پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 12:48

کد خبر 650350

پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 07:39:23


زلنسکی: اوکراین توان تولید سالانه چهار میلیون پهپاد را دارد


ایرنا/ ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی با بیان اینکه اوکراین توانایی افزایش سریع تولید انواع تسلیحات نظامی خود را دارد، گفت که این کشور می‌تواند سالانه چهار میلیون پهپاد تولید کند.

به گزارش رویترز، زلنسکی در جریان نشست مدیران اجرایی ده‌ها شرکت تولیدکننده اسلحه از کشورهای مختلف در کی‌یف، افزود: تا پیش از تهاجم روسیه در فوریه ۲۰۲۲ (۵ اسفند ۱۴۰۰) در عمل هیچ هواپیمای بدون سرنشینی در اوکراین تولید نمی‌شد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در سال جاری برای ساختن یک میلیون و ۵۰۰ هزار پهپاد برنامه‌ریزی شده بود، گفت: اما در حال حاضر اوکراین می‌تواند سالانه چهار میلیون پهپاد تولید کند چرا که در شرایط بسیار دشوار رویارویی با یک جنگ تمام عیار و تحت حملات مداوم روسیه، اوکراینی‌ها توانستند یک صنعت دفاعی کاملاً جدید بسازند.

در همین ارتباط دنیس شمیحال نخست‌وزیر اوکراین نیز در جریان همین نشست بدون ارائه آمار دقیق، افزود: اوکراین کل تولید تسلیحات داخلی خود را در سال ۲۰۲۳ سه برابر کرد و بار دیگر این حجم از تولید تسلیحاتی را در هشت ماه اول سال جاری (۲۰۲۴) ۲ برابر افزایش داد.

به نوشته رویترز، با گذشت بیش از ۳۱ ماه از جنگ اوکراین با روسیه، این کشور اکنون تقریباً نیمی از بودجه دولتی خود (حدود ۴۰ میلیارد دلار) را صرف امور دفاعی می‌کند.

اوکراین در حال حاضر همچنین مقادیر زیادی کمک نظامی و مالی از متحدان غربی خود دریافت می‌کند اما مقام‌های اوکراینی می‌گویند در حالی که نیازهای دفاعی این کشور همچنان در حال افزایش است انتظار می‌رود که این منابع مالی خارجی به طور پیوسته کاهش یابد و کی‌یف به ناچار به طور فزاینده‌ای تا حد امکان بر تولید تسلیحات و مهمات مورد نیاز خود در داخل کشور متمرکز شده است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط