شنبه 07 مهر 1403 - 21:44

کد خبر 645019

شنبه 07 مهر 1403 - 19:38:35


چگونه با انتقاد و نفرت پراکنی در رسانه های اجتماعی مقابله کنیم؟


سواد زندگی/ ظرفیت افراد در برابر نقد یکسان نیست؛ برخی هر گونه انتقادی را برمی تابند و برخی با کوچک ترین نقدی از کوره در می روند.
به همین نسبت تحمل افراد در برابر نفرت پراکنی ها و توهین و تخطئه در فضای مجازی نیز متفاوت است؛ برخی افراد بسیار آسیب پذیر هستند و برخی دیگران کمی به قول معروف پوست کلفت تر هستند.
به هر صورت در فضای مجازی هم مانند فضای عینی و واقعی مواجه با انتقاد اعم از مثبت و منفی و نیز  نظرات مغرضانه و آزاردهنده نیازمند مدیریت است، در غیر این صورت ممکن است آسیب زا باشد.
امروزه اکثر ما در شبکه های اجتماعی حساب کاربری داریم. این امکان به ما اجازه می دهد با افراد بسیار متنوعی ارتباط برقرار کنیم و تعامل داشته باشیم که هم سرگرم کننده و هم سازنده است. 
اینترنت پنجره بزرگی رو به جهان است؛ ارتباطاتی وسیع و متنوع، با این حال، ممکن است با افشای عمومی خود، در معرض خطر دریافت انتقادهای منفی و نفرت در این پلتفرم قرار بگیریم.
در واقع، ارسال عکس‌ها، متن‌ها یا نظرات در رسانه‌های اجتماعی ما را در معرض پاسخ‌های خصمانه قرار می دهد. این حقیقت در مرکز تحقیقاتی پو تایید شده است. بنا بر این تحقیق، این خطرات برای کسانی که حساب‌های عمومی دارند یا کسانی که رسانه‌های اجتماعی را روش زندگی خود می‌سازند یا به نوعی تأثیرگذار هستند، به مراتب بیشتر است.
مشکل این است که همیشه کسی پشت پرده وجود دارد. هرچند ممکن است این طور به نظر برسد که  تعاملات مجازی تأثیر زیادی ندارند، اما در واقعیت، بر رفاه و سلامت روان ما تأثیر می گذارد.
انتقاد و نفرت در شبکه های اجتماعی
در ابتدا این نکته باید روشن شود که انتقاد کردن با نفرت پراکنی کردن متفاوت است. انتقاد مجموعه‌ای از نظرات، قضاوت‌ها یا ارزیابی‌هایی است که یک فرد در مورد گفته ها و رفتارها و کردار کسی ابراز می کند. 
انتقاد می تواند حاوی نظرات سازنده و مثبت یا منفی باشد. وقتی کسی صاحب نظر با احترام و بدون اینکه قصد توهین یا تحقیر داشته باشد، نکاتی را بیان می کند که به بهبود و رشد شخص نقد شده کمک می کند چه بسا که ارزشمند است. 
هر چند ممکن است برخی تحمل همین نکته های مثبت را هم نداشته باشند، اما این نوع نقد سبب ساز رشد است و برای ارتقای هر وضعیتی کمک کننده است. 
اما کسی که صرفاً نکاتی منفی را آن هم با توهین و با ادبیاتی سخیف بیان می کند، قصدی به جز آسیب رساندن ندارد. وقتی کسی با نفرت حمله می کند، می کوشد با طعنه یا تمسخر یا پرخاش راهی برای انتشار نظرات بی پایه خود پیدا کند، مشخصاً در پی آسیب رساندن است
پیامدهای نفرت پراکنی و نقد در فضای مجازی
تأثیرات نقد کردن و نفرت پراکنی در رسانه های اجتماعی به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال، انواع نظرات، فراوانی آنها و شخصیت گیرنده. با توجه به هر یک از این ها آسیبی که به روان گیرنده وارد می کنند ، مشخصا سلامت روان او را هدف می گیرد.
بنابر تجقیق و پژوهش روشمندی که در این زمینه انجام و نتایج آن در نشریه روانشناسی سایبری، رفتار و شبکه های اجتماعی منتشر شده است، قلدری آنلاین سبب ایجاد اضطراب، حملات پانیک، افسردگی و حتی خود کشی می شوند. 
بنابراین تحقیق دریافت پیام‌های خصمانه یا توهین‌آمیز ممکن است باعث ترس افراد از استفاده از حساب‌های خود در رسانه‌های اجتماعی شود، همچنین ممکن است باعث ایجاد احساس خشم و ناامیدی شود و به طور قابل‌توجهی بر میزان عزت نفس کاربران تأثیر بگذارد. 
علاوه بر این، هنگامی که این نفرت به سمت شرکت ها یا برندهای شخصی هدایت می شود، احتمالاً به طور قابل توجهی بر نگرش مصرف کننده تأثیر می گذارد و منجر به زیان های بزرگ می شود.
نحوه برخورد با نفرت یا انتقاد در شبکه های اجتماعی
هیچ کس از انتقاد منفی خوشش نمی آید، چه بسا بسیاری از انتقاد مثبت هم دل خوشی ندارند.  گاهی غرور فرد مانع از پذیرش نظر حتی سازنده می شود. اما در چنین شرایطی چه کنیم؟ 
نظرات را تجزیه و تحلیل کنید
اگر از آن دسته افرادی هستید که به انتقاد حساس هستید، ممکن است اشتباه کنید و نسبت به یک نظر بیش از حد واکنش نشان دهید. پس بهتر است کمی مکث کنید و ابتدا آن را تجزیه و تحلیل کنید و بفهمید که آیا خصمانه است، یا انتقادی است سازنده و خیرخواهانه؟ اگر این طور باشد این نقد به نفع شماست، مطمئن باشید حقایقی در آن وجود دارد که به ارتقای شما در زمینه کاری تان کمک می کند.
متنفران را بشناسید
از سوی دیگر، اگر نظری واقعاً خصمانه باشد، و هدفمند قصد آسیب زدن داشته باشد، اول از هر چیزی خونسرد باشید. افراد متخاصم و متنفر در فضای مجازی بسیارند. ابزار آنها توهین است و قصد تحقیر و آسیسب زدن دارند.  آنان دنبال قربانی می گردند. هر کسی می‌تواند قربانی بالقوه‌ای باشد، زیرا محرک رفتار چنین کسی  شخص مقابلش نیست، بلکه وضعیت درونی خودش است.
آنان حسادت، سرخوردگی و وضعیت روانی خاصی دارند و در پی فرافکنی اند. در وهله اول آنان را شناسایی کنید. با شناسایی این افراد متوجه می شوید که نظرات آنها هیچ ارزشی ندارد. نظرات شان را به خودتان نگیرید، در غیر این صورت به دام شان می افتید.

حد و مرزی برای هر یک تعیین کنید
این که چه اقدامی برای هر نظر مبتنی بر دشمنی و نفرت مناسب است، کاملاً بستگی به خود شما دارد. چه چیز خیال شما را آسوده می کند؟ مرزی برای خودتان تعیین کنید. 
حذف پیام‌های تحقیرآمیز، مسدود کردن افراد متنفر و فیلتر کردن کسانی که با وقاحت در مورد پست‌های شما نظر می‌دهند، این ها استراتژی هوشمندانه ای برای مراقبت از خود است. 
به هر صورت یادتان باشد تنها امنیت و آسودگی خیال شما تعیین کننده است. و شما حق دارید انتقادات مخرب و نظرات نفرت انگیز در رسانه های اجتماعی را به پلیس فتا گزارش دهید. 
آزار و اذیت سایبری مانند هر آزار دیگری پیگرد قانونی دارد. اگر در فضای مجازی کار می کنید، بکوشید با حداقلی از موارد حقوقی این فضا آشنایی داشته باشید. 
احساسات خود را بشناسید و مدیریت کنید
در نهایت، راه مناسب برای مقابله با نفرت یا انتقاد در رسانه های اجتماعی مدیریت احساسات تان است. همه ما مکانیسم های مقابله ای متفاوتی داریم. برخی از ما تصمیم می گیریم آنچه را که احساس می کنیم سرکوب  یا انکار کنیم و ممکن است سعی کنیم قوی به نظر برسیم یا با همان پرخاشگری از خود دفاع کنیم. برخی دیگر ترجیح می دهند از درگیری اجتناب کنند و حتی ممکن است حساب های رسانه های اجتماعی خود را حذف کنند.
اما، مناسب‌ترین راه این است که تشخیص دهید و بپذیرید که این نظرات چه احساسی در شما ایجاد می‌کنند (خواه غم، خشم، شرم یا اضطراب) و مدیریت مناسب آن.
 ممکن است بخواهید از یک فرد دیگر کمک بگیرید یا به دنبال حمایت اجتماعی باشید یا ناراحتی خود را از طریق نوشتن در این باب رفع کنید. 
مهمتر از همه اینکه بلافاصله واکنش نشان ندهید. ممکن است اشتباهی از شما سر بزند که بعداً پشیمان شوید، بگذارید کمی زمان بگذرد. نفس عمیق بکشید و خونسرد باشید. 
بنا بر مقاله منتشر شده در هاروارد مدیسین وقتی فردی عصبانی است، آمیگدال یا مغز عاطفی کنترل رفتار او را به دست می گیرد و بخش منطقی را غیرفعال می کند. در نتیجه، آنها تحت الحمایه انگیزه های خود قرار می گیرند.
از خود در برابر انتقاد و نفرت در رسانه های اجتماعی محافظت کنید
اگر در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید، در برخی مواقع با انتقاد و نظرات خصمانه مواجه خواهید شد، پس آماده باشید. طبیعی است که احساسات خوشایند، دردناک و ناخوشایند در روبه رو شدن با نظرات مغرضانه برانگیخته شود. به خودتان اجازه دهید آنها را تجربه کنید. 
 از اینکه مورد انتقاد قرار بگیرید نهراسید. از مواجه شدن با آنچه خوشایندتان نیست عصبی نشوید. همواره یادتان باشد همیشه ممکن است فرد یا افرادی به هر دلیلی برای شما کامنت بگذارند و بخواهند ناراحت تان کنند. باید که پوست کلفت باشید.
مهمتر از همه، مهم است که مراقب عزت نفس خود باشید. همچنین یاد بگیرید که در مورد نظرات و اعمال دیگران حد و مرز تعیین کنید. با این حال، اگر این کار برای شما دشوار است و نفرتی که در فضای آنلاین مورد آن قرار می‌گیرید به طور قابل توجهی بر رفاه و سلامت روان شما تأثیر می‌گذارد، در جستجوی پشتیبانی حرفه‌ای تردید نکنید.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط