سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 13:11

کد خبر 647928

سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 08:23:28


معمای زلزله در خراسان‌شمالی؛ کدام منطقه شاهد بیشترین زمین‌لرزه بوده است؟


ایرنا/ کارشناس مسئول شبکه لرزه نگاری خراسان شمالی در خصوص امار زلزله در ۶ ماهه نخست امسال گفت که ۲۸۰ رخداد زلزله در این مدت در استان ثبت شد و شهرستان فاروج با ۳۱ رخداد شامل بیشترین رخداد زمین لرزه بوده است.

احمد خسروی، کارشناس مسئول شبکه لرزه نگاری خراسان شمالی با بیان اینکه رخداد زلزله خراسان شمالی در همسنجی با سال گذشته ۲ برابر افزایش یافته است، اظهار کرد: نیمه نخست پارسال ۱۲۶ مورد زلزله در استان ثبت شد که جنوب غربی استان بیشترین زمین لرزه‌ها را به خود دید.

وی خاطرنشان کرد: ۲۲۱ مورد از ۲۸۰ رخداد زلزله ثبت شده استان در در نیمه نخست امسال با بزرگای ۲ درجه در مقیاس امواج درونی زمین، ریشتر ثبت شد.

کارشناس مسئول شبکه لرزه نگاری خراسان شمالی تصریح کرد: ۵۳ رخداد زمین لرزه در این مدت با بزرگای ۲ تا سه ریشتر و ۶ رخداد زمین لرزه با بزرگای سه تا ۴.۲ ریشتر گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: بزرگتری رخداد زلزله در نیمه اول امسال ۴.۲ ریشتر در منطقه تیتکانلو و مناطق همجوار ثبت و بیشترین رخداد زلزله در این مدت در شهرستان جاجرم و منطقه حصارگرمخان هر کدام با ۳۳ مورد گزارش شد.

خسروی اظهار کرد: در این مدت در فاروج ۳۱ مورد رخداد، تیتکانلو ۲۶ رخداد، اسفراین ۲۶، بجنورد ۲۲ و در راز و جرگلان ۲۲ رخداد زلزله ثبت شد.

وی با اشاره به ثبت ۱۲۶ مورد زلزله در استان در نیمه نخست پارسال اظهار کرد: نیمه نخست پارسال ۵۳ مورد زلزله با بزرگای بین ۲ تا سه ریشتر و هشت مورد با بزرگای بین سه تا چهار ریشتر در استان ثبت شد و ۶۵ مورد از زمین لرزه ها با بزرگای کمتر از ۲ ریشتر بود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط