دوشنبه 09 مهر 1403 - 14:01

کد خبر 646733

دوشنبه 09 مهر 1403 - 09:29:17


سالانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب در اردبیل هدر می‌رود!


ایرنا/ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: فرسودگی شبکه، مصرف بی‌رویه و اسراف در بخش آب شرب و کشاورزی باعث هدررفت آب سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب در اردبیل می‌شود.

علی حیدری اناری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود تا افق ۱۴۲۵ استان اردبیل با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری آب مواجه باشد که تأمین آب نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌هاست.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به افت شدید منابع آب زیرزمینی در سطح استان، ادامه داد: افت شدید منابع آب زیرزمینی در سالیان اخیر بر کیفیت خاک منطقه نیز تاثیر منفی گذاشته و تداوم استفاده غیر اصولی از منابع آب همه ساله به این موضوع دامن می‌زند.
حیدری اناری ارتقای تصفیه‌خانه یامچی به سیستم حذف آلاینده‌ها، اتمام حوزه آبرسانی داخل شهر اردبیل، اتمام خط دوم برج آبگیر به تصفیه‌خانه، اتمام مطالعات انتقال آب از حوضه سفیدرود و تکمیل آبگیر سد یامچی را از جمله اقدامات شرکت آب منطقه‌ای اردبیل برای تأمین آب سالم و بهداشتی در استان ذکر کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزود: در حال حاضر در پشت سد یامچی که تأمین‌کننده آب مصرفی و شرب اردبیل است تنها 7 میلیون مترمکعب آب برای مصرف وجود دارد که تا ۲ ماه دیگر به پایان می‌رسد.
وی گفت: شرکت آب منطقه‌ای اردبیل وظیفه تأمین، تخصیص و حفاظت از منابع استان در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات را بر عهده دارد و حفاظت از منبع آب از لحاظ کمی و کیفی از اولویت‌های این شرکت است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل همچنین میزان بارندگی در سال آبی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را مطلوب دانست و بیان کرد: میزان بارش در این استان نسبت به سال آبی گذشته ۴۶ درصد و نسبت به بلندمدت هم ۱۶ درصد افزایش داشته است.
وی اضافه کرد: با این حال خشکسالی‌های مستمر سال‌های گذشته و افزایش مصرف آب در بخش‌های مختلف تعادل بین تولید و مصرف آب را بر هم زده و تا این روند متوقف نشود بارش‌های مقطعی گره‌گشای مشکلات آب استان نخواهد بود.
حیدری اناری افزود: ظرفیت آب زیرزمینی دشت اردبیل حدود 3 میلیارد متر مکعب است که مصرف زیاد و اضافه برداشت‌ها در سال‌های اخیر موجب افت ۱۳ متری آبخوان شده و همین امر سبب پایین آمدن کیفیت آب و خاک و شور شدن آب شده است.
وی خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از هدررفت آب و مصرف بی‌رویه آب مقوله آموزش، ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب و همچنین رعایت الگوی کشت جزو اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای اردبیل است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه آب محور توسعه استان است، ادامه داد: از مجموع آب‌های سطحی و زیرزمینی استان حدود ۹۳ درصد در بخش کشاورزی، سه درصد در بخش آب شرب و چهار درصد هم در بخش صنعت مصرف می‌شود و اگر بتوانیم تنها یک درصد صرفه‌جویی در مصرف آب استان داشته باشیم می‌توانیم آب مصرفی حوزه صنعت را به طور کامل تامین کنیم.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط