سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 03:49

کد خبر 647852

سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 11:30:00


فضاسازی‏‌های رسانه‌‏ای تندروهای داخلی همزمان با جنگ روانی اسرائیل


هم میهن/متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

فرهاد فخرآبادی| این گزارش در چهار بخش نگاهی به فضایی دارد که تندروها پس از ترور سیدحسن نصرالله در پیش گرفته‌اند و انگشت اتهام را به سمت مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم، اصلاح‌طلبان، محمدجواد ظریف و دستگاه‌های نظامی برده و آنها را در مسیر ترور نصرالله مقصر قلمداد کرده‌اند.

کافی است تا بهانه‌ای پیدا شود تا فضا را برای به میدان کشیدن کینه‌های سیاسی فراهم دیده و اسب تاخت و تاز سیاسی را زین کرده و بتازند. این‌بار بهانه ترور سیدحسن نصرالله و سایر فرماندهان حزب‌الله لبنان بود تا تندروهای سیاسی در ایران فضا را به سمت‌وسوی دیگری ببرند و تلاش داشته باشند تا نشان دهند علاوه بر اسرائیل، مقصران این ترورها در داخل مرزهای ایران هم حضور دارند و اگر در داخل ایران چنین می‌کردند، امروز در لبنان چنان نمی‌شد.

این گزارش در چهار بخش نگاهی به فضایی دارد که تندروها پس از ترور سیدحسن نصرالله در پیش گرفته‌اند و انگشت اتهام را به سمت مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم، اصلاح‌طلبان، محمدجواد ظریف و دستگاه‌های نظامی برده و آنها را در مسیر ترور نصرالله مقصر قلمداد کرده‌اند تا جایی که سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه را وادار به واکنش کرده و او بگوید: «در فضای مجازی در مورد سپاه و فرماندهان میدانی نیروهای مسلح اطلاعات نادرستی را بیان می‌کنند. مثلاً اگر جواب ترور سردار سلیمانی و ترور هنیه را می‌دادیم این اتفاق نمی‌افتاد یا اگر جواب ندهیم گام بعدی را برمی‌دارند. هیجان برای اقدام است و طراحی اقدام را که انجام می‌دهید باید با در نظر گرفتن عقلانیت، تدبیر و سنجش همه جوانب اقدام به تحلیل صحنه و اجرای عملیات کرد.»

مقصر شما هستید
«مسعود پزشکیان، دولت او، عباس عراقچی و اصلاح‌طلبان مقصر وضعیتی هستند که ایجاد شده است، اسرائیل یک به یک فرماندهان حزب‌الله را ترور کرد تا به سیدحسن نصرالله رسید.» این اتهام در بسیاری از مواضع صورت گرفته توسط تندروها دیده شد و آنها از برخی کلیدواژه‌های استفاده‌شده توسط اعضای کابینه پزشکیان هم استفاده کرده تا در مسیر هدف خود حرکت کنند؛ برای مثال می‌توان به جمله «در تله اسرائیل نمی‌افتیم» که توسط عباس عراقچی بیان شد اشاره کرد. در این مسیر از شاخص‌ترین چهره‌هایی که اظهارنظر کرده‌اند می‌توان به علی‌اکبر رائفی‌پور اشاره کرد.


چهره شاخص اصول‌گرایان که چند ماه می‌شود دبیرکلی جریانی به نامه «جبهه صبح ایران» را برعهده دارد. او با انتشار توئیتی نوشت: «آقای ظریف! مگر وعده برجام‌شان در هنگام صلح محقق شد که وعده آتش‌بس دروغین‌شان در بحبوحه جنگ محقق شود؟ آقای عراقچی! فکر نمی‌کنید ممکن است به خاک و خون کشیده شدن امروز شیعیان در بیروت پاسخ اظهارنظرهای نسنجیده‌تان در بدو ‌ورود به نیویورک باشد؟

آقای پزشکیان! یعنی چه حزب‌الله به تنهایی نمی‌تواند در مقابل رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانانش بایستد؟ مگر قرار است حزب‌الله تنها باشد؟» و یا محمد ایمانی، ستون‌نویس روزنامه کیهان در بخشی از یادداشتش که در کانال تلگرامی این روزنامه منتشر شد، آورده بود: «مدیران ما با این مطالبه امیرمومنان(ع) که تبدیل به راهبرد انقلاب اسلامی شده، برخورد یکسانی نداشته‌اند. برخی نه‌تنها بر دشمن پیشدستی نکرده‌اند، بلکه حتی به هنگام دست‌درازی دشمن هم مدعی بودند که باید همه هزینه‌ها را به جان خرید اما در «تله تنش و جنگ او» نیفتاد! این انگاره، بیشترین خسارات را به کشور زده است.»

اما به غیر از این چهره‌ها، در فضای مجازی هم عده دیگری از این تندروها بودند که در این راستا موضع‌گیری کردند. آنچه در زیر می‌آید، بخشی از توئیت‌هایی است که آنها در این ارتباط زده‌اند:

  محمد محمدی‌تبار: نماینده‌های مجلس یکصدا فریاد مرگ بر اسرائیل سر دادند اما نمایندگان سنا و مجلس صهیونیسم حتی یک بار هم این شعار را ندادند و در عمل فرماندهان ما را به شهادت رساندند. یه جو غیرت در وجود نماینده‌ها می‌بود الان پزشکیان و عراقچی باید راهروهای مجلس رو می‌دویدند که یه وقت برکنار نشوند.

 امین موسوی: پالس مذاکره و گفتگو به دشمن، در حالتی باید فرستاده شود که دشمن این‌چنین مقابلت زانو زده باشد؛ راهبردی که آمریکا و اسرائیل به آن قائل هستند اما سیاست‌خوانده‌های غرب‌زده‌ی عشق آمریکا، آن را تله‌ی تنش می‌نامند. دیپلمات‌ها در همه‌ی کشورها سرباز ژنرال‌های نظامی هستند. بفهم، نفهم.

  محمدحسین چاووشی: آقایون دولت اصلاحات یکی یکی دارن میگن بخاطر وعده‌‌ای که آمریکا داد صبر کردیم و پاسخ ترور هنیه را به تأخیر انداختیم و متاسفانه اشتباه کردیم و دشمن جلوتر اومد... جدی این همه اعتماد به دشمن از کجا میاد؟!

  مهدی کیادربندسری: مجری کانال ۱۳ رژیم: قصد داشتیم ۲ماه قبل سیدحسن نصرالله را ترور کنیم؛ اما گفتیم اول هنیه را ترور کنیم اگر ایران جواب نداد، برویم سراغ سیدحسن نصرالله. بازم منکر خط گرفتن بوقچی‌های اصلاحات از رژیم هستید؟!

 محمدحسن سنگتراش: از دلایل پاسخ ندادن به ترور شهید هنیه وجود دولت برجام‌طلب است که به اجرای اضلاع 2 و 3 برجام اعتقاد دارد و خروجی آن حذف کامل فرماندهان حزب‌الله بود، نفوذی برجام‌طلبان هستند و از لحظه تعامل با آمریکا و شکل گرفتن برجام ما ضعیف و ضعیف‌تر شدیم ان‌شاءالله مردان دفاعی جبران کنند.

  نیما موسوی: این تیم در معاوضه گروگان‌ها در لبنان (دهه ۱۳۷۰) فریب خوردند. در مذاکرات سعدآباد فریب البرادعی را خوردند. (نقل‌قول محمد خاتمی). در برجام فریب تضمین جان‌کری را خوردند. امروز نیز فریب آتش‌بس غزه را بعد از ترور هنیه خوردند.

  اکبر ضربی: لعنت به رئیس‌جمهور ترسوی بزدل خائن پزشکیان که به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی جرأت ندارد دستور حمله را صادر کنه، ابنجاست که میگن فرق می‌کنه چه کسی رئیس‌جمهور باشه. شهید رئیسی بعد از حمله به سفارت ایران تو سوریه رو زدن دستور حمله رو صادر کرد اما این... ترسو می‌ترسه.

  زهرا نیازی: چرا از تاریخ عبرت و تجربه گرفته نمیشه تا زمانی که برخی افراد و رجال سیاسی دل‌خوش باشند به گفت‌و‌گو با آمریکا. کشور عزیز ایران بیشتر دچار تنش می‌شود. ‌ای ملت همیشه هوشیار ایران نذارید دوباره شما رو با گفت‌وگو و برجام دورغین سرکار بذارن.

  حسام دیدار: از اصلاح‌طلبان و وفاقیون درخواست داریم برای ما مشخص کنند حد یقف «تله تنش» دقیقاً کجاست؟ یعنی رژیم حرامزادگان غاصب سگیونیست تا کجا و چند نفر دیگر از فرماندهان و مردم را باید از بین ببرد تا به غیرت نداشته شما بر بخورد و اجازه دفاع از ایران و محور مقاومت بدهید؟

  کیانوش احمدی: برای نجات اسرائیل تنها و تنها یک راه وجود داشت و اون روی قدرت آوردن احمق‌ها (نفوذی‌ها) در ایران بود، ۷۰ درصد راه ترور فرماندهان مقاومت توسط این چهار نفر طی شد: «قالیباف، پزشکیان، عراقچی و ظریف.»

  حسین نداف‌زاده: وقتی عراقچی به صراحت از برجام و موارد دیگر می‌گوید و در نهایت ظریف آن را تکرار می‌کند، قطعاً منطقه را معامله کرده‌اند یک آب هم روش.

  سعید امیری: فقط پزشکیان و ظریف و وزیر خارجه مسئول ترور شهید نصرالله هستند و اینها شرایط ایران را برای تجاوز اسرائیل مهیا خواهند کرد. نظامیان ایران کجا نشسته‌اند که جماعت خائن سرنوشت ایران را دردست گرفته‌اند.

  مهدیه غلامعلی: برادران‌تان، برادران‌مان را می‌کشند؛ سلاح‌هایشان را هم زمین نگذاشتند؛ تا کی و کجا قرار است انقلاب اسلامی از دست قبیله‌ی غرب‌گرایان ضربه بخورد؟

  رضا شیرازی: پزشکیان و ظریف واداده از خدا بی‌خبر چیکار کردین بعدِ ۳۵ سال و این‌همه بحران تو این یک‌ماهه رسیدیم به جایی که نگران جان عزیزمون باشیم تا دیر نشده با استیضاح پزشکیان ورق رو برگردونین.

  رضا محمدی‌قاضی: شهادت شهید رئیسی و  شهید امیرعبداللهیان، روی کار اومدن انگلی مثل ظریف و این دولت نفاق، حتی چرندیات خونده شده توسط‌شون در سازمان ملل، هیچ‌کدوم اتفاقی نیست! چرا مردم نمی‌خوان بفهمن، سرطان اصلاحات دقیقاً همون نیروی نیابتی اسرائیل در بدنه نظامه.

 محمد ولی‌بیگی: جواب التماس پزشکیان، ظریف و عراقچی برای مذاکره و برگشت به برجام! بله وقتی جلوی دشمن ذلت بدی به خودت و از زمین گذاشتن سلاح دم بزنی اینجوری میزارن تو کاسه‌ات!

  سیدجعفر مظفری: خون سیدحسن نصرالله و اسماعیل هنیه به گردن ظریف ملعون و پزشکیان خائن و ۱۶ میلیون ایرانی دیگه هست.

 مهدی فراوانی‌ساران: اتفاقاً کاملاً دانسته داره ماموریتش رو کامل می‌کنه که اون هم احتمالاً زبانم لال با فروختن رهبری کامل میشه، تا بیشتر خسارت نخوردیم باید استیضاح پزشکیان رو مطالبه کنیم اما این از مجلس همسو با دولت نفاق بعیده.

 محمدرضا صدیقی: منم به درایت و شجاعت فرماندهان سپاه و ارتش ایمان دارم ولی به سرطان اصلاحات به چشم مزدوران آمریکا نگاه میکنم. سی سال تجربه سیاسی بنده اینو میگه. برخی اوقات خبرها محرمانه هم به ما می‌رسه از دوستان. نه اینکه وصل باشم نه یه آدم عادیم، ولی از آدم ثقه مطمئن...

  ابوالفضل عمران‌زاده: اسرائیل از صبح تا الان یمن، سوریه، لبنان و فلسطین را هدف قرار داده و هواپیماهای ایرانی را تهدید به هدف قرار دادن کرده است. یک سری نجاست منتظر اقدام جامعه جهانی هستند.

  محسن جعفری: به‌دنبال اسرائیل و آمریکا و انگلیس و صهیونیست‌ها و... نباشید، دشمنان اصلی ایران‌زمین مسعود و محمدجواد و عراقچی و روحانی و خاتمی و بقیه اصلاح‌طلبان وطن‌فروش هستند. فقط روزی رنگ آرامش و خوشبختی را خواهیم دید که ریشه اینها بسوزد.

  مسعود رحیمی: اگر قرار است اتفاقات تلخ دوران روحانی تکرار شود و دولت چوب لای چرخ میدان بگذارد همین امروز پروژه عدم کفایت سیاسی را استارت بزنید. نگران هم نباشید بنی‌صدر در شرایط بدتر عزل شد.

  یاسین خرمی: جرأت یافتن آمریکا و اسرائیل در حوادثی نظیر ترور سردار دلها، اسماعیل هنیه و سیدحسن نصرالله و حمله به لبنان تا حدود زیادی ریشه در دولت‌هایی با سیاستمداران واداده خائن و یا ساده‌لوح غربگدا در ایران دارد. جواد ظریف به خوبی پرده از این حقیقت بر می‌دارد.

  سجاد کشانی: به‌جای شعار دادن پزشکیان و ظریف و هر کسی که مانع پاسخ ایران به ترور هنیه شده بکشونید به مجلس و بعد هم قوه قضائیه و دادگاهی کنید. از رهبر انقلاب تا فرماندهان هر روز وعده پاسخ دادند و این دار و دسته خائن برجامی باز اومدن تا کشور رو چند سال قفل کنند و به کشور ضربه بزنند. قوه قضائیه که خوابه.

  حمید طاهری: وسط جنگ دنبال صلح و مذاکره بودیم! پالس ضعف دولت ایران دلیل اصلی این شکست‌های بزرگه! باقیش تعارفه! اولویت دولت خائن پزشکیان جنگ‌گریزی و صلح‌طلبی با گرگ وحشی‌ است! اگر ایران اعلام جنگ نکند دیگر نمی‌تواند سر بلند کند. این روز، روز شرم ماست.

  خدیجه رجبی: پزشکیان، ابوموسی اشعری در زمان ماست با سازش‌کاری در آمریکا و اطمینان دادن از اینکه ایران عکس‌العملی نشان نخواهد داد زمینه شهادت و ذبح حسین زمان را فراهم کرد. با این اقدام هرگز عاقبت بخیر نخواهد شد و با مفتضح‌ترین صورت به پایان خود و اصلاحات نزدیک می‌شود.

ظریف؛ هدف همیشگی
در کنار دولت مسعود پزشکیان، اصلاح‌طلبان و سیدعباس عراقچی، پس از ترور سیدحسن نصرالله سیبل حمله‌ تندروها به یک سمت دیگر هم روانه شد. طبق معمول این چند وقت محمدجواد ظریف را به عنوان نقطه‌ای برای حمله در نظر گرفته و بر علیه او موضع‌گیری کردند و درخواست عزل او را داشتند. در این مسیر توئیت‌های زیر را می‌توان به عنوان نمونه مورد اشاره قرار داد:

  سیدعلیرضا واعظ موسوی: گویا جناب ظریف چند روز قبل گفتن: پس از ترور شهید هنیه، جامعه جهانی از ما خواست که به منظور پایان دادن به جنگ غزه خویشتن‌داری کنیم، اما وعده توافق آتش‌بس هرگز محقق نشد. من میگم: ان‌شاالله بشینیم با امضای کَری با هم عملی بشه! خدا را چه دیدید، شاید عهدنامه فینکنشتاین هم عملی شد.

  سعید مهربان: در قطعنامه ۵۹۸ ظریف و همفکرانش جام زهر رو به امام خمینی نوشاندن! همون جریان امروز سعی داره فتوای ولایت فقیه در قبال کمک به حزب‌الله رو نادیده بگیره اما این‌بار نخواهیم گذاشت...

  علی بیطرفان: واقعاً این روزها سوالی ذهنم رو مشغول کرده اگر اسرائیل یک جاسوس در بالاترین سطح در ایران داشت آیا اون جاسوس می‌تونست ضرباتی محکم‌تر از ضرباتی که ظریف به مقاومت زد رو بزنه؟

  مهدی کیادربندسری: من آقای پزشکیان رو خیلی خوب و از سال‌ها قبل می‌شناسم با تمام مواضع غلط ایشون اصلاً کسی نیست که روی حرف مستقیم رهبری حرف بزند؛ این ظریف هست که نمی‌گذارد رئیس شورای عالی امنیت ملی اقدامی کند چراکه فیلش یاد هندوستان کرده تا طرح برجام منطقه‌ای را هم تو پاچه‌ی کشور کند.

  عطا بهرامی: سیاست خارجی دولت چهاردهم مرده متولد شد و ارسال پیام‌ عدم واکنش یک‌سویه ازطرف ظریف و... به ترورهای مشکوک فرماندهان حزب‌الله انجامید. این سیاست خارجی ازپیش‌باخته؛ مانند دولت‌های خاتمی و روحانی امنیت ملی را با خطر وجودی مواجه کرده است. ایران ابزار کارآموزی سوررئالیسم ظریف نیست.

  محمد گودرزی‌زاده: ظریف کذاب است، همانطورکه برای خوراندن برجام به ملت دروغ گفت؛ حالا هم در پس پرده تمام تلاشش را برای کُند کردن تیغ انتقام ایران می‌کند؛ در نهایت مثل برجام، گردن رهبری می‌اندازد تا خسارت محض دیگری رقم بزند و برخی ساده‌لوحان را بفریبد!

  محمد براهینی: ‌ای‌خائن رفتی آمریکا مشاوره دادی به این مسعود. حزب‌الله ضعیفه ما سلاح زمین می‌ذاریم، ما مذاکره، دیدی چی شد؟ حالا هم انداختی گردن رهبری. چند سال بعد هم میای توی مجلس میگی اشتباه کردم ولی تو همین میدان فلسطین دارت می‌زنیم.

  حجت احسان‌بخش: هرجای دنیا بود ظریف رو تا حالا به جرم ضربه به منافع کشور، اعدام کرده بودند ولی اینجا بهش مسئولیت بیشتر میدن...

  آرزو فهیمی: از همین تریبون اعلام می‌کنم ظریف نماینده‌ی ما مردم ایران نیست. جناب آقای رئیس‌جمهور، اگه می‌خوای ما مردم پشتیبان شما بمونیم راه‌تون رو از آدمای وطن‌فروش و غربگدا جدا کنید.

  مهدی محمدی: آقای ظریف بودنت تو این وضعیت قوت قلبیه برای اسرائیل‌دوستان خائن، لعنت بر تو که هستی.

  نرگس والی‌زاده: چرا می‌گفتیم نه به دیپلماسی التماسی با ظریف؟! در ابتدای شروع حصر یمن، ایران اعلام‌ کرد در حال ورود به یمن برای کمک و شکست حصر این کشور است. جان کری زنگ زد به ظریف و گفت ۲۴ ساعت مهلت بدید من جمعش می‌کنم، ۲۴ساعت شد ۱۰ سال حصر یمن!

  حسین رادنیا: ظریف برای پزشکیان عمروعاص است با افکاری پلید و خودخواهانه اما برای نظام ابواشعری بوده و هست. اگر نگوئیم خائن اما نادان....که مملکت و محور مقاومت را بااین افکار پلید به لبه پرتگاه برده‌ است..امیدوارم آقای پزشکیان از خواب غفلت بیدار شود... وضعیت دور و برش را درست کند... انشاالله.

چرا حمله نکردید؟ چرا حمله نمی‌کنید؟
اما به غیر از اصلاح‌طلبان، دولت مسعود پزشکیان و محمدجواد ظریف، برخی از تندروها در فضای مجازی یک سیبل دیگر را هم برای انتقادات خود انتخاب کرده بودند. آنها سیستم نظامی کشور را هم در این مسیر مقصر دانسته و معتقد هستند عدم پاسخ به اسرائیل پس از ترور اسماعیل هنیه باعث شده است تا این وضعیت رقم زده شود.

یکی از مهم‌ترین چهره‌هایی که در این زمینه اظهارنظر کرده بود، علی علیزاده است. تحلیل‌گر اصول‌گرای ساکن اروپا که برای مردم چهره‌ای آشنا به شمار می‌رود. او در لحظاتی که هنوز قطعی بودن ترور سیدحسن نصرالله اعلام نشده بود، در توئیتر نوشت: «لحظات پراضطرابی را می‌گذرانیم‌. شاید فردا این موقع ویدئوی سیدحسن منتشر شده و کذب بودن این شایعات اثبات شده باشد. امیدوارم. اما امیدوارترم که اضطراب این لحظات که فقدان شخصیت کلیدی محور مقاومت را قابل تصور کرد، زنگ بیدارباشی برای فرماندهان نظامی ایران بوده باشد و آنها را به بازبینی سیاست صبر استراتژیکی که پس از ترور هنیه اتخاذ کردند وادار کند.»

به غیر از علیزاده، در این مسیر به برخی دیگر از اظهارات نیز می‌توان اشاره کرد:

  علی بیطرفان: 36 ساعت از فرمان جهاد رهبر انقلاب گذشته، مسئولین دولتی، نظامی، مجلس شورای اسلامی و... چه اقداماتی در راستای اجرای دستور انجام دادند؟ بر همه‌ی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند.

  م.طالبی.دارستانی: دقیقاً داریم چه غلطی می‌کنیم؟! دو ماه پیش حضرت آقا دستور خونخواهی دادند... اجرای دستور را مطالبه کردیم؛ گفتند: باید زیرساخت‌های یک حمله همه‌جانبه را آماده کنیم... ارتش و سپاه با هم گفتیم: نیروهای مسلح تا الان چه کار می‌کردند که حالا تازه می‌خواهند زیرساخت آماده کنند؟!مهمتر از ایجاد زیرساخت‌های حمله دفاعی، مگر کار مهم دیگری هم داشتند؟ گفتند: عجول نباشید! گفتیم: صبوریم! اما تجربه نشان داده برخی دعوت به صبر می‌کنند تا مطالبه فروکش کند.

  حمزه شکریان: پیام رهبری در حالی صادر شده بود که قطعاً ایشان از شهادت سیدحسن نصرالله باخبر بودند. اما این‌بار مسئولین مخاطب قرار نگرفته‌اند. خبری از دستور انتقام به نظامیان نیست و ایشان دست کمک به سوی مردم دراز کرده‌اند. شما هم ندای: «یا اشباه الرجال و لارجال» رهبری را می‌شنوید؟

مطهری بهانه شد
در همان زمانی که فضای کشور درگیر ماجرای ترور بود، علی مطهری توئیتی در نقد عملکرد ایران پس از ترور اسماعیل هنیه منتشر کرد؛ توئیتی که پس از انتشار، بهانه‌ای به‌دست برخی از اصول‌گرایان داد تا نظرات را خطاب به مطهری بگویند که سمت و سوی آن رقبای سیاسی بود. علی مطهری در توئیت خود نوشته بود: «تعلل ایران در پاسخ به ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران در حالی که دنیا منتظر پاسخ ایران بود، باعث شد رژیم صهیونی جرأت پیدا کند که سیدحسن نصرالله را هم ترور کند. ما فریب آمریکا را خوردیم که پی در پی پیام فرستاد که نزنید هفته دیگر آتش‌بس را برقرار می‌کنیم. الامور مرهونة باوقاتها».

پس از انتشار این توئیت، نظرات جالب توجهی از سوی برخی اصول‌گرایانی که در فضای مجازی شاخص هستند، داده شد. علی‌اکبر رائفی‌پور، در واکنش به این توئیت نوشت: «حالا فهمیدید چرا حرفِ ولی جامعه بر روی زمین ماند؟ مگر ایشان نفرموده بودند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام (ترور شهید هنیه)زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم و مگر نه اینکه دوباره فرمود: اگر در مقابل دشمنِ مهاجم عقب‌نشینیِ غیرتاکتیکی کردید، مورد غضب الهی قرار می‌گیرید چه کسانی با اعتماد به آمریکا و وعده‌های دروغینش در انجام امر ولی جامعه تعلل کردند؟ خدا می‌داند که جگرمان خون است؛ به‌خدا اگر جان تمام صهیونیست‌ها به اندازه یک تار موی سیدحسن نصرالله  می‌ارزید غضب الهی از این بدتر؟ ما یکی از اولیاء الهی را از دست دادیم.»

علاوه بر رائفی‌پور، یک چهره سیاسی و نماینده مجلس نیز وارد ماجرا شد. امیرحسین ثابتی یکی از نزدیکان سعید جلیلی نیز در توئیتی نوشت: «ضمن تشکر از موضع خوب آقای مطهری، از ایشان می‌خواهم تا دقیقاً اعلام کنند چه کسی فریب آمریکا را خورد و با سرپیچی از دستور رهبر معظم انقلاب و متوقف کردن عملیات انتقام شهید هنیه، باعث ترور سیدحسن نصرالله شد؟ چرا تاوان ساده‌لوحی عده‌ای خاص را باید ۸۰ میلیون ایرانی و جبهه مقاومت بدهد؟»

اما به غیر از این دو نفر، چندصد کامنت دیگر زیر این توئیت قرار داده شد، تعدادی از سایبری‌ها که نام و نشان غیرواقعی دارند فضا را برای فحاشی به محمدجواد ظریف فراهم دیدند و عده‌‌ای دیگر که نام و نشان مشخص داشتند، همان مسیر علی‌اکبر رائفی‌پور را مورد استفاده قرار دادند که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود:

  علی اکبر خدادادی: شما و دوستان‌تان فریب خوردین. خودت رو با ما جمع نبند. از لحظه ترور مهمان هنیه تا دیشب هر ساعت اخبار را کنترل می‌کردم، تا وعده صادق ۲ را شاهد باشم. ولی... دستمان در این دنیا بسته است. آقای مطهری شما و هم‌فکران‌تان را در پل صراط ملاقات خواهیم کرد.

  سعید سعیدی: مسعود پزشکیان در همین مدت کم ریاست‌جمهوری با مشاوره‌های غلط ظریف به اندازه‌ی 8 سالِ روحانی خسارت به بار آورد.

  زینب آزادی: از بارزترین صفات سرطان اصلاحات غربزده فریب خوردن است! جناب مطهری واضح‌تر بگویید چه کسانی مجدداً فریب آمریکا را خوردند و مسبب ریخته شدن خون سید المقاومه شدند!

  محمد حسینیان: حتی اینکه می‌گویند فریب خوردیم هم به قصد فریب ماست؛ مگر روزی بود که از شدت حملات‌شان کاسته شود؟ مگر روزی آمد که فرماندهی ترور نشود؟!

  محمدحسین رجبی: می‌گن فریب خوردیم که بهشون مهلت داده شود تا بیشتر فریب بخورند. نمایندگان مجلس هنوز بیدار نشدند؟!

  سجاد خادم: فریب خوردیم؟ همین؟! غلط کردید برای بار هزارم فریب خوردید، بی‌شرف‌ها... این‌بار فریب خوردن شما باعث شد سگ هار منطقه جسارت و مجال سلاخی بیشتر پیدا کنه و سیدحسن رو از ما بگیره! مرد اگه بودید باید از خجالت آب می‌شدید شماها رو باید بابت اعتماد احمقانه‌تون به اجنبی دادگاهی کرد.

  لیلی فتاحی: وقتی با یک نفر معامله می‌کنی و طرف بد‌حساب و دروغگو از آب در میاد و دبه می‌کنه برای بار دوم پیشش نمیری برای معامله. این اتفاق اسمش هر چی باشه فریب نیست!

  پوریا فاضل: سرنوشت ۸۵ میلیون ایرانی در گرو فریب‌خوردن‌های آقایان؟ فریب یک بار دو بار! وقتی مدام تَکرار بشه دیگه ساده‌لوحی نیست، پروژه است...

بهانه فراهم می‌شود
آنچه در این گزارش آمد نمونه‌هایی از فضاسازی است که برخی از تندروها پس از ترور سیدحسن نصرالله در پیش گرفته‌اند؛ به عبارتی آنها در راستای همان تئوری معروف «هدف وسیله را توجیه می‌کند»، فقط به دنبال بهانه‌ای هستند تا هر کسی که برخلاف آنها نظر سیاسی دارد را تخریب کرده و آنها را مقصر همه چیز جلوه دهند. البته نباید این نکته را هم دور از نظر داشت و به آن اشاره نکرد که در فضایی که تندروها ایجاد کرده‌اند، عده دیگری از اصول‌گرایان مقابل آنها ظاهر شده و مسیر مورد استفاده این طیف را مورد نکوهش قرار دادند.

اما به‌رغم تمام این نکوهش‌ها، راه تندروها ادامه دارد و آنها هر چیزی را بهانه می‌کنند تا به رقیب سیاسی حمله کرده و او را تخطئه کنند و در این مسیر راهی تکراری را می‌روند. چهره‌های شاخص‌شان حرفی را مطرح کرده و اکانت‌های فیک سعی می‌کنند با تکرار هشتگ‌هایی، در فضای مجازی شروع به فضاسازی در راستای سیاست‌های کلان‌شان کنند.

برای مثال از ساعت‌های پس از اعلام احتمال ترور سیدحسن نصرالله اکانت‌های بی‌نام و نشان‌شان هشتگ «تله اصلاحات» را مورد استفاده قرار داده و در کنار هشتگ‌های ساخته خودشان مانند «سرطان اصلاحات، استیضاح پزشکیان و عزل ظریف» سعی می‌کنند با ترند کردن این هشتگ‌ها، فضای مجازی را به محل دعواهای سیاسی و فشار به دولت تبدیل کند؛ مسئله‌ای که در بحبوحه مشکلات خارجی و داخلی و در شرایطی که نیاز به آرامش برای رسیدن به تصمیمی عاقلانه و مدبرانه و منطبق با منافع ملی و رویکرد بین‌المللی جمهوری اسلامی درباره حمایت از مقاومت داریم، سمی است که اگر نگوییم مهلک است، قطعاً ما را به سمت بهبود هم سوق نمی‌دهد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط