شنبه 07 مهر 1403 - 13:01

کد خبر 644191

شنبه 07 مهر 1403 - 08:50:58


برگزاری رزمایش پکن در دریای چین جنوبی


ایسنا/ ساعاتی پس از آن که دیپلمات ارشد چین با همتای آمریکایی خود درباره راه‌های کاهش تنش‌های منطقه‌ای گفت‌وگو کرد، ارتش چین امروز (شنبه) گفت که نیروهای هوایی و دریایی این کشور در حال انجام مانورهایی در منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی هستند.

این خبر پس از آن منتشر شد که فیلیپین و استرالیا اعلام کردند ارتش‌های این کشور قرار است با نیوزیلند، ژاپن و آمریکا در منطقه اختصاصی اقتصادی فیلیپین رزمایش مشترک انجام دهند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، فرماندهی جنوبی ارتش آزادی بخش چین در بیانیه‌ای بدون ذکر جزئیات اعلام کرد، مانورهای چین شامل هشدارهای اولیه و رزمایش‌های شناسایی به همراه گشت‌های دریایی پیرامون منطقه «سد ساحلی اسکاربرو» است.

این خبر در حالی منتشر شد که «وانگ یی»، وزیر خارجه چین با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود در نیویورک دیدار کرد تا راهی را برای اجتناب از درگیری در دریای چین جنوبی بیابد.

روز جمعه وزیر خارجه چین تاکید کرد که پکن بر حل اختلافات از طریق گفت‌وگو و رایزنی تاکید کرد.

بلینکن نیز با بیان «اقدامات خطرناک و بی‌ثبات‌کننده» پکن در دریای چین جنوبی، در مورد بهبود ارتباطات بین ارتش‌های 2 کشور گفت‌وگو کرده است.

وانگ یی به بلینکن گفت: «ایالات متحده نباید همیشه در دریای چین جنوبی مشکل ایجاد کند و نباید تلاش‌های کشورهای منطقه برای حفظ صلح و ثبات را تضعیف کند.»

در ادامه بیانیه فرماندهی جنوبی ارتش آزادی بخش چین همچنین آمده است: «سربازان فرماندهی جنوبی ارتش آزادی بخش چین هوشیاری بالایی دارند و قاطعانه از حاکمیت ملی، امنیت و حقوق و منافع دریایی دفاع می‌کنند و در حفظ صلح و ثبات در دریای چین جنوبی قاطع هستند.»

منطقه «سد ساحلی اسکاربرو» یکی از مهمترین نواحی مورد مناقشه در دریای چین جنوبی در ۲۰۰ کیلومتری ساحل فیلیپین و در داخل ناحیه اختصاصی اقتصادی این کشور قرار دارد.

چین مدعی مالکیت تمامی دریای چین جنوبی است که منبع غنی از ماهی‌ها، منابع نفت و گاز است.

البته در سال ۲۰۱۶، دادگاه دائمی داوری در لاهه حکم داد که ادعاهای گسترده چین توسط قوانین بین‌المللی مورد حمایت نیست؛ تصمیمی که پکن از به رسمیت شناختن آن خودداری می‌کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط