پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 15:50

کد خبر 650790

پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 13:42:36


میزان ازدواج در زنجان ۱۰ درصد افزایش یافت


ایرنا/ مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان گفت: بر اساس اعلام ثبت احوال استان، میزان طلاق در استان طی سال جاری نسبت به دوره قبل چهار درصد کاهش و میزان ازدواج ۱۰ درصد افزایش داشته است.

صادق قهرمانی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان در نشست شورای اجتماعی استان، اظهار کرد: اعتیاد، خودکشی، خشونت شامل (همسر آزاری، کودک آزاری و نزاع)، حاشیه نشینی و طلاق پنج آسیب اجتماعی اولویت دار در استان است.
وی با بیان اینکه در زمینه اعتیاد، برنامه های کنترل و کاهش آسیب اجتماعی و ساماندهی معتادین متجاهر هدفگذاری شد، اضافه کرد: با توجه به تاثیر بالای اعتیاد به ویژه معتادین متجاهر در بسیاری از آسیب های اجتماعی و برخی جرائم عمومی، راه اندازی مرکز نگهداری و ساماندهی گروه های هدف مورد توجه قرار گرفت.
این مسوول به برنامه های کنترل و کاهش آسیب اجتماعی از جمله ساماندهی مناطق حاشیه نشین حاد و بحرانی استان اشاره کرد و گفت: در لیست محلات هدف سیصد و سیگانه حاشیه نشین کشور، ۱۲ محله از استان نام برده شده است.
وی اظهار داشت: هشت محله آن شامل کوی فلسطین، اسلام آباد، نجف آباد، میدان استقلال، شهدا، خاندره، گلوجیک آباد و سایان در مرکز استان، ۲ محله شامل حسین آباد و شریف آباد در شهرستان ابهر و ۲ محله شامل شریعتی محمدیه و شقایق در شهرستان خدابنده شناسایی شده و اولویت هایی برای ساماندهی آنها مورد توجه قرار گرفته است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان به موضوع خودکشی نیز اشاره کرد و گفت: استان زنجان رتبه دهم کشور را در سال ۱۴۰۰ در آسیب خودکشی داشت که با هدفگذاری صورت گرفته ضمن توقف روند افزایشی این آسیب، رتبه استان در سال ۱۴۰۱ به ۱۶ و در سال ۱۴۰۲ نیز به ۱۸ ارتقا یافت که امیدواریم این روند در سال های آینده نیز تداوم یابد.
قهرمانی به موضوع خشونت شامل همسر آزاری، کودک آزاری و نزاع در استان نیز اشاره کرد و افزود: به صورت کلی روند این آسیب در استان کاهشی است و انتظار می رود در سال جاری نیز با کاهش همراه باشد.
وی اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، پنج مساله فرهنگی استان شامل کمبود فضا، مکان و امکان تعاملات مناسب فرهنگی و اجتماعی، تضعیف بنیان خانواده و کاهش جمعیت، ضعف کارکردی موجود در فرهنگ عمومی و کاهش نشاط اجتماعی، غفلت از هویت تاریخی، هنر ایرانی و تمدن اسلامی، کم توجهی به فرهنگ کار، تولید و اقتصاد دانش بنیان است که باید برنامه ریزی لازم برای رفع آنها صورت گیرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط