دوشنبه 09 مهر 1403 - 15:03

کد خبر 646852

دوشنبه 09 مهر 1403 - 10:37:34


افزایش ۱۳۷ درصدی صادرات از گمرک جلفا


ایرنا/ مدیر کل گمرک جلفا از افزایش ۱۳۷ درصدی ارزش صادرات ۶ ماهه امسال کالا از این گمرک نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: امسال ارزش صادرات از این گمرک افزون بر ۱۵۵ میلیون دلار است.

ایرج جباری، مدیر کل گمرک جلفا با بیان اینکه در ۶ ماهه سال گذشته ۱۳۵ هزار و ۳۸۱ تن کالا به ارزش ۷۳ میلیون و ۵۷۰ هزار و ۲۰۸ دلار از گمرک جلفا صادر شد، اظهار کرد: صادرات ۶ ماهه نخست امسال ۲۲۵ هزار و ۹۲۲ تن به ارزش ۱۵۵ میلیون و ۸۴ هزار و ۵۵۰ دلار است.
وی ادامه داد: عمده کالاهای صادراتی از گمرک جلفا شامل مشتقات نفتی، سنگ نمای ساختمان، کاشی و سرامیک، تخته و تولیدات پلاستیکی می‌شود.
ارزش واردات از گمرک جلفا ۴۴۲ میلیون و ۱۷ هزار و ۳۱۶ دلار
وی از واردات ۱۴۶ هزار و ۲۶۵ تن کالا به ارزش ۴۴۲ میلیون و ۱۷ هزار و ۳۱۶ دلار از طریق گمرک جلفا در ۶ ماهه امسال خبر داد و گفت: عمده کالاهای وارداتی به گمرک جلفا شامل کشنده‌های مستعمل، مواد اولیه واحدهای تولیدی و ام دی اف خام می‌شود.
جباری ترانزیت خارجی از مبدا جلفا در این مدت ۳۰۳ هزار و ۷۰۷ تن به ارزش ۴۱۸ میلیون و ۹۱۰ هزار و ۷۹ دلار و در ۶ ماهه سال گذشته ۲۹۶ هزار و ۲۳ تن به ارزش ۴۳۰ میلیون و ۹۷۸ هزار و ۸۴۷ دلار بوده است.
وی گفت: ترانزیت خارجی از مبدا جلفا از نظر وزن افزایش سه درصدی داشته است.
وی در خصوص ترانزیت خارجی با مقصد جلفا نیز اظهار کرد: در سال جاری ۴۵۴ هزار و ۳۸ تن کالا به ارزش ۹۳۹ میلیون و ۷۳۱ هزار و ۲۴ دلار کالا به مقصد جلفا ترانزیت شده است که نسبت به ترانزیت ۴۷۱ هزار و ۶۵۶ تن کالا به ارزش ۸۲۷ میلیون و ۶۹۳ هزار و ۷۴۶ دلار کالا در ۶ ماهه سال گذشته از نظر وزن چهار درصد کاهش داشته اما از نظر ارزش ۱۴ درصد افزایش را شاهد بودیم.
مدیر کل گمرک جلفا، درآمد این گمرگ در ۶ ماهه نخست سال جاری را ۲۵ هزار و ۱۹۳ میلیارد و ۵۹۴ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۲۲۶ ریال اعلام کرد و گفت: درآمد گمرک امسال ۱۴ هزار و ۵۸۶ میلیارد و ۹۷۷ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۷۵ ریال بوده که نسبت به سال گذشته افزایش ۷۳ درصدی داشته است.
کشورهای مقصد کالاهای صادراتی از گمرک جلفا، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، عراق، روسیه، گرجستان، افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان بوده است.
وی خاطرنشان کرد: کشورهای مقصد کالاهای صادراتی از گمرک جلفا، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، عراق، روسیه، گرجستان، افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان بوده و کشورهای طرف معامله با این گمرک نیز ترکیه، آلمان، ژاپن، چین، امارات، گرجستان، کره، اسپانیا و اتریش هستند.
گمرک جلفا با سابقه بیش از یک قرن با وسعت ۵۰۰ هکتار از نظر امکانات و داشتن انبارهای بزرگ کالا یکی از بزرگترین گمرکات کشور است.
این گمرک قبل از تاسیس جمهوری های مستقل مشترک المنافع در انتهای مسیر قطار شوروی ـ جلفا قرار گرفته بود و حجم عظیمی از کالاهای ورودی به کشور از طریق راه آهن از این مسیر وارد کشور می شد.
پس از تشکیل جمهوری های مستقل اتحاد جماهیر شوروی این گمرک با جمهوری خود مختار نخجوان هم مرز شده است.
فاصله این گمرک با تبریز مرکز آذربایجان شرقی ۱۳۵ کیلومتر است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط