سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 23:00

کد خبر 648864

سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 19:05:18


مرمت حمام وکیل شیراز آغاز شد


ایرنا/ مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: مرمت حمام وکیل شیراز با اعتبار ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال آغاز شد.

محمد ثابت‌اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی فارس اعلام کرد: مرمت و تزئینات وابسته به معماری بخش‌های موردنیاز و مرمت آهک‌بری بدنه بخش سربینه حمام ازجمله اقداماتی است که در قالب پرونده مرمتی این بنای ملی انجام می‌شود.
وی افزود: حمام تاریخی وکیل که به موزه گرمابه تبدیل‌شده است یکی از جاذبه‌های تأثیرگذار و مهم گردشگری استان است که همواره مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی بوده است.
ثابت‌اقلیدی ادامه داد: صرف نظر از قدمت و اصالت بنا که به دوره زندیه برمی‌گردد و به دستور کریمخان زند ساخته‌شده، این حمام امروز با کاربری موزه بخشی از آداب‌ورسوم مردم این سرزمین را روایت می‌کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: به باور فعالان و کارشناسان میراث فرهنگی، حمام وکیل ، حمام وکیل شیراز یکی از شاهکارهای معماری دوره زندیه است؛ بنایی که دارای ستون‌های یکپارچه سنگی و مقرنس‌های گچی با عمق کم عمق و آهک‌بری‌ها و گچ‌بری‌های متفاوت و زیبایی است که داستان اساطیری معراج پیامبر (ص)، داستان شیرین و فرهاد و بیژن و منیژه را روایت می‌کند.
وی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های این حمام تاریخی، وجود گاو چاه در ضلع غربی بناست که آب‌رسانی به حمام را انجام می‌داده است.
ثابت اقلیدی یادآور شد: حمام وکیل در سال ۱۳۵۱ به شماره ۹۱۷ در فهرست ملی به ثبت رسیده و امروز با تبدیل به موزه گرمابه و جانمایی مجسمه‌های مومی، آداب‌ورسوم مردم شیراز به نمایش گذاشته‌شده است.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط