چهارشنبه 11 مهر 1403 - 09:51

کد خبر 649158

چهارشنبه 11 مهر 1403 - 10:05:00


پاسخ تهران، لرزش تل‌آویو


شرق/متن پیش رو در شرق منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

‌عبدالرحمن فتح‌الهی| سرانجام پس از اظهارنظرهای متفاوت در محافل سیاسی و رسانه‌ای درباره نحوه واکنش تهران در مقابل سلسله‌ترورهای اسرائیل، حدود ساعت 20 شامگاه سه‌شنبه، ایران برای دومین‌بار از خاک خود و به شکل مستقیم، اراضی اشغالی را هدف قرار داد. در بیانیه رسمی سپاه عنوان شد که این حملات موشکی در چارچوب عملیات «وعده صادق 2» و با رمز مبارک یا رسول‌الله به اهداف امنیتی و اطلاعاتی در اسرائیل انجام شده است. آن‌طور که گزارش‌ها حکایت دارند این حمله با موشک‌های بالستیک و با رعایت اصل غافلگیری صورت گرفت. هرچند از ساعت‌ها قبل کاخ سفید نسبت به حملات موشکی احتمالی ایران اطلاع‌رسانی کرده بود و تل‌آویو را در جریان گذاشته بود. رویترز به نقل از یک مقام ایرانی ادعا کرد که ایران در فاصله کوتاهی پیش از آغاز عملیات، به آمریکا از طریق کانال‌های دیپلماتیک هشدار داده بود. طبق گفته العالم حدود 400 موشک توسط سپاه پاسداران به اهدافی در تل‌آویو شلیک شد. شبکه 12 تلویزیون اسرائیل همین عدد را تکرار کرد و نوشت: «400 موشک از ایران به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شده است». لحظاتی بعد همین شبکه 12 اسرائیل نوشت «ایران با 181 موشک بالستیک، حمله بی‌سابقه‌ای را به سرزمین‌های اشغالی ترتیب داد». البته دیگر رسانه‌های اسرائیلی از شلیک بیش از 100 موشک از ایران به سوی مرکز و جنوب اسرائیل خبر دادند. دیگر منابع عبری می‌گویند بیش از 200 موشک طی نیم ساعت از سوی ایران به اسرائیل شلیک شده است. تصاویر آسمان تل‌آویو و برخی دیگر از شهرهای اسرائیل بعد از حمله ایران، نشان‌دهنده آن است که حجم گسترده‌ای از موشک‌ها روانه سرزمین‌های اشغالی شد. تصاویر، موارد بسیاری را ضبط کرد که موشک‌ها به اهدافی اصابت کرده‌اند و سیستم پدافند هوایی اسرائیل ناتوان از هدف قراردادن آنها بوده است. 
 
خبرنگار نظامی کانال 13 اسرائیل اعلام کرد «ایران موشک‌های خود را به سمت پایگاه‌های نظامی شلیک کرد و غیرنظامیان را هدف قرار نداد.» فارس نوشت «یک منبع آگاه خبر داده بیش از ۸۰ درصد موشک‌ها در موج اول به اهداف مورد نظر اصابت کرد».

شبکه تلویزیونی النجبا عراق هم اعلام کرد که «در حمله موشکی ایران مقر موساد به‌طور کامل ویران شد» که البته این خبر تاکنون، نه تأیید شد و نه تکذیب. روزنامه یدیعوت آحارونوت هم نوشت «ایران با موشک‌های خود پایگاه نواتیم در جنوب سرزمین‌های اشغالی را هدف گرفته است». ایران در عملیات «وعده صادق» هم این پایگاه را که در صحرای نقب واقع است هدف قرار داده بود. بااین‌حال دنیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل پس از این حمله اعتراف کرد موشک‌های ایرانی به مناطقی در مرکز و جنوب سرزمین‌های اشغالی برخورد کرده است». او گفت «در این مرحله ما در حال ارزیابی حمله هستیم اما از تعداد تلفات اطلاعی نداریم».

البته تا لحظه تنظیم این گزارش هم هنوز آمار دقیقی از میزان خسارات، تعداد کشته‌ها و زخمی‌های احتمالی و اهداف این حمله موشکی منتشر نشده است. با این حال تاکنون ده‌ها اصابت در تصاویر حملات دیده شد. برخلاف اخبار منتشرشده در رسانه‌های اسرائیلی، سی‌ان‌ان تصرح کرد «ایران هیچ هدف غیرنظامی‌ای در اسرائیل نداشته و هدف آن فقط مقرهای نظامی و مقرهای شاباک و موساد بوده است». رسانه عبری دومین حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی با موشک‌های بالستیک را بی‌سابقه توصیف کردند. المیادین نوشته رسانه‌های عبری از برخورد موشک‌هایی به شمال تل‌آویو خبر می‌دهند. این رسانه همچنین به نقل از منابع عبری از توقف حرکت هواپیماها در فرودگاه بن‌گوریون خبر داد. دیگر رسانه‌های اسرائیلی گزارش کردند که تل‌آویو حریم فلسطین اشغالی را بست و هواپیماها به سایر فرودگاه‌ها در خارج از فلسطین هدایت شدند. طبق خبرها، اردن و عراق نیز حریم هوایی خود را بستند. لازم به ذکر است که دقایقی پیش از حمله موشکی ایران، رسانه‌های عبری گزارش دادند که در عملیات استشهادی در ایستگاه قطار تل‌آویو دست‌کم 8 شهرک‌نشین کشته شدند. به گفته رسانه‌های اسرائیلی، این تیراندازی در خیابان القدس در تل‌آویو رخ داد و عاملان تیراندازی دو جوان بودند که با مسلسل تیراندازی کردند. کانال 12 تلویزیون اسرائیل در خبری از شهادت دو مجری این عملیات خبر داد.

بیانیه سپاه و نمایندگی ایران در سازمان ملل
دقایقی بعد از حملات موشکی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اطلاعیه صادر کرد. در این اطلاعیه آمده که «امت بزرگ اسلامی، ملت شریف و شهید رور ایران، لحظاتی قبل و پس از یک دوره خویشتن‌داری در برابر نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در ترور مجاهد شهید، دکتر اسماعیل هنیه توسط رژیم صهیونیستی و برابر حق کشور در دفاع مشروع از خود برابر منشور ملل متحد و تشدید شرارت‌های رژیم با حمایت آمریکا در قتل عام لبنان و غزه و به شهادت‌رساندن مجاهد کبیر، رهبر محور مقاومت و دبیر کل سرافراز حزب‌الله، سید حسن نصرالله و شهادت فرمانده رشید و مستشار عالی سپاه پاسداران در لبنان، سرلشکر پاسدار سیدعباس نیلفروشان، نیروی هوافضای سپاه با پرتاب ده‌ها موشک بالستیک اهداف مهم نظامی امنیتی را در قلب سرزمین‌های اشغالی مورد هدف قرارداد که جزئیات آن متعاقبا به استحضار خواهد رسید». در ادامه اطلاعیه تأکید شد «خاطرنشان می‌سازد این عملیات با تصویب شورای عالی امنیت ملی و ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح و حمایت و پشتیبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع صورت گرفته است. اخطار داده می‌شود چنانچه رژیم صهیونیستی به این عملیات که منطبق بر حقوق قانونی کشور و قوانین بین‌المللی است واکنش نظامی نشان دهد با حملات کوبنده و ویرانگر بعدی مواجه خواهد شد».

همچنین سپاه در دومین اطلاعیه خود به جزئیات بیشتری از این حمله اشاره کرده که در این اطلاعیه آمده است:‌ امت اسلامی جبهه بزرگ مقاومت و ملت شریف ایران اسلامی، ‌پیرو اطلاعیه قبلی، فرزندان شما در سپاه پاسدان انقلاب اسلامی طبق وعده‌هایی که مسئولان جمهوری اسلامی و فرماندهان نظامی داده بودند، با کمک سایر نیروهای مسلح طی عملیات وعده صادق ۲ با رمز یا رسول الله (ص) مراکز راهبردی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با موشک‌های ساخت فرزندان ایران اسلامی مورد هدف قرار دادند.

‌در این عملیات برخی از پایگاه‌های هوایی و راداری، مراکز توطئه و طراحی ترور علیه رهبران مقاومت به‌خصوص شهید دکتر اسماعیل هنیه و رهبر حزب‌الله لبنان شهید حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله و فرماندهان نظامی حزب‌الله، مقاومت اسلامی فلسطین و فرماندهان سپاه پاسداران مورد اصابت قرار گرفتند.
 
‌علی‌رغم اینکه این منطقه با پیشرفته‌ترین و پرحجم‌ترین سامانه‌های پدافندی محافظت می‌شد، ۹۰ درصد شلیک‌ها با موفقیت به اهداف اصابت کرده و رژیم صهیونیستی از تسلط اطلاعاتی و عملیاتی جمهوری اسلامی به وحشت افتاده است. ‌این عملیات در چهارچوب حق دفاع مشروع و براساس قوانین بین‌المللی انجام گرفته و هرگونه حماقت دشمن به‌صورت ویرانگر و پشیمان‌کننده پاسخ داده خواهد شد.

‌‌هم‌زمان نمایندگی ایران در سازمان ملل درباره حمله موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی، بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد «پاسخ‌ حقوقی، منطقی و مشروع ایران به اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در هدف قراردادن اتباع و منافع ایران و تعرض به حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت». نمایندگی ایران هشدار داد: در صورت واکنش رژیم صهیونیستی و شرارت جدید، پاسخ‌ بعدی و ویران‌کننده به دنبال خواهد داشت. نمایندگی ایران در سازمان ملل به کشورهای منطقه و حامیان صهیونیست‌ها هشدار داد که «حساب خود را از این رژیم جدا کنند».

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین عملیات شلیک موشک توسط ایران به سوی سرزمین‌های اشغالی را که در پاسخ به حمله صهیونیست‌ها علیه دو ملت فلسطین و لبنانی بوده، تبریک گفت. محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن هم در توییتی نوشت: «بازدارندگی دشمن صهیونیستی و مقابله با آن تنها راه مهار این رژیم و جلوگیری از ادامه جنایات آن علیه مردم فلسطین و لبنان و منطقه است». وی عملیات ایران را که به اهداف نظامی دشمن در داخل فلسطین اشغالی حمله کرد، تبریک گفت و به مردم ایران بابت حمایت از فلسطین و مقابله با هژمونی آمریکا در منطقه درود فرستاد. ضمن آنکه مقاومت عراق هم اعلام کرد «اگر آمریکایی‌ها در هر اقدام خصمانه‌ای علیه جمهوری اسلامی دخالت کنند یا دشمن صهیونیستی از حریم هوایی عراق برای انجام هرگونه عملیات بمباران در سرزمین خود استفاده کند، همه پایگاه‌ها و منافع آمریکا در عراق و منطقه برای ما هدف خواهد بود. راه گریزی نیست».

تشکیل جلسات اضطراری امنیتی در آمریکا و اسرائیل
یک مقام آمریکایی ادعا کرد «حمله نظامی مستقیم ایران به اسرائیل عواقب وخیمی خواهد داشت و ما به طور فعال از آمادگی‌ها برای دفاع از اسرائیل در برابر این حمله ایران حمایت می‌کنیم». پس از این اخبار، گویا جلسه امنیتی با حضور جو بایدن، کاملا هریس، آنتونی بلینکن، لوید آستین و برخی دیگر از اعضای شورای امنیت ملی کاخ سفید تشکیل شد. به نوشته ایرنا، جو بایدن رئیس‌جمهور پیرامون این جلسه در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: «امروز صبح، با معاون و تیم امنیت ملی خود برای گفت‌وگو درمورد برنامه‌های ایران به منظور حمله موشکی قریب‌الوقوع علیه اسرائیل تشکیل جلسه دادیم».

رئیس‌جمهور آمریکا افزود «ما درباره چگونگی آمادگی آمریکا برای کمک به اسرائیل در دفاع در برابر این حملات و محافظت از نیروهای آمریکایی در منطقه بحث کردیم». مشابه جلسه امنیتی آمریکا پیش از حمله موشکی سپاه، در اسرائیل و در پناهگاهی برگزار شد. دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا در واکنش به عملیات موشکی ایران نوشت: «جهان از کنترل خارج شده است. ما (آمریکا) هیچ رهبری نداریم و هیچ‌کس در حال مدیریت کشور نیست. ما از یک رئیس‌جمهور بی‌فایده و یک معاون رئیس‌جمهور کاملا غایب که در حال جذب حمایت‌های مالی است برخورداریم. هیچ‌کس در رأس مدیریت و رهبری کشور نیست و بایدن و هریس، هیچ‌کدام نمی‌دانند چه خبر است». او به اظهارات خصمانه‌ای علیه ایران پرداخت و گفت: «در دوران ریاست‌جمهوری من، ایران تحت کنترل و نیازمند توافق هسته‌ای بود. اما کامالا پول آمریکایی در اختیار آنها قرار داده و تهران در حال نابودی خاورمیانه است».

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان هم در ادبیاتی ضد ایرانی، پاسخ موشکی ایران را محکوم کرد و از تهران خواست از «تشدید خطرناک» تنش خودداری کند. کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر انگلیس هم پس از پاسخ موشکی ایران، با بنیامین نتانیاهو و عبدالله دوم، پادشاه اردن تلفنی صحبت کرد.

‌پاسخ ایران موج خبری زیادی به راه انداخت. به‌طور قطع این پاسخ، لرزش بزرگی بر تن تل‌آویو انداخت.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط