چهارشنبه 11 مهر 1403 - 17:59

کد خبر 649888

چهارشنبه 11 مهر 1403 - 15:46:47


رئیس سازمان غذا و دارو: ۸ همت از مطالبات داروخانه‌ها پرداخت شد


ایرنا/ رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مبلغ هشت همت به داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش بابت مطالبات پرداخت شد و ۶ همت نیز در روزهای آینده برای شرکت‌های پخش دارویی واریز می‌شود.

سید حیدر محمدی روز چهارشنبه در افتتاح نمایشگاه بین المللی ایران فارما در مصلای امام خمینی (ره) با اشاره به حضور ۱۰۰ درصدی صنایع دارویی در تولید مواد اولیه، ماشین آلات و تامین دارو در این نمایشگاه، افزود: ۹۹ درصد نیازمندی‌های خود را در حوزه دارو تولید می کنیم و به بسیاری از کشورهای دنیا صادرات داریم.
وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری پولی دارویی در کشور انجام شد، اظهار داشت: در یک ماه گذشته همه اقلام دارویی قیمت‌گذاری شد که به صنایع دارویی کمک زیادی می‌کند.
محمدی با اشاره به اینکه نقدینگی از مهمترین مشکلات حوزه دارو است، افزود: با تصویب شورای هماهنگی سران قوا، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از هدفمندی یارانه‌ها به بودجه عمومی کشور اضافه شد که از این مبلغ هشت همت به داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش بابت مطالبات پرداخت شد و ۶ همت نیز برای شرکت‌ها پخش دارویی در روزهای آینده واریز می‌شود.
رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: تسهیلات ارزی جاری است و این ارز به شرکت‌های دارویی اعطا می‌شود همچنین بانک مرکزی به طرح‌های ملی تسهیلات ارزی ارائه می‌دهد و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند درخواست خود را به سازمان غذا و دارو ارسال کنند.
وی ویژگی مهم نمایشگاه ایران فارما را حضور ۱۰۰ درصدی صنایع دارویی در تمامی زنجیره تأمین دارو در این نمایشگاه دانست و اظهار داشت: سالیانه چندین رویداد در حوزه سلامت برگزار می‌شود و از طریق این نمایشگاه‌ها توانمندی‌های خود را به دنیا ارائه می‌کنیم.
رئیس سازمان غذا و دارو وظیفه اصلی این سازمان را تسهیل در تولید و تأمین دارو عنوان کرد و درباره اقدامات اخیر این سازمان گفت: در ماه‌های گذشته همه اقلام دارویی قیمت‌گذاری شدند که این روند مدتی متوقف بود. در یک ماه گذشته، به‌جز قرص‌ها، قیمت‌گذاری سایر اشکال دارویی به اتمام رسیده و ابلاغ شده است.
وی از ارائه تسهیلات بانکی به شرکت‌ها خبر داد و افزود: در جلسات اخیر با بانک مرکزی، تسهیلات پنج ماهه جاری است و شرکت‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند همچنین تسهیلات چهار ماهه نیز در دست اجرا است و شرکت‌ها می‌توانند درخواست‌های خود را ارائه دهند.
محمدی درباره برنامه بانک مرکزی برای ارائه تسهیلات به طرح‌های بزرگ و ملی گفت: متقاضیان می‌توانند درخواست‌های خود را از طریق سازمان غذا و دارو پیگیری کنند.
رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: تخصیص ارز برای خرید ماشین‌آلات تا سقف ۲۰۰ میلیون دلار با معرفی از سوی سازمان امکان‌پذیر شده و تسهیلات ریالی به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال نیز در حال پیگیری است و بانک مرکزی وعده داده است که این مبلغ به شرکت‌های دارویی پرداخت شود.
نهمین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته (ایران‌فارما) روز چهارشنبه با حضور دکتر محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مدیران صنعت دارویی، در مصلای امام خمینی (ره) تهران آغاز به کار کرد.
در این نمایشگاه که تا ۱۳ مهرماه برپاست، ۴۱۴ شرکت ایرانی و ۳۲۳ شرکت خارجی از ۲۵ کشور آخرین تولیدات و دستاوردهای دارویی خود را عرضه می کنند.
شعار امسال نمایشگاه نیز «همه بازیگران صنعت دارو زیر یک سقف» در راستای وفاق ملی انتخاب شده است؛ حضور سفرا در نمایشگاه ایران فارما با هدف توسعه همکاری با کشورهای دیگر و توسعه صادرات دارو صورت گرفته است.

در حاشیه این نمایشگاه نشست های تخصصی و علمی با حضور دانشجویان رشته های مرتبط با صنایع دارویی و شرکت های دانش بنیان با هدف تبادل نظر در این عرصه برگزار می شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط