتاه ۲ شناسایی شده است.
ناصر امینی خواه افزود: بر اساس گمانه زنی‌های موجود و نوع سنگ، گچ و مصالح به کار رفته در این اثر تاریخی این اثر مربوط به دوره ساسانی است.
او اضافه کرد: با توجه به وجود بناهای متعددی از دوره ساسانی در گیلانغرب غرب مانند آتشکده حسن زوردار و آتشکده و بنای کاخ اربابی و چهارطاقی سراب مورت در دشت گیلانغرب این احتمال وجود دارد این اثر بقایای یک آتشکده باشد.
سرپرست پروژه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم محوطه ملاط آباد گیلانغرب گفت: محوطه و حریم ملاط آباد در مجموع هشت هکتار است که شامل ۲ محوطه است که تاکنون هیچ کاوشی در این آثار انجام نشده و این مهم نیازمند تامین اعتبار به منظور کاوش و یافته‌های باستان شناسی دقیق در این آثار است.
امینی خواه ادامه داد: گسترش فضاهای شهری در اغلب نقاط کشور باعث شده که محوطه‌های باستانی در معرض تهدید و نابودی قرار بگیرند و در گیلانغرب نیز چنین اتفاقی رخ داده که الحاق روستای ملاط آباد حاشیه جنوبی شهرستان گیلان غرب سبب شده که این محوطه مابین ساخت و سازهای شهری محاصره و در صورت عدم رسیدگی از اثر گرانبها با خطر نابودی مواجه شود.
وی افزود: به دلیل عدم حفاظت قسمت بزرگ این بنا که هم اکنون از بین رفته آنچه که امروز از آن باقی مانده تپه ای کوچک به ارتفاع ۲ متر است که مساحتی حدود ۵۰۰ متر مربع را در بر می‌گیرد و با تامین اعتبار و کاوش می توانیم شاهد ثبت برگی دیگر از تاریخ این منطقه باستانی باشیم.
این باستان شناس گفت: در سال‌های اخیر اجازه ساخت و ساز در حریم این محوطه به هیچکس داده نشده و اکنون نیز با نظارت کارشناسان تا زمان بررسی دقیق و بر اساس قانون حریم و عرصه آثار تاریخی هرگونه حفاری و ساخت ساز ، حفاری گورهای جدید، کندن چاله‌ها و یا کانال‌های آب و عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین در آن ممنوع است.
امینی خواه تصریح کرد: وجود این آثار تاریخی نیاز به بازدید دقیق تر و اعلام وضعیت آن و همچنین طراحی و پلان معماری و مواد فرهنگی برای اعلام دقیق قدمت گذاری آن دارد و اقدام برای ثبت ملی آنها در دستور کار قرار گرفته است.
وی گفت: محوطه تاریخی ملاط آباد در دهه ۹۰ ثبت ملی شده است.
در شهرستان گیلانغرب ۴۰۶ اثر تاریخی ثبت ملی شده است.
یک تبر سنگی با قدمت ۱۲۵ هزار سال پیش از میلاد مسیح قدیمی ترین شی تاریخی کشف شده کشور بشمار می اید که این اثر تاریخی در گیلانغرب کشف شد و اکنون در موزه ملی کشور نگهداری می شود.
گیلانغرب با قدمتی بیش از ۶ هزار سال دارای آثار باستانی فراوانی مانند کاخ اربابی، آتشکده در کنار سراب مورت، قلعه باقی مانده زمان خسرو انوشیروان، تپه باستانی قلعه گیلانغرب در مرکز شهر، طاق فرهاد سراب مورت است.
گیلانغرب با بیش از ۷۲ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه واقع شده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط