جمعه 13 مهر 1403 - 18:59

کد خبر 651775

جمعه 13 مهر 1403 - 16:40:23


گوشی‌ها و ساعت‌های سامسونگ به کلید دیجیتال قفل‌های هوشمند تبدیل می‌شوند


دیجیاتو/ قفل‌های هوشمند عرضه شده از سال آتی میلادی می‌توانند از قابلیت باز شدن هنگام نزدیکی دستگاه‌های گلکسی بدون دخالت دست پشتیبانی کنند.

سامسونگ در نظر دارد تا طی سال آینده میلادی، قابلیت استفاده از برخی محصولات خود شامل گوشی‌ها ‌و ساعت‌ها به عنوان کلید دیجیتال برای قفل‌های هوشمند را در اختیار کاربران قرار دهد. البته استفاده از گجت‌های همراه در قالب کلید دیجیتال بدون نیاز به دخالت کاربر، موضوع چندان جدیدی نیست و اپل مدتی است که از این قابلیت در آیفون‌های خود پرده‌برداری کرده است.

استاندارد Aliro چیست و قفل‌های هوشمند مبتنی بر آن چگونه کار می‌کنند؟
سامسونگ به‌تازگی اعلام کرده است که دارندگان گوشی‌ها و ساعت‌های سری گلکسی از سال آینده میلادی می‌توانند از گجت‌های خود به‌منظور باز کردن قفل‌های هوشمند بدون دخالت دست استفاده نمایند. به‌کمک چنین قابلیتی دیگر نیازی به همراه داشتن دائمی کلید یا استفاده از اپلیکیشن‌های جانبی برای باز کردن قفل وجود نخواهد داشت و دستگاه‌های گلکسی می‌توانند نقش یک کلید دیجیتال مجاورتی را ایفا کنند. ویژگی مذکور به‌لطف فراهم‌سازی پشتیبانی از استاندارد قفل هوشمند Aliro فراهم ساخته شده است که در قسمت کلید دیجیتال خانه داخل اپلیکیشن سامسونگ ولت، تعبیه می‌شود.

قفل‌های هوشمندی که از استاندارد گفته شده پشتیبانی می‌کنند، می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های گلکسی تنها با یک لمس یا حتی بدون دخالت دست، باز شوند. البته درحال‌حاضر هم امکان افزودن قفل‌های هوشمند به اپلیکیشن سامسونگ ولت وجود دارد و کاربر می‌تواند قفل را از داخل برنامه، باز نماید. اما با ارائه قابلیت جدید، دیگر نیازی به آنلاک کردن خود گوشی و وارد شدن به برنامه ولت وجود نخواهد داشت؛ بلکه تنها یک لمس روی صفحه در نزدیکی قفل کافی است تا باز شود. این قابلیت مشابه با آنچه اپل Home Key می‌نامد، است و می‌تواند هنگام نزدیک شدن کاربر به یک قفل هوشمند، آن را باز کند. اپل استاندارد مورد استفاده برای این منظور را درون اپلیکیشن اپل Pay قرار داده است که کاربران دستگاه‌های اندرویدی به آن دسترسی ندارند؛ اما از سال آینده میلادی، دیگر چنین امکانی تنها محدود به اپل واچ و آیفون نخواهد بود.

مارک بنسون، مدیر بخش چیزهای هوشمند سامسونگ در ایالات متحده در مصاحبه با نشریه TheVerge تایید کرده است که از سال ۲۰۲۵، شاهد ارائه قابلیت Digital Home Key با پشتیبانی از پروتکل UWB درون اپلیکیشن سامسونگ ولت خواهیم بود. البته همانطور که در قبل اشاره شد، تنها قفل‌های هوشمندی که از استاندارد Aliro بهره می‌گیرند می‌توانند با دستگاه‌های گلکسی باز شوند و هنوز برنامه‌ای برای پشتیبانی از سایر قفل‌ها وجود ندارد. به‌لطف بهره‌گیری از این فناوری، قفل و گجت هوشمند می‌توانند فاصله و مکان دقیق یک‌دیگر را تشخیص دهند و در صورت نزدیک شدن فرستنده به گیرنده، قفل به‌شکل خودکار باز شود. شایان ذکر است که اپل از تراشه‌های U1 جدید در محصولات خود برای باز کردن قفل‌ها بهره می‌گیرد و همین مسئله باعث شده تا قفل‌های هوشمند ساخته شده قبل از سال ۲۰۲۴ قادر به پشتیبانی از قابلیت‌های تازه نباشند.

استاندارد نسبتاً جدید Aliro توسط سازمان استانداردهای اتصالات تدوین شده است؛ سازمانی که مسئول یکسان‌سازی پروتکل‌های مورد استفاده برای خانه‌های هوشمند است. در توسعه این استاندارد، شرکت‌های بزرگ فناوری مثل اپل، گوگل و سامسونگ نقش فعال داشته‌اند و تولیدکنندگان تراشه و قفل‌های هوشمند هم آنها را همراهی کرده‌اند. انتظار می‌رود اولین نسل از این استاندارد در سال آتی میلادی با پشتیبانی از پروتکل‌های UWB و NFC منتشر شود و دستگاه‌های مجهز به آن هم در مدت کوتاهی، روانه بازار گردند. تراشه NFC برای باز کردن قفل با لمس و تراشه UWB برای باز کردن بدون نیاز به لمس مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر دوی آنها نیازی به اینترنت برای برقراری ارتباط میان قفل و گجت همراه نخواهند داشت. با این حال، هنوز قفلی با پشتیبانی از استاندارد Aliro درون بازار یافت نمی‌شود و نمی‌توان دقت و سرعت عملکرد آنها را ارزیابی کرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط