شنبه 14 مهر 1403 - 17:51

کد خبر 652759

شنبه 14 مهر 1403 - 15:28:02


موجودی کارت گرافیک RTX 4090 در فروشگاه‌ها رو به کاهش است


زومجی/ بعد از انتشار شایعاتی مبنی بر توقف فرایند تولید کارت‌های گرافیک سری GeForce RTX 40، موجودی فروشگاه‌ها از کارت‌های گرافیک RTX 4090 رو به کاهش رفته است.
 
به گزارش وبسایت Videocardz، شایعات جدیدی از رسانه‌های چینی مطرح شده است که نشان می‌دهد یکی از شرکای تجاری انویدیا از آغاز فرایند توقف تولید کارت‌های گرافیک RTX 4080 و RTX 4090 خبر داده است. به طور ویژه درباره کارت گرافیک پرچمدار NVIDIA GeForce RTX 4090 گفته می‌شود که از این ماه دیگر تولید نخواهد شد و در زمان باقی مانده، موجودی انبارها تخلیه خواهد شد. در مورد RTX 4080 و مدل SUPER آن که در ژانویه امسال به بازار عرضه شده است نیز انتظار می‌رود که ماه آینده همین شرایط را طی کند.

انتشار این شایعات با خبری که اخیرا درمورد کمبود موجودی برخی فروشگاه‌های بزرگ جهان از کارت‌های گرافیک RTX 4090 منتشر شده بود، همزمان می‌شود. به این ترتیب، باوجود نزدیک شدن به زمان رونمایی از محصولات نسل جدید انویدیا، همچنان این محصولات با قیمت‌هایی فراتر از MSRP به فروش می‌رسند.

لازم به ذکر است که میزان دسترسی به این محصولات تاحد زیادی به منطقه‌ای که در آن اقدام به خرید می‌کنید، بستگی دارد. اما صحبت از توقف تولید کارت‌های گرافیک رده بالای RTX 40 آن هم در شرایطی که قیمت‌ها در بازار به شدت افزایش یافته و هنوز هیچ گزینه‌ی جایگزینی هم برای آن‌ها معرفی نشده است، فقط باعث سخت‌تر شدن شرایط برای مصرف کنندگان می‌شود.

اما به هرحال خبر خوب این است کسانی که می‌خواهند کارت‌های گرافیک خود را قبل از رونمایی از محصولات جدید انویدیا و با هدف ارتقا به نسل بعد بفروشند، می‌توانند مبالغ بالاتری را برای این منظور دریافت کنند و برای خرید کارت‌های گرافیک جدید آماده شوند. البته که هنوز چیزی درباره قیمت محصولات سری RTX 50 مشخص نیست و این حرکت می‌تواند ریسکی باشد. به خصوص در کشورهایی که قیمت تجهیزاتی که جدیدا به بازار عرضه می‌شوند، با پدیده‌هایی مانند حباب قیمت و دخالت دلال‌ها در قیمت گذاری رو به رو می‌شوند.

علاوه بر این، باید به این نکته اشاره کرد که انویدیا در این نسل در نظر دارد تا علاوه بر کارت گرافیک RTX 5090D، نسخه‌ی RTX 5080D از کارت گرافیک رده بالای 5080 را نیز برای بازار چین عرضه کند. این یعنی کارت گرافیک RTX 5080 نیز از نظر سطح عملکردی که در مورد بازار چین برای آن محدودیت در نظر گرفته شده است، بالاتر از RTX 4090 قرار می‌گیرد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط